Krick Lisa M

Niets mis mee, we noemden deze dingen vroeger haakse sleutels.
Zat ooit eens in de toolset bij een onderhoudsgroep.
 
Dit set heb ik, zeer kostbaar, maar zeer goed.
De sleutels zijn vreemd gevormd, maar zeer handig : https://www.amazon.nl/STAHLWILLE-st...ering-schroevenvriendelijk/dp/B001D2X9O8?th=1
Groet. Henk.
Dank voor de link! Ik had zulke sleutels maar dan van een héél goedkoop merk (via Conrad), en ze zijn inderdaad vreemd gevormd, maar je kunt wel bijna iedere bout vanuit iedere hoek te pakken krijgen.
En die prijs, tsja, goed spul kost goed geld. Een setje ring/steek van Gedore in dezelfde maten is nog een heel stuk duurder...
En Stahlwille is goed spul. Ga ik bestellen!
 
Zo eerst het positieve nieuws dan maar, sleuteltjes zijn binnen. :-)

Dus gisteravond nog een poging gedaan, na 2 uur kloten spul aan de kant geschoven.
Hele zooi gecheckt , alles is recht enz enz.

Net nog een poging gewaagd.
Tis dat ik zonde van het geld vind, anders was de kans groot dat het buiten had gelegen van 1 hoog.
Alles uitgelijnd redelijk stil. ( geen rare geluiden)
Poog de boel vast te zetten , weer verschoven.
Kan der ook bijna niet bij komen met men toch niet zulke grote handjes.
Boel fixeren zodat het steun heeft en dan vastzetten gaat niet, geen ruimte voor.
Nog ff zo en het wordt een plank opvul ding, of zolder opvulling.
Begin een hekel aan het ding te krijgen.

Laat het nu maar even met rust.
Anders pogen de hele zooi incl houders eruit te krijgen.
Als dat gaat lukken zit vast met 2k anders ist geval helaas kan die als nog de kliko in, als het casco breekt.

En voor wie het zich afvraagt, nee ben niet happy :mad:
 
Kan der ook bijna niet bij komen met men toch niet zulke grote handjes.

Je kunt je handen niet veranderen, wel de constructie.
Mijn voorstel om de constructie te veranderen is:
- Verwijder het triplex schot 3mm dik.
- Vervang deze door een nieuw schot 8 á 10mm dik 10 tot 15mm naar achter geplaatst.
- Maak het schot pas in het schip, maar bevestig deze nog niet!.
- Maak hierin, op de verwachte plaats van de motor, een U- opening, met een breedte en diepte van enkele mm meer, dan de diameter van de E.motor.
- Boor vervolgens 3 gaten diam. 3mm in het nieuwe schot, 2 aan één kant, zover als mogelijk uit elkaar, en 1 aan de andere kant. Gaten ca. 10mm vanaf de rand van de U-opening. In deze gaten komen draadeinden M3, gaten vormen een driehoek.
- Motor, plaats deze op een Al. plaat, dik 2mm en breed motor diameter plus aan weerszijden 20mm.
- Bevestig de motor in het midden van de plaat.
- Plaats de motor met bevestigingsplaat in de U-opening, op de verwachte motor plaats, en neem de plaats van de 3 draadeinden in het nieuwe schot over op de motor plaats.
- Boor de overgenomen plaatsen op naar 5 of 6mm.
- Plaats en bevestig het nieuwe schot, met M3 draadstangen aan weerszijden vast met moer, in het schip.

Tussenstand:
In het schip een nieuw schot met 3 draadeinden geplaatst in een driehoek.
De motor bevestigd op een Al.plaat met 3 gaten, overeenkomstig met de plaats van de draadeinden in het nieuwe schot.
Door het gebruik van 3 draadeinden, kan de motor in elk vlak gekanteld worden.
Eveneens in hoogte instelbaar.

- Plaats op de draadeinden aanslag moeren met grote sluitringen.
- Plaats de motor met Al.plaat over de draadeinden en zet vast met moer en grote sluitring.

Voordeel, met de aanslag moeren bepaal je de hoogte en het kantelen, in lijn brengen, van de motor.
Door de grote gaten in de Al.plaat kun je de motor zijdelings verschuiven.

Slechts 3 moeren hoef je vast te zetten.
Bij bevestiging op 3 punten komen er geen torsie krachten op de Al.plaat.

Wel bewerkelijk.
Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.
Succes. Henk.
 
Bart, Geef jezelf even de tijd om tot rust te komen. Sloop nog even niets, maar laat even weten hoe dik de schroefas en de motoras is. Ga ik even tussen de onbegrepen stukken op zoek naar wat hulpstukken om de motor op de goede plek aan het spant te zetten. Heb jij even de tijd om af te koelen. En zoals je ziet voldoende hulptroepen in deze regio. Henk en ik kunnen elkaar bijna beroepen. Komt allemaal goed! Gr. Klaas.
 
Ik zou eerst al de aangereikte opties overwegen cq uitvoeren.
Slopen kan altijd nog.
Ik heb een van die twee van mijn ook vervloekt en verscheurd in de kliko gesmeten omdat ie kapot van de mal kwam, maar staat nu gewoon bijna vaarklaar op zolder.
Geduld is iets dat moet soms van heel diep en heel ver weg komen.
 
Dank voor de tips.
Laat het aandrijf gedeelte nu gewoon even met rust.
Kan nog verder met ramen plakken en ander klein werk.
Laat ik dat dan maar eerst doen, zie dan later wel weer.

Oja wat betreft met de motor, het gaat om een brushless outrunner , heb dan 4 punten bevestiging.
Weet niet of dat dan gaat werken met het verstel idee.

Zat zelf te denken van. motorsteun eruit (los) .
Motor op de steun plaatsen, en dan weer terug en koppelen aan de schroefas.
Heb diverse koppelingen liggen, waar van ook de originele die erbij zat.
Dit is een recht messing ding, geen kruiskoppeling of iets wat flex heeft.
Als die dan goed zit en geen herrie maakt , motorsteun vlot op de juiste plek zetten met seconde lijm. ( tis dat die ff zitten blijft)
En dan de boel goed vastlijmen, als het moet met extra steunen.
 
Bart, Geef even de dikte van motoras en schroefas door. Dan kan ik kijken voor een simpele uitlijnmethode en de daarvoor benodigde attributen. Heb wel een ideetje, maar het moet wel kunnen. Gr. Klaas.
 
Ben ik weer, en iets beter gemutst zal ik maar zeggen.
Dit ondanks de regen , en men graasmaai plannen in de war gooit.

@k-k ook wel dhr Klaas as is 3.9mm (4 dus) en motor 3,1mm.

Maar vanwege de regen er toch bij gaan zitten en de boel in overzicht genomen.
Wat wekt mijn verbazing plots.
De originele bij geleverde motor zou niet passen op de motorplaat.
Ding is te klein.
In de bak kijken van men andere motoren, mooi heb nog standaard silver cans liggen.
Passen en jawel dit klopt wel.
Ook met de voor geboorde gaten luchtsleuven enz.

Dus niet moeilijk doen als het niet hoeft.
Wilde toch al iets meer vermogen, dan de stock motor vandaar de 1000kv brushless.
Nou dat kan ook anders, dan maar met borstels.

Moet de motorplaat wel verzetten, maar als die sneuvelt geen probleem heb er nog 1.
En als dit toch teveel power blijkt te zijn, kan het dan vlot om bouwen, naar iets met hogere turns.
Doe ja ook crawler wagens, no speed, just tork.

Dus brushless set eruit, en op schap, voor euhh weet nog niet.........
En borstel erin heb er nog esc's voor liggen.

En ja weet lust wat meer stroom maar men kleinste lipo is 2200 mah dus is niet zomaar leeg.
Zo ff buiten met woef eer de F1 begint ff weer eens kijken al is het via de belg.

OOps niet buiten zien ik komt met bakken van boven.

Zal de voortgang in plaatjes en slappe tekst blijven geven doeiiiiiiiiii
 
Bart, maten van de assen was ik inmiddels achter gekomen. Montageplaat voor de motor gevonden en wat pijpmateriaal om de motor voor de as te houden om de boutgaten langs de motor op het spant af te tekenen. Kan het morgen inclusief boutjes op de post doen. Gr. Klaas.


20230730_152045.jpg
 
Hai meneer Klaas, daar zit het gedonder niet.
IMG_20230730_170212.jpg dat is der wel.
Meer gedoe met uitlijning.
Heeft U de boel vast staan met 2 schroeven?
Dus alleen boven zijde onder niks, kom daar niet meer bij als die op de plek zit.

Oja verschil met de borstelmotors.
IMG_20230730_170229.jpg silvercan denk 27 turns.
IMG_20230730_170251.jpgverschil met de bij geleverde houtensteun is de standaard die er bij zit.
Had nooit goed gepast met stock motor
 
Bart, De pijpjes zet je tussen motor en schroefas. Dan schuif je de motor met montageplaat tegen het motorspant en tekent de boutgaten af op het spant. Dan zet je de 4 boutjes in het spant vast en draait nog eens 4 moertjes op de boutjes. Daarna schuif je de motor op de boutjes en zet die vast met 4 moertjes. Door met de moertjes voor en achter de montageplaat te "spelen" is de motor zo recht mogelijk voor de schroefas te zetten. De pijpjes aan mijn motor zijn bedoeld om de boel uit te lijnen. Ze moeten wel naar behoefte ingekort worden. Hoop dat je de bedoeling begrijpt. Laat maar weten of je de spullen wilt hebben. Gr. Klaas.
 
Snap wat je bedoelt Klaas. vaste 'stang' tussen de 2 delen.
Zo had ik hem ook uitgemeten.
Dus vermoedelijk met vast zetten van de motorsteun dat het daar fout is gegaan.
Dat die een mm of wat anders staan en ik nu dus gedoe heb.
Als de motor op de steun zit kan ik de onderzijde van de motor net meer bereiken.
Nog niet eens met punttang om het moertje vast te houden.

Ga voor nu dus die grote borstel erin knutselen, en zie dan rustig verder.
Maar dank voor het aanbod.
 
Dit is een recht messing ding, geen kruiskoppeling of iets wat flex heeft.
Als die dan goed zit en geen herrie maakt , motorsteun vlot op de juiste plek zetten met seconde lijm. ( tis dat die ff zitten blijft)
En dan de boel goed vastlijmen, als het moet met extra steunen.
Goed plan, maar hou even rekening met het volgende: tijdens het op die manier uitlijnen, hangt de motor aan de schroefas. Die zal dus, ook al is het maar héél weinig, wat door gaan hangen. Nadat de steun geplaatst is, hangt die motor NIET meer aan de as, dus die as wil omhoog, en trekt dus wat aan de motor.
Om dat te voorkomen, heel tijdelijk even een steuntje onder de as klemmen, gewoon héél losjes een blokje hout o.i.d. er "vingervast" onder klemmen. Kun je naderhand weer gewoon weghalen.
Verder heb je nu een starre verbinding, maar je rompje is van ABS en zal toch altijd wat op temperatuursverschillen reageren. Dus ook al zit je motor nu perfect in lijn, in de winter zit ie dat niet meer. Dus dringend aan te raden om NA het uitlijnen, waar dat messing busje heel geschikt voor is, die starre koppeling toch te vervangen voor iets wat wat meer flexibiliteit kent. Kardan, veer of slangkoppeling. Dan heb je het beste van twee werelden.
 
Mijn ervaring is dat ABS rompen doorgaans vrij slap zijn en in het water een andere vorm hebben dan aan de wal. En raad net als Bert een kardan (dubbele kruis) koppeling aan. Die zijn qua uitlijning vrij vergevingsgezind. In mijn Smit Finland heb ik bewust 1 mm gesmokkeld om één van de accu's tussen de Bühler motoren te kunnen zetten. Ook heb ik twee van die buitenlopertjes zoals Bart in de Lisa M wilde zetten. Prima dingen, maar omdat de uitgaande as aan de canzijde erg gevoelig voor onbalans. Zo ontstaat een vrij lange hefboom tot aan de alu montageplaat. Zal eens kijken of de as door te schuiven is en de uitgaande as aan de andere kant komt. Dat moet bij onbalans minder zwiepen. Geeft ook wat meer ruimte voor een (samengestelde) kardan. Gr. Klaas.
 
Back
Top