Krijg failsafe van BTS2 Niet aan de praat

Beste allen

Ik hebben mijn O-1 gezien (gelukkig op het droge) dat als ik de zender uit zet, de pomp NIET de duikzak leeg pomps, hoewel dat volgens de handleiding van de BTS2 toch zou moeten.

Ik heb eigenlijk het standaard slangenpomp/duikzak systeem van Norbert Bruggen, met zijn druksensor om de pomp uit te zetten als de zak vol is. Dat werkt goed.
De ontvanger is een RD8D1, ook door Norbert meegeleverd. Die heeft ook een failsafe schijnt het, die de servos in een bepaalde stand kan zetten maar dat heb ik niet geprobeerd!
Ik heb alle standen van het blauwe schakelaartje al geprobeerd.
Ik gebruik 2 accu's, 7.8 volt voor de motor en 12 voor de pomp.
Mijn zender is een Robbe CM-basic, een oude zender maar functioneert goed.

Iemand een idee hoe die failsafe voor radiocontactverlies werkend te krijgen.

Freek

freek ik heb de handleiding nog eens nagelezen en normaal zou dat zelfs niet moeten ingesteld worden
het zou volgens de beschrijving alleen te maken hebben met de accu spanning en niet met de impuls dat instellen van lenzen

gr raf en anders belletje naar norbert

Precies, dat blauwe schakelaartje moet ingeschakeld worden naar type zender en de mijne is oud. De engel handleiding van hetzelfde BTS suggereerde dat die BTS in sommige instellingen wel en in sommige niet Failsafe doet. Misschien moet ik met dat andere potmetertje van de accuspanning nog spelen.

Heb Norbert ook al twee keer geschreven

Freek

Hi Freek,

Ik heb hier natuurlijk nog geen ervaring mee maar ik heb de BTS2 handleiding ook opgesnort via Engel.
De handleiding van de zender heb ik uiteindelijk ook te pakken gekregen idem voor de ontvanger.

Ik heb het een en ander aan het bekijken geweest.

Je zender werkt met PCM-FM.

Als ik de handleiding van de BTS lees zie ik de opmerking staan dat het spul alleen storingsvrij werkt in de PPM mode in de PCM mode kan het zijn dat niet alle functies werken (zie foto van de handleiding).

Ik weet niet of je zender in PCM of PPM mode staat maar je kan dit zien aan de positive van de multischakelaar in je zender (zie foto van de handleiding).

zender.png

Ik persoonlijk zou de zender in PPM mode zetten.

Als hij in PPM mode staat moet je de blauwe draaischakelaar op de BTS op "7" of "B" zetten, afhankelijk van de vertraging die je wil hebben.

BTS2.png

Ik weet niet of de CORONA RD8D1 ontvanger kan communiceren met de zender in PPM mode. Het kan zijn dat je hem terug moet laten "locken" met de zender.

Zo zou ik het proberen maar ik ben hier ook geen expert in. Ik heb zelfs het verschil moeten opzoeken tussen PCM en PPM.

Grtz,
bart

Deze regelaars werken niet met pcm.
Raf moet zich die discussie ook nog wel herinneren een paar jaar geleden,
(staat nog wel ergens op het forum0.
De failsave had het zelfde probleem.
Harrie had toendertijd ook hetzelfde probleem.
Als de zender standaard op ppm staat werkte alles gewoon.
Vraag Norbert even die kan het bevestigen.

ja vriend ik herinner mij die discussie nog wel.
ben nu zelf veel met processoren bezif (treinbaan)maar volgens mij moet het geen reet uitmaken welk signaal de processor in de bts aangeboden krijgt
als ik norbert begrijp dan verwacht de bts om de zoveel MS een impuls te zien op de ingang
komt deze niet binnen een bepaald tijds spanne dan actie ondernemen
bij mij trein werkt het ook zo maar dan met seconden
groen licht trein vertrekt en als binnen een bepaalde tijd er nog steeds een detectie is dan alarm geven op de centrale

gr raf

Bart, Hein, bedankt voor het meedenken - ik weet er erg weinig van! Echter de zender staat standaard in PPM mode.
Weet niet of ik de werking van de zender of de BTS nog kan controleren of zo maar dat lijkt het niet te zijn. Ik heb Norbert ook een paar mailtjes gestuurd maar nog niets gehoord. Freek

Ik heb het maar even opgezocht de discussie uit 2005.
Corrien, td van Robbe, geeft hier ook uitleg over en die is zeer duidelijk.
En zo zijn er meerdere artikelen van, Harrie heeft ook problemen er mee gehad.
Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn zender en regelaars van Norbert.
Hein

ppm-pcm

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt mij dat er drie oorzaken kunnen zijn
- die oude zender is niet compatible met de BTS2?
- niet goed aangesloten
- iets in de BTS2 werkt niet goed.

Hieronder is hoe ik eea hebt aangesloten, rode lijnen geven weer de drieaderige servokabels.
Ideeën?

Freek

078f9802c75c999c86e55da210d34d39_zpsa18890ad.jpg

UPDATE

Het is niet de zender,

Ik heb eea net geprobeerd met mijn F14 zender. Ook daarbij werkt de failsafe niet.
Van een andere duikboot (K18) met andere regelaar (triple S) werkt de failsafe wel.

Het moet dus nmm aan de BTS of aan de instellingen/aansluitingen liggen.

Freek

De ontvanger is een RD8D1, ook door Norbert meegeleverd. Die heeft ook een failsafe schijnt het, die de servos in een bepaalde stand kan zetten maar dat heb ik niet geprobeerd!

Hoi Freek,

Probeer ook eens met een servo op het BTS kanaal. Als die ontvanger zelf een failsave heeft moet dat bij uitschakelen van de zender aan de servo te zien zijn. Als die dan netjes naar neutraal gaat staat er een failsave in de ontvanger ingesteld, en dan krijgt de BTS netjes een 'nul' stelling voorgeschoteld als het signaal wegvalt. En dan pompt hij dus niet leeg, en zijn eigen failsave slaat ook niet aan want er ligt een geldig signaal op de ingang. Dan moet de failsave in de ontvanger op 'leegpompen' ingesteld worden om het te laten werken.

[edit] of de ontvanger-failsave uitschakelen zodat de failsave in de BTS het zelf over kan nemen [/edit]

Laatst bewerkt:
Freek,
het is wel de zender. 2x failsave werkt niet!
Als je eens in de berichten die hierover geschreven gelezen had, had je het kunnen lezen.
En wat Lex schrijft klopt precies.

Hein

Mode II: disabling the failsafe

1. Turn on the transmitter with the antenna extended.
2. Turn on the receiver. The LED will blink 2 times. If the LED remains lit then the receiver is receiving correct commands from a transmitter.
3. To set it up, press the scan button for 2 seconds, then release it. The LED blinks 3 times now (should it blink 2 times, then press the
button again for 2 seconds). While in mode II, press the button shortly to start the failsafe disabling process.
4. The LED will flash 2 times and then remain lit. The transmitter now does not control the receiver and the failsafe has been disabled.
You must now restart the receiver.

hier kun je de fail safe af zetten maar de handleiding is kloten

Giantshark ? View topic - RP8D1 Manual

gr raf

hahah ja maar wist je dat er ook nog een kloten in zweden is
dus "dass kloten " wil dus eigenlijk zeggen "daar dat is kloten "en dan bedoel je het dorp

gr raf

LEX HAD GELIJK !!!!

Inderdaad, ik heb op de ontvanger de failsafe uitgezet en daarna deed de BTS z'n failsafe het zoals het moest!
Lex, hartelijk dank voor de duidelijke uitleg, zodat ook een beetje houtbewerk het kon begrijpen. Hein, je had ook gelijk, twee failsafes werkte niet, en RAF, bedankt voor het vele zoekwerk! zoals je weet heeft Norbert voor al z'n bouwstenen een keurige handleiding, die ik wel tig keer gelezen heb, maar daar stond dit nou niet in!!

Prachtig zoals de beste duikbotenbouwers (meervoud, wil geen ruzie creëren) me samen geholpen hebben. Ben jullie een biertje schuldig!

Freek

Graag gedaan Freek! Daar zijn we samen op dit forum voor, om elkaar te helpen. Wie dan het 'winnende antwoord' heeft maakt niet uit, al jij straks met een gerust hart je boot te water kunt laten zijn wij ook blij!

Laatst bewerkt:
het gevonden antwoord is een aanwinst voor alle duikboot vaarders /bouwers.
het probleem is/was dat ondanks je verouderde zender (niks verkeerd mee)je een moderne ontvanger hebt gebruikt.
en over die failsave vind je eigenlijk maar weinig terug bij de beschrijvingen over de ontvanger
maar je kunt nu gerust je boot te water laten en het probleem is opgelost
hop naar het volgende probleem hahahahaha

gr raf
wie zong het ook weer
we zijn hier op de wereld om elkaar te helpen niet waar ???

het probleem is/was dat ondanks je verouderde zender (niks verkeerd mee)je een moderne ontvanger hebt gebruikt.

Hoe bedoel je dit Raf?
Snap je antwoordt niet helemaal.
Met een oude of nieuwe zender/ontvanger heb je hetzelfde probleem hoor.
Dus wat is de oorzaak nu?

Hein

Back