Krijg het niet voor elkaar.....blijft trillen

Ik ben mijn mini titan opnieuw aan het opbouwen na een crash.

Main shaft, spindle shaft , hoofdtandwiel e.d. vervangen.

De heli blijft verschrikkelijk trillen bij optoeren.
De staartunit heb ik niet gemonteerd omdat ik bij de basis wil beginnen.
Ik heb er een aluminium sonix kop op zitten......werkte altijd perfect.

Ik kan nog proberen om een nieuwe kop met bladhouders te bestellen.....maar zou het daar
aan kunnen liggen???
ALs ik de as alleen laat draaien lijkt alles perfect recht.
Als ik de originele houten mini titan woodies erop zitten is er na genoeg toeren haast geen trilling..maar dit komt zeker omdat hout veel meer flext dan carbon
Zouden de bearings van het mainframe ook nog van invloed zijn??

Gr. berthil

Als ik de originele houten mini titan woodies erop zitten is er na genoeg toeren haast geen trilling..maar dit komt zeker omdat hout veel meer flext dan carbon
De andere bladen die je wilt gebruiken zijn carbon? het kan zijn dat de bladen niet in balans zijn of de bladen niet goed sporen, dat laatste kan ook trilling veroorzaken.
Een aantal lagers moet ik bij m'n trex 450 sport bijna altijd vervangen na een crash. Ik controleer ze door ze op een as te draaien en als er iets aan mankeert voelt het net of er iets schuurt of dat er zand in zit zegmaar. Soms is het niet direkt merkbaar maar wel als je dan wat zijwaardse druk op het lager uitoefend. Beschadigde lagers op m'n trex hebben overigens meer invloed op bladspoor dan trillingen.
Ik heb verder geen ervaring met een titan maar misschien helpt het je wat op weg :confused:

Als lagers in de kop kapot zijn, kan het ook gaan trillen als er belasing op komt

Laagfrequente trilling komt ergens uit de hoofdas en wat er aan vast zit, hoogfrequent komt uit de staart

Als de sonix kop erop zat met de crash, kan de feathering shaft krom zijn, kop kan krom zijn etc etc

Trek eens aan 1van de bladhouders, misschien zit er speling op van links naar rechts

ik had ook een vreselijke trilling in de kop tijdens het optoeren met glasfiber bladen. deze trilling heb ik voorheen nooit gehad. bij volledig toerental is het nagenoeg weg. nu heb ik onlangs na veel zoeken en afstellen toch maar eens de orginele houten bladen geplaatst .......... trillen weg !! nu schijnt dat ik dan toch onbewust met een blad ergens tegen aan gestoten ben waardoor mijn glasfiber bladen niet meer in ballans zijn. kan dus ook aan jou bladen liggen. balanceer ze eens.

mvg,
Marco

ze zijn gebalanceerd....en ik heb er ook al andere carbon bladen op geprobeert maar nog
hetzelfde probleem.
Zullen de lagers in het bearing block ook teveel speling kunnen hetbben?? die dit veroorzaken?

heb je de originele kunststof kop er nog op zitten?
Dan is de kans groot dat er speling zit tussen de as en de kop.
Of dat de kop beweegt ten opzichte van de as.
De standaard mixer armpjes willen ook wel eens gaan buigen onder belasting bij carbon bladen.
Je kan proberen eerst de kop met epoxy op de as vat te zetten.
Blijf je ook last van bladspoor houden dan zou ik in ieder geval deze vervangen door aluminium mixerarmpjes.

Je vraagt of de lagers in het bearing block teveel speling kunnen hebben?

Tuurlijk kan dat...

ALs je zo'n probleem hebt, ga je gewoon net zo lang aan assen trekken/draaien/rommelen tot je het slechte lager hebt gevonden...
De hoofdas mag links rechts eigenlijk 0 speling hebben, op en neer ook niet.

De kop, de bladhouders zelf mogen aan de kant van de bladen op en neer wel een piets hebben, de binnenkant, richting het midden van de kop eigenlijk bijna niets.
Links rechts mogen ze best wat heen en weer gaan, op voorwaarde dat de rubbers in de kop deze beweging begeleiden, zodat de as altijd in het midden blijft zitten

Je bladen had je al gebalanceerd, dus dat zou goed moeten zijn..
Heb je deze alleen gewogen, of echt tegen elkaar gehangen? (scheelt ook nog nl)

Als ik de beide bladegrips vasthou dan kan ik ze op en neer wel aardig
wat bewegen.
Het lukt mij gewoon niet om het op te lossen.......als ik de heli zonder hoofdbladen
optoer is er weinig aan de hand.
Zodra de bladen erop zitten dan begint de heli te schudden zoals ik het nog nooit meegemaakt heb.
Ik denk toch dat de ik de complete rotor maar eens ga vervangen.

Nou ik heb van alles geprobeerd.
Nieuwe feathering, hoofdas, hoofdtandwiel, dampers, rotor housing, blade grips.
Ik krijg het er niet uit.
Iemand een idee.....of die in de buurt van hoogeveen woont die mij kan helpen dit
rare probleem op te lossen??

Heb je ook geprobeerd wat ik voorgesteld heb?
En zet je bladen niet te vast, dan schud iedere heli bij het optoeren.

Back