Krijg mijn elekro-UHU niet in de lucht

Hallo ik heb mij een elektro-uhu van graupner gekocht omdat ik wou beginnen vliegen.
Men rade mij aan om met zo een toestel te beginnen omdat dit echt een toestelletje is voor beginners.
Probeer al een paar keer om deze van de grond te krijgen maar zonder resultaat.
Heb gezorgd dat het gewicht mooi is verdeeld maar telkens al ik hem wil opwerpen gaat hij drek tegen de grond!
Kan iemand mij uitleggen hoe ik het moet doen want weet echt geen raad meer en zou het jammer vinden als het mij niet zou lukken niet alleen voor het geld maar het ziet er mij echt een heel toffe hobby uit!
Hoop dat u mij snel iets laat weten.
Groetjes Kristof

Peter-Jan zei:
Naar een club gaan.
En daar naar je toestel laten kijken.

gode tip maar"gewicht goed verdeeld:s" zie gewoon dat je zwaartepunt goed icht en ik vermoed dat je een originele setup hebt ofzo dus vliegt maar moeilijk maar dan moet je vrij hard gooien en kijk eerst natuurlijk dat je roeren gecentreerd staan!!!

mvg sven

Tja....moet je maar bij een club gaan, hebben we allemaal gedaan.....NOT.... :roll:
Vraag was volgens mij wat er fout kon zijn, niet waar hij een club kon vinden.

Kristof, of je zwaartepunt ligt verkeerd of je roeren staan niet gecentreerd. Kijk voor de plaats van het zwaartepunt in de documentatie (wordt aangegevens als CG). Als je het toestel (startklaar) op deze punten met je vingers ondersteunt en je tilt hem op, moet het toestel licht naar voren hangen (paar graden). Als deze heel ver naar voren of naar achteren hangt, schuif met de ingewanden (accu enzo) totdat het CG goed ligt.

Voor de roeren, zorg dat deze in lijn liggen met het staartvlak waar ze aan vast zitten.wellicht zul je ze later moeten trimmen maar als uitgangspunt is dit het beste. Kijk ook of je stabilo vlak ligt ten opzichte van je hoofdvleugel. Kan ook zo zijn dat er iets in de constructie fout zit namelijk.

Om te testen of alles goed zit, houd hem rond het CG boven je hoofd en werp hem recht weg, neusje tegen de wind in. Niet te zachtjes gooien, hij heeft wat snelheid nodig om lift te krijgen. Geef geen gas of wat dan ook. Hij zal nu in een rechte horizontale vlucht langzaam moeten zakken en op de grond terecht komen. Schiet hij meteen naar links/rechts/boven/onder? Ga terug naar stap1 :lol:

Wat is de reactie van het toestel, duikt hij meteen met de neus naar beneden of juist omhoog waardoor hij in stall komt en richting aarde terug keert?

Hoop dat je er snel uit bent en lekker kan gaan beginnen met (proberen te) vliegen.

Patrick99 zei:
Tja....moet je maar bij een club gaan, hebben we allemaal gedaan.....NOT.... :roll:
Vraag was volgens mij wat er fout kon zijn, niet waar hij een club kon vinden.

Kristof, of je zwaartepunt ligt verkeerd of je roeren staan niet gecentreerd. Kijk voor de plaats van het zwaartepunt in de documentatie (wordt aangegevens als CG). Als je het toestel (startklaar) op deze punten met je vingers ondersteunt en je tilt hem op, moet het toestel licht naar voren hangen (paar graden). Als deze heel ver naar voren of naar achteren hangt, schuif met de ingewanden (accu enzo) totdat het CG goed ligt.

Voor de roeren, zorg dat deze in lijn liggen met het staartvlak waar ze aan vast zitten.wellicht zul je ze later moeten trimmen maar als uitgangspunt is dit het beste. Kijk ook of je stabilo vlak ligt ten opzichte van je hoofdvleugel. Kan ook zo zijn dat er iets in de constructie fout zit namelijk.

Om te testen of alles goed zit, houd hem rond het CG boven je hoofd en werp hem recht weg, neusje tegen de wind in. Niet te zachtjes gooien, hij heeft wat snelheid nodig om lift te krijgen. Geef geen gas of wat dan ook. Hij zal nu in een rechte horizontale vlucht langzaam moeten zakken en op de grond terecht komen. Schiet hij meteen naar links/rechts/boven/onder? Ga terug naar stap1 :lol:

Wat is de reactie van het toestel, duikt hij meteen met de neus naar beneden of juist omhoog waardoor hij in stall komt en richting aarde terug keert?

Hoop dat je er snel uit bent en lekker kan gaan beginnen met (proberen te) vliegen.

Top reactie...! (beter dan alleen maar "ga naar de club !").
Welke Uhu heb je overigens? Is het deze:
9400.jpg

Of heb je deze:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=9401

De eerste is idd uitermate geschikt als leertoestel. Welke akku is je aanbevolen/verkocht bij de Uhu?

Greetz van Aldert

Aaalie zei:
Top reactie...! (beter dan alleen maar "ga naar de club !").

Ja, meestal goed bedoelt volgens mij, maar reageer dan niet als je niet inhoudelijk kunt/wilt helpen. Hetzelfde als met een klacht bij de huisarts komen die vervolgens vraagt"Wat denkt u zelf dat u heeft".

Een club is gezellig en leerzaam, maar dat was de vraag niet. Ik hoop dat mensen hier op het forum eens wat genuanceerder zullen omgaan met het zinnetje "ga naar een club". Wordt er een beetje moe van onderhand.......

Om te leren ****** hoef je toch ook niet naar de wallen? 8)

Om te leren ****** hoef je toch ook niet naar de wallen? 8)
:lol:

Nu, van naar een vliegscool/club te gaan is bij mij ook een probleem.. Ik probeer op m'n eigen te leren..
Denkje dat je in een club niet kan crashen. 't Probleem is gewoon hier de mentaliteit hier op het forum.

Ga best ffie gewoon naar de dichtsbijzijnde modelbouwshop. (Of heb je hem online gekocht?)3

en opstijgen lukt niet hoe gooi jij hem dan op?

Ik bedoelde het niet inhoudsloos dat van: "Ga naar een club".
Als er geen club in de buurt is oké.Maar ze kunnen je daar wel goed helpen.
Dat wilde ik daarmee zeggen.

Mijn excuses mocht het verkeerd opgevat zijn.

En nu weer on-topic :)

Nu, van naar een vliegscool/club te gaan is bij mij ook een probleem.. Ik probeer op m'n eigen te leren..
Denkje dat je in een club niet kan crashen

Kans verkleind met vele malen hoor...Ook al omdat je zender normaal in verbinding staat met die van een ervaren piloot(of een ervaren piloot kan jouw zender overnemen)=probleem=ervaren piloot neemt over.En je moet niet te eigenwijs doen hoor,een club is er om je te helpen want alleen leren vliegen is niet zo simpel dan je denkt he....

Natuurlijk wou ik geen preek afsteken maar jah wou effe op je uitspraak reagaren.
Ik probeerde ook eerst alleen te leren vliegen,ik stond vlug in een club :lol:

Back