Krijg magnum xls .46 niet afgesteld (Opgelost)

Hallo allemaal,

ik heb weer eens een probleem,

ik heb een piper j3 1800 mm met een magnum xls 46 motor erop.
gister hebben we de hele dag geprobeerd om de motor afgesteld te krijgen maar niks lijkt te werken.
het is een nieuwe motor die pas ingelopen is en klaar is om te vliegen.
maar het afstellen voor stationair lukt gewoon niet.

dit is het probleem:

als we de hoofdnaald afstellen zodat de motor op toeren komt loopt hij stationair niet zonder gloeiaccu.
en als we hem afstellen dat hij bij stationair blijft lopen zonder gloeiaccu dan pakt de motor niet snel genoeg op.

beide afzonderlijke instelling werken goed maar om het tegelijk af te stellen lukt niet.
dus dat hij en goed stationair loopt zonder accu maar ook goed op toeren komt.

Edit: als we hem half gas laten lopen kan de gloeiaccu er wel gewoon af tot je het gas terug laat zakken dan valt hij uit op het stationaire punt.

wie heeft hier vaker mee te maken gehad en weet wat ik nog zou kunnen proberen?

alvast heel erg bedankt want wij komen er even niet meer uit.
gr jarno

ps: een ervaren modelvlieger helpt mij maar ook hij komt niet verder

Laatst bewerkt:
- andere plug proberen

Wat zijn kenmerken als je er een te warme plug in hebt zitten?
- “metalen” rammel tijdens draaien
- Als de motor getuned staat voor optimale prestaties, gaat hij arm lopen
- Als de motor getuned staat voor nette motorloop over het hele bereik, gaat de motor rijk lopen

Wat zijn de kenmerken van een koude plug?
Deze zijn lastig te vinden of op te merken, veel van deze zaken gebeuren nl ook als een plug aan het eind van zijn leven is.
- Bij het afhalen van de gloeiplug, daalt het toerental
- Motor loopt niet lekker en is wat lui
- Motor wil graag afslaan

Of je mixture control schroef staat niet lekker
Maar ik verdenk persoonlijk je plug

In mijn trex 600 vlieg ik momenteel met een os 7 (redelijk koud voor het type motor), terwijl heel amerika en nederland (wat je op de forums leest tenminste) een os 8 (warmer) perfect vind vliegen
Maar een os 8 doet het bij mij zelfs met erg koud weer nog niet lekker..
Laat je wat dat aan gaat niet teveel leiden door algemene verhalen wat wel en niet goed werkt..

ik heb ook ooit een magnum gehad 46 gehad. was voor geen meter af te stellen, de olie lekte er aan alle kanten uit (uitlaatpoort, vlak achter carburateur, krukas, carterdeksel, en bij de cilinderkop zweette die) er kwam ook geen vermogen uit en hij is in de lucht bij een redelijk hoog toerental gewoon afgeslagen ooit (nee tank was niet leeg).

voor mij geen magnum meer, dus.
en ik denk ook dat dat jou probleem is; dat merknaampje wat aan de zijkant zit.

Probeer eens een andere plug (densnoods een nieuwe van het zelfde type), en zet eventueel het stationair toerental wat hoger....
Andere prop wil ook nog wel eens helpen.
Paar procenten meer nitro kan ook een groot verschil maken.
Je moet niet vergeten dat dit soort motoren niet altijd van de meest perfecte carburateurs is voorzien, en de "vrijheid" van de motor om te accelereren (ofwel de afmetingen en gewicht van de prop) hebben behoorlijk invloed op hoe de motor op toeren komt. Er zitten in dit soort carburateurs nu eenmaal geen acceleratiepompen, CV membramen, losse gasschuiven etc etc zoals bijvoorbeeld bij een motorfiets.
Het belangrijkste is dat hij betrouwbaar stationair loopt, d.w.z. niet afslaan na een paar minuten stationair, en op toeren komen als je gas geeft. Of dat op toeren komen nu vlot of minder vlot gebeurt is totaal niet interessant, als hij maar niet afslaat. Het accelereren van de motor is gewoon een eigenschap waar je mee moet leren vliegen.

Wil je het perfect hebben, dan moet je bereid zijn wat meer centen uit te geven dan de prijs van een Magnum. Zo simpel is dat helaas.

Daarom moet een Magnum nog wel goed willen lopen hoor, maar ja, kleinigheidjes hou je....

Groet, Bert

oke ik heb een nieuwe plug die ga ik morgen even proberen.
de prop is een apc 12x6 want die werd mij door iedereen aangeraden.
mijn motor lekt nergens en het is idd wat je krijgt voor je geld maar dit was mijn eerste brandstofmotor op een vliegtuig dat ik weinig inzicht heb in de verschillende merken.

ik gebruik verder brandstof met 10% nitro en een enya 3 gloeiplug.

blijf het proberen want ik wil die kist nu echt een keer de lucht in hebben.
anders wissel ik de motor om met mijn andere magnum die ik op een andere kist heb zitten.

Hallo allemaal,

en als we hem afstellen dat hij bij stationair blijft lopen zonder gloeiaccu dan pakt de motor niet snel genoeg op.
even checken, omdat je het niet expliciet zei: stationair afstellen doe je met de stationair sproeier en niet met de hoofdsproeier toch?
Dus volgas afstellen met de hoofdsproeier en dan naar stationair en dat afstellen met de stationair sproeier.

een 12x6 prop vind ik wel erg groot. Ik heb op mijn .46 motortjes een 10x6. 10x6 wordt ook geadviseerd in de handleiding. http::/media.hobbypeople.net/manual/210756.pdf (Krijg de link naar deze PDF op een of andere manier niet goed werkend zoals normaal)

Laatst bewerkt:
hoi,

met stationair hebben we idd de stationairschroef gebruikt maar dan valt hij dus uit op het moment dat de accu er af gehaald word.

als we dan de low needle?? verstellen zodat de motor wel stationair blijft draaien zonder accu dan komt de motor weer niet op toeren.

als we de motor afstellen dat hij wel op toeren komt dan valt de motor weer uit als je de accu eraf haalt bij het stationair draaien.

greets

hoi,

met stationair hebben we idd de stationairschroef gebruikt maar dan valt hij dus uit op het moment dat de accu er af gehaald word.

als we dan de low needle?? verstellen zodat de motor wel stationair blijft draaien zonder accu dan komt de motor weer niet op toeren.

als we de motor afstellen dat hij wel op toeren komt dan valt de motor weer uit als je de accu eraf haalt bij het stationair draaien.

greets

AHA.... dat is dus vrij logisch, omdat als je de low needle verstelt, je meestal ook de stationairopening wat moet verstellen.....

Overigens, die stationair aanslagschroef (waarmee je de gasklep bij een bepaalde stand blokkeert) NIET gebruiken. De servo moet het gas volledig open en volledig dicht kunnen zetten, zodanig, dat met gasstick naar achteren en gastrim naar voren de motor (ongeveer) stationair loopt
en met de trim naar achteren afslaat. Nu kun je met de trim het stationair toerental afregelen, en met de low needle het stationaire lopen en oppakken. Als je de low needle wat verder dicht zet, moet je meestal de gasklep ook wat verder sluiten en andersom....

Vuistregel: bij stationair het gas ongeveer een millimeter kier tussen carb en klep, en dan de low needle afregelen tot hij goed oppakt. loopt hij te langzaam of krijg je het oppakken niet goed, dan een iets andere stationair gasklepopening proberen.

Met 10% Nitro moet die motor prima willen lopen, ik zou zelfs zeggen dat kan wel wat minder. Met 5% moet hij het ook goed doen.
Enya 3 is volgens mij wel een wat warme plug voor deze motor.
Probeer eens de OS 8, die is bijna altijd goed. Of anders de Rossi 3.

Groet, Bert

de prop is een apc 12x6 want die werd mij door iedereen aangeraden.

ik gebruik verder brandstof met 10% nitro en een enya 3 gloeiplug.

Prop moet een 10 x 6 of 10 x 8 zijn , 12 x 6 is voor 10 cc

En nitro is niet nodig voor een vliegmotor .
Hoogstens een paar % voor betere koeling.:D

En een enya 3 is goed voor een .46

Mvg Johan

ik ga morgen jullie tips en trucs toepassen ik hou jullie op de hoogte.
het klinkt allemaal erg logisch zoals jullie het allemaal omschrijven.

thnks allemaal

nou het probleem is opgelost!

ik heb er een andere gloeiplug in gezet en wat denk je!!
probleem opgelost.
die andere gloeiplug doet het gewoon nog ook alle ringen worden gloeiend maar toch iets mis mee dus.

heb er weer een enya 3 in gezet en nu loopt hij als een zonnetje.

op naar de club!

De gloeiplug is een heel belangrijk onderdeel van de ontsteking van je motor. Hij "werkt" niet alleen tijdens de start zoals veel mensen denken. Al enige tijd geleden heb ik een stukje geschreven met meer uitleg over de werking en de keuze van de gloeiplug. Wanneer het je interesseerd kan je dat HIER lezen.
Succes.

... brandstof met 10% nitro ...
Niet nodig, maakt je brandstof onnodig duurder en geeft agressieve verbrandingsresten (lagers!). Voor makkelijker afstellen zou je, indien nodig, paar % wasbenzine kunnen toevoegen. Zoek maar eens op wasbenzine in het vliegtuigen subforum.

Hmmmm.

blijkbaar ku je beter zoeken dan ik, want met de zoekterm wasbenzine in het brandstof vliegtuigen forum, kom ik wel wat tegen, maar dat overtuigt mij bepaald niet.

Laat die wasbenzine maar lekker achterwege zou ik zo zeggen, want je hebt geen flauw idee wat voor verbrandingsresten het achterlaat of welke invloed het heeft op de smeereigenschapen van de olie....

Groet, Bert

Dan heeft dat uitgebreide stuk over nitromethaan, methanol en wasbenzine in het oude forum gestaan. Was geschreven door Arjan van Viegen (of Paul Beckx?).

Back