Krick steam launch Victoria

@Frederic,

da's niegoedkoopnie. Maar wees eerlijk: hoeveel uur werk zit er in jouw zelfgemaakte werkstukken? Als je dan niet in staat bent zoiets zelf te bouwen en je omrekent hoeveel werk hier in steekt dan valt de prijs nog mee dacht ik zo.
Niet vergeten er ook nog een gastankje bij te bestellen want dat zit niet bij de prijs van de Victor inbegrepen. Daar staat tegenover dat dit machientje wel helemaal af is en binnen een uur loopt (en goed). Dat uur heb je nodig om gastank aan te sluiten en te vullen, condensatievat aan te koppelen, ketel af te toppen en de gebruiksaanwijzing door te nemen. De Victor wordt trouwens gemaakt door Regner.

Jos

Je kunt beter ebay in de gaten houden. daar worden nog wel eens de echte cheddar en soms regner machines verkocht voor een prijs die lager ligt dan de prijzen die hier genoemd worden. Zelf heb ik ook een cheddar machine uit het buitenland laten komen kijk maar op mijn website. uiteindelijk ben je dan goedkoper af. Let wel op met de douane als je iets uit amerika ofzo laat komen. Dan komt er nog BTW bij. Gewoon laten versturen als cadeau (gift) is de oplossing.

Een prijs van 700 tot ruim 900 euro vind ik toch wel een heleboel geld voor een (massa) productie product wat met cnc machines wordt gemaakt.
Tevens worden de onderdelen in lage loon kosten landen gefabriceerd en in (dit geval) Engeland in elkaar gezet en verpakt.
Ik ben nu met mijn 6e machientje bezig en als ik de kosten qua materiaal neem dan ben ik gemiddeld zo'n 50 a 75 euro kwijt en ongeveer 50 uur werk.
Voor een ketel ben je ongeveer 25 euro kwijt en 10 uur werk, exclusief appendages.
Het werk vind ik niet dat je dat als kosten moet meerekenen, dat zijn *hobby-uren* die je anders voor de tv voorbij laat gaan of tegen een hoog tarief in de kroeg door brengt.
Daarbij is machinebankwerken / gereedschapmaker zeer leuk werk, vooral als het je eigenlijke beroep niet is en geeft je toch wel een heel speciaal gevoel als aan het eind zo'n machientje nog goed loopt ook.

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel geld...maar

Ik weet dat het veel geld is. Het machientje heeft 4 maanden in de vitrine gestaan voor ik het gekocht heb; Tenslotte heb ik 850 € neergeteld, wat een goede prijs is, maar toch het is verschrikkelijk duur. Mijn vraag was oorspronkelijk: kniekoppeling ja of nee?

Hoi Bigboat,

ik zie de koppeling van 'lage lonen landen' en CNC geproduceerde producten niet helemaal zitten.... De 'massaproduktie' van o.a. de Victor zal ook reuze meevallen: er zijn tot dusver 2 bezitters van een Victor onder de 10.000 leden van het modelbouwforum....
Dan een vraag: vertel mij 'ns even wat de hoeveelheid gereedschap (draaibank, freesbank, beitels, meetapparatuur etc.) kost als ik deze moet gaan aanschaffen zodat ik 1 stoommachine kan maken?
Kijk, als je dat materiaal toch al hebt staan, of meerdere machines gaat maken vallen de kosten misschien mee maar in ieder ander geval denk ik dat je rúim duurder uit gaat vallen dan de 925 Euro die Krick nu voor de Victor wil hebben.
Dan heb ik nog niet meegerekend dat niet zomaar iedereen technisch en handig genoeg is om iets dergelijks te produceren, ook niet met het juiste gereedschap. En als je iets niet kunt dan vraag je of een ander dat voor je doet. Meestal doet 'die ander' (o.a. de automonteur, de schilder, de tuinman etc.) dat niet gratis 'omdat hij toch maar 40 uur werkt en ander 40 uur vrije tijd over heeft'. Onderschat de waarde van je eigen vaardigheden niet!

Jos

De aanschaf van de CNC-machine moet toch gemaakt worden, maar waar de machine komt te staan als het gaat om loonkosten daar gaat het om.
Cheddar, Regner, Stuart enz laten de onderdelen maken in dit soort landen omdat a: de loonkosten laag zijn en b: de materiaalkosten laag zijn.
Vervolgens worden de onderdelen (onderdelen hebben lagere invoerrechten) naar Engeland verzonden en daar geassembleerd, wat qua tijd een schijntje is tov van de productietijd.

Natuurlijk moet je gereedschap hebben wil je zelf iets kunnen maken, maar dat geld ook als je een spijker in de muur wilt slaan.......zelfs als het er maar 1 is moet je toch een hamer kopen.
Aan de andere kant is gereedschap nooit weg, je gaat het steeds meer gebruiken als je het hebt en wordt ook steeds handiger in het gebruik.

Onderschat niet de verkoop van de machientjes, niet alleen Nederland is een verkooppunt, maar over de hele wereld worden ze verkocht.
Nederland is in verhouding van stoom maar matig, Engeland en Amerika daar zitten de echte stoomfreaken.

daddy yo yo,

Ik zou voor een kniekoppeling gaan aangezien het moeilijk is de stoommachine precies in lijn met de as te zetten. Het maakt het leven een stuk makkelijker. Zelf vind ik het dan ook mooier dat je de stoommachine uit de boot kan halen en mooi in de kast kan zetten, als alles op een mooi messing plaatje staat. Waarschijnlijk zal in de kit beschrijving in modelbouw aktueel hetzelfde doen. Heb even geduld en haal de januari editie.

Wanneer je toch een koppeling in de boot wilt, dan zou ik kiezen voor de oplossing van de hr.v. Gent (even zoeken op het forum of hij moet hem hier nogmaals posten)

oproep aan Dhr. Van Gent

Ik heb op de 20 pagina's geplaatste discussies van Dhr. Van Gent gezocht en heb niets gevonden i.v.m. de kniekoppelingen.

Gent2007_1228_222742AA.jpg

Ik denk als dat bicboat deze bedoel

Heb ik er nog een waar eigenlijk niet echt gebruik van een koppeling gesproken kan worden.
Het is wel de manier om snel je stoomgebeuren uit de boot te halen zonder sloopwerkzaamheden.

askoppeling.jpg

Ahoi stoomliefhebbers,

het laatste verslag van de Krick Victoria met Victor staat inderdaad in de ModelbouwAktueel van januari (moet één dezer dagen beschikbaar zijn). De inhoud van het artikel ken ik maar het is altijd een verrassing hoe 't er het blad uit ziet en wat de redacteur er van maakt. Nu heb ik het 'stiekum' al gezien en ik vind het erg mooi geworden: de layout van de MbA is wat aangepast en het ziet er daardoor (vind ik) veel aantrekkelijker uit. Ik ben benieuwd hoe de reacties zijn.

Jos

Ahoi stoomliefhebbers,

het laatste verslag van de Krick Victoria met Victor staat inderdaad in de ModelbouwAktueel van januari (moet één dezer dagen beschikbaar zijn).
Jos

Uit hoeveel boekjes bestaat dan het hele VERSLAG is u dat ook bekent::?:
mvg
Frederik:D

Heb het stukje ook gelezen.. Alleen maar omdat er in dit nummer niks anders over scheepsbouw stond:( maar wel grappig dat ik nu hier zie dat hij in dat nummer staat.. :D

Back