Het is nu eenmaal zo dat de oude foruml*llen (IK BEN NIET OUD!!!

) de beperkingen van een forum door (andermans) schade en schande hebben leren kennen. Een ervaren vlieger ziet dingen meteen, terwijl je via forum flink moet doorvragen, "is het dit, is het dat, hoe is dat gemonteerd?". Foto's kunnen wel stuk daarbij helpen.
Twee voorbeelden uit 'mijn praktijk' :cry: het omkeren van draairichting van een borstel- en een borstelloze motor.
Bij borstel-motor is dit slechts een kwestie van verwisselen van de motordraden. In dit geval echter bleek dat de motor standaard al voorzien was van een (Schottky)diode (tegen storingen). Goed idee, wordt standaard nauwelijks gedaan. Dus, vragensteller verwisselt op mijn advies de twee motordraden, diode komt nu in doorlaat te staan, exit diode en mogelijk ook de regelaar. Met mij 'live' ernaast zou dat niet gebeurd zijn, dan had ik meteen de Schottky-diode gezien.
Om bij een borstelloze motor de draairichting om te keren, moet je
twee van de drie motordraden verwisselen, maakt niet uit welke twee. Mijn advies, omdat we het toch al over motordraden hadden "verwissel twee draden". Vragensteller verwisselde de accudraden, exit regelaar. Nu dus altijd het voluit geschreven advies "verwissel twee van de drie motordraden en verwissel NOOIT de accudraden ...". Sterker nog, als iemand alleen het eerste deel van dat advies plaatst, schrijf ik voor alle zekerheid altijd nog even een berichtje er achter met "... verwissel NOOIT de accudraden".
Geschreven tekst/informatie is veel beperkter dan 'live'. Live gaat het veel sneller en je pikt tussen neus en lippen door veel meer informatie op.