Krick Lisa M

Mijn ervaring is dat ABS rompen doorgaans vrij slap zijn en in het water een andere vorm hebben dan aan de wal.

Van vroeger heb ik inderdaad wel de herinnering dat ABS rompen vrij slap zijn, maar, en ik kan niet voor de Lisa spreken natuurlijk, want die heb ik niet, doch de romp van mijn Borkum is verbazingwekkend dik ABS en ik heb het gevoel dat je er iemand de hersens mee kan inslaan voordat ie vervormt.

Nou toch de moed ( en koppigheid) gevonden.
Oude motorsteun daar is de zaag in gegaan.
Tussen deel eruit gehaald , en aan de stoei met de extra die bij de set zit.
Daar wel tig copieen van getekend , stel dat ik het weer verkloot.
Ging uit voor de borstel optie, dus die op de plaat (motorsteun) gezet en pogen te koppelen.
Ging niet lukken dus, maar viel me iets op. ( kom daar zo op terug)
Het grote interweb op en zoeken hoe anderen de schroef hebben zitten.
Wat viel me op........... nergens een beeld van hoe de schroef zit,
Ook niet in de bouw beschrijving.
Als men uitgaat hoe de motor staat en dan de as door trekt staat de schroef naar onder gericht.
En dat maakt dus het verschil bij de koppeling van de motoras.

Dus meten en andere motorsteun maken, waarbij de motor lager komt te liggen.
Dit is dus het verschil van hoogte met de grote of kleine motor.
Zal straks wat plaatjes maken van het gebeuren.
De nieuwe motorsteun is nu ook wat dikker, en aan het drogen.
Als men berekening klopt, zou ik toch de brushless erin kunnen zetten.
Zitten ja geen gaten in. :-) en hij ligt veel lager, en kan de hoek aanpassen.
Deze komt tussen het originele U profiel te liggen die ik nu ook kan aanpassen voor of achter schuiven.
Eerst zien waar ik uitkom anders kan er nog een extra plaat gezet worden voor de stevigheid.

Zo nu frisse neus halen tis een keer droog.

Nou wat beeld.
IMG_20230731_141803.jpgruimte tussen as en bromding.

IMG_20230801_165501.jpgruimte die ontstaat na een zaag activiteit.
IMG_20230731_151514.jpg IMG_20230801_204335.jpg oude maat en nieuwe.
IMG_20230801_165508.jpgdubbele plaatjes in de droog.

Filmpje ga nu ff niet. Klinkt al beter, maar vind als ik het afspeel dat die nog herrie maakt. Maar dat kan ook aan mijn euhh top gehoor liggen.
De stereos zijn niet voor niks. Mis sommige tonen en hoor andere extra hard.
Zal morgen het bewegende beeld erbij te doen.
Laat het nu voor even zo staan .

Filmpje ga nu ff niet. Klinkt al beter, maar vind als ik het afspeel dat die nog herrie maakt.
Is ALTIJD lastig, want filmpjes geven altijd een veel "rumoeriger" indruk...
Mijn stoombootje, gefilmd in de badkamer, of met de camera achterop de boot, maakt een herrie alsof de boel in elkaar loopt, terwijl als je er bij staat, iedereen zegt dat het mooi rustig loopt, en op 5 meter vanaf de waterkant hoor ik zelf al niet eens meer dat het machientje loopt...

Bart, Als ik het goed zie dan zit er een enkele kruiskoppeling tussen motor en schroefas. Dat geeft al bij de minste afwijking knakgeluiden. Maar we gaan morgen je video zien (en horen). Succes ermee! Gr. Klaas.

Ik heb in mijn Dordrecht 11 ook 1 kruiskoppeling maar ik heb een plaatje rubber van 3 mm dik op het vlak gelijmd en daarop de motorsteun.
Groet, Jan.

Als het heel recht achter elkaar ligt moet het wel gaan Jan. Maar bij de geringste afwijking versnelt de ene as ten opzichte van de andere. Een tweede kruiskoppeling heft dat snelheidsverschil weer op. Op bijgaande video worrdt het uitgelegd. Gr. Klaas.

Een tweede kruiskoppeling heft dat snelheidsverschil weer op.
Alleen als je ze goed gemonteerd hebt, voor de optredende hoeken. Maar verdraai een koppeling 90 graden t.o.v. de ander en het effect versterkt zich.
Dat is een best listig gedoe.
Maar binnen redelijke grenzen (5 graden hoekverschil of zo) is dat versnellen en vertragen eigenlijk volledig te verwaarlozen.
Er gaat pas ECHT een probleem optreden als door beweeglijkheid van de constructie, het snijpunt van de hartlijnen verschuift (als een van beide assen, bijvoorbeeld door thermische uitzetting of hogere belading in zijn geheel hoger of lager komt te staan zonder van hoek te veranderen).
Dan willen de twee scharnierpennen zich in hun klauwen zijdelings gaan bewegen, en DAT geeft een hoop lawaai en trillingen. Vandaar dat je kardankoppelingen het liefst als paar gebruikt, zodat de tussenas zich vrijelijk kan richten.
Als je geen dubbele kardan kan gebruiken is het aan te raden de aandrijvende machine flexibel op te stellen (ALS dat technisch mogelijk is).

De theorie is duidelijk. Met de motor die ik had gekocht was er geen andere mogelijkheid door de beperkte ruimte.
Motor verder naar voren gaat niet omdat deze niet onder het dek past. Door de motor diameter moest ik een kleine hoek toepassen tussen schroefas en motoras. Om trilling probleem te verminderen heb ik gekozen voor de flexibele opstelling van de motor. Bij mij is het bouwen toch de hoofdzaak dus als het varen na verloop van tijd niet meer gaat is er geen man overboord.
Groet, Jan.

Ja Jan, soms gaat het niet anders. In mijn avatar diverse koppelingen gebruikt en uiteindelijk teiggegrepen op twee rubber slangetjes en een tussenasje om het hoogteverschil te overbruggen. Je hoort nu alleen nog het zoemen van de motor.
En voor Bert. Axiale belasting is niet goed voor een cardan. Om dat op te vangen zou je met spiebanen moeten werken.
Je hebt het over dubbele cardans, maar daarmee bedoel je waarschijnlijk kruiskoppelingen. Niet als kritiek bedoeld, maar als duidelijke beeldvorming voor andere lezers. En als je een cardan samenstelt uit 2 kruiskoppelingen is het belangrijk dat de "knikpunten" in hetzelfde vlak liggen. Maar dat schreef je al. Heel verhaal in Bart zijn draadje. Gr. Klaas.

Zo bewegende plaatjes.
Eerste is het torretje los.

Dit is met crea opstelling en wel gelinkt met de as.
Moet nog bedenken hoe de boel nu te fixeren, denk kegjes opmaat maken.

Bart, Je zou in het motorspant de gaten een maatje groter kunnen boren en dan kijken of door het verschuiven van de motor het geluid afneemt. En zorg dat er geen axiale spanning op de koppeling staat. Vind het resultaat tot zover helemaal niet zo slecht. Maakt in het water minder toeren en je zit er niet zo bovenop met de romp als klankkast. Wordt den ik wel wat! Gr. Klaas.

Vraag me af of het een verschil zou maken als ik nu het rubberslang koppeling zou nemen.
Afstand tussen de as en motor zal gelijk blijven, maar wel flexibeler voor beweging.

Je zou het kunnen proberen Bart. Zorg wel dat de opzetstukken op motor en schroefas niet slingeren en dat de slang er ook recht op zit. Kijk ook naar de schroefjes waarmee de stukken op de assen zitten. Als die uitsteken heb je een bobbel op je slangetje. Ook ik heb in mijn avatar met de slangetjes wat moeten manipuleren eer alles goed recht zat. Op de motoras zit een stukje plat en dat verstoort het model van de slang. JE steekt er ieder geval weer iets van op. Gr. Klaas.

Je hebt het over dubbele cardans, maar daarmee bedoel je waarschijnlijk kruiskoppelingen.
Heu... wat is het verschil tussen een kardankoppeling en een kruiskoppeling? Bij mijn weten is dat hetzelfde. Kan zijn dat je een homokineet bedoelt, maar dat is nu net weer NIET hetzelfde als een cardan. Een cardan koppeling gebruikt twee 90 graden verdraaide scharnierpunten, een homokineet gebruikt kogels die door strak passende banen hen en weer glijden.
Een belangrijk verschil is dat een cardankoppeling, mits hij er voor gebouwd is, axiale krachten op kan vangen, en een homokineet kan dat niet.
Een enkele cardan/kruiskoppeling op een spline/spiebaan heeft alleen zin als de assen uitsluitend axiaal bewegen, maar niet als er variabele hoogteverschillen zijn. Dan heb je een dubbele cardan/kruis nodig.

Laatst bewerkt:
Bert, Misschien dat ik een cardanas en een cardan door elkaar haal. en daardoor een cardan als twee kruiskoppelingen zie. In wezen zijn we het eens dat 2 kruiskoppelingen het beste resultaat geven. Met een stille motor zoals de Bühler hoor je de aandrijving niet. Maar die combinatie komt op 12 Volt niet boven de 3000 toeren. Gr. Klaas.

Denk eerder dat het over een woord speling gaat, een kruiskoppeling had ik nog nooit van gehoord, hier noemt dat beestje gewoon een cardan, en dan spreek je over een enkele of dubbele cardan. :)

Back