Krijg maar niet fatsoenlijk xt60 connectoren gesoldeerd

Elke keer met de xt60 connectors heb ik problemen om het
mooi te solderen.
Ik heb nu b.v. 3 lipo''s waar ik xt60 connectors aan wil solderen.
Het is gewoon ook dik draad 12 awg
Deel van manter verwijderen, draaien en de punt van
de soldeerbout ertegenaan........en soldeersel in de draden laten
vloeien.....je iet het soms koken.
Dan de connector vol laten lopen met soldeersel en dan komt het
Ik pak de kabel van de lipo en verwarm deze.........maar het wil
gewoon niet weer goed vloeibaar worden.

Moet ik een hetere bout pakken of????

Heeft je soldeerbout voldoende vermogen? Mijn ervaring is dat XT60 connectoren uitstekend zijn te solderen. Gebruik zelf een 75 Watt Weller soldeerbout.

Voeg je een beetje "verse" harskern soldeertin bij als je de draad opnieuw verwarmd? Een soldeerpistool is voor dit soort taken ongeschikt.

Laatst bewerkt:
Bout hoeft niet heter te zijn, smeltpunt van soldeer is onafhankelijk van je werkstuk. De soldeerbout moet meer vermogen hebben, dikkere punt waarin een flinke voorraad warmte zit, met een goed en schoon contactvlak. Toevoegen van tin tussen punt en werkstuk vergroot dat contactvlak, tijdelijk.

Instructievideo's voor solderen van diverse connectoren, en soldeerbout tips (of had ik die al eerder gegeven?):
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat probleem had ik ook.
Bij mij lag het aan het volgende.

Ik had de XT60 ingeklemd in een metalen tank.
Nadat het soldeersel in de XT60 is koste het heel veel tijd om weer vloeibaar te worden. Aangezien de tank ook metaal is gaat veel warmte door geleiding daar naar toe.

Ik heb toen een blok hout genomen en een gat gemaakt waar de XT60 connector in past. Hout geleidt warmte niet (heel slecht). Dus alle warmte van je soldeerbout blijft in de connector.

Sindsdien.. gaat het als een trein.

Ik heb nu een 60 watt soldeerbout gekocht.
Hier gaat het goed mee.....maar niet al mijn solderingen worden
glanzend . Is het raadzaam al mijn solderingen te controleren??
Wat kan er gebeuren als de solderingen niet super mooi zijn??

Dat hangt helemaal af van het soort soldeer dat je gebruikt hebt.
Als je het aloude loodhoudende soldeer hebt gebruikt zou het oppervlak van de soldering mooi glimmend moeten zijn. Het moderne loodvrije soldeer blijft helaas wat dof waardoor het veel slechter te zien is of de soldering wel goed is. Het juiste en voldoende vloeimiddel gebruiken is ook zeer belangrijk.
Lees ook de Modelbouw FAQ er eens op na.

Om de warmte niet te snel weg te laten vloeien gebruik ik een combinatietang met een elastiek om de handgrepen. De connector klem ik dan tussen de bekken waardoor er geen warmte wegvloeit en je connector meer dan voldoende vast ligt. Je kunt er voor de zekerheid ook nog een tegenpool op zetten zodat de pootjes niet wegsmelten maar eigenlijk verwarm je dan je connector al veel te lang.

Als je een te kleine punt gebruikt dan kan je bout de tip niet snel genoeg opwarmen en moet je de bout onnodig lang tegen de connector houden. Een bout met voldoende vermogen en een grote punt werkt het best voor connectoren.

Back