Hoi Bigboat,
ik zie de koppeling van 'lage lonen landen' en CNC geproduceerde producten niet helemaal zitten.... De 'massaproduktie' van o.a. de Victor zal ook reuze meevallen: er zijn tot dusver 2 bezitters van een Victor onder de 10.000 leden van het modelbouwforum....
Dan een vraag: vertel mij 'ns even wat de hoeveelheid gereedschap (draaibank, freesbank, beitels, meetapparatuur etc.) kost als ik deze moet gaan aanschaffen zodat ik 1 stoommachine kan maken?
Kijk, als je dat materiaal toch al hebt staan, of meerdere machines gaat maken vallen de kosten misschien mee maar in ieder ander geval denk ik dat je rúim duurder uit gaat vallen dan de 925 Euro die Krick nu voor de Victor wil hebben.
Dan heb ik nog niet meegerekend dat niet zomaar iedereen technisch en handig genoeg is om iets dergelijks te produceren, ook niet met het juiste gereedschap. En als je iets niet kunt dan vraag je of een ander dat voor je doet. Meestal doet 'die ander' (o.a. de automonteur, de schilder, de tuinman etc.) dat niet gratis 'omdat hij toch maar 40 uur werkt en ander 40 uur vrije tijd over heeft'. Onderschat de waarde van je eigen vaardigheden niet!
Jos