Krijg RC nitro auto niet aan de praat

Hallo,
Ik heb pas geleden een 1:10 nitro auto 2,67cc LXR besteld bij twr-trading. Ik ben alleen al 3 dagen aan het knoeien om hem aan de praat te krijgen.
Weet iemand de start instellingen van dit ding? Want dat staat nergens duidelijk in de manual.
Of woont er iemand in de omgeving van Ede die het mij voor zou kunnen doen?
Alvast bedank!

Mja... Normaal als je iets koopt en het werkt niet goed ga je terug naar de winkel waar je het gekocht hebt. Heb je al contact met ze gezocht?

In dit forumdeel staan bovenaan een aantal topics vastgepind met veel info, die al gelezen? Je mag er vanuit gaan dat de motor op de standaard instelling komt dus komen er eerst de standaard vragen:

- Welke brandstof gebruik je?
- gloeit je gloeiplug? (gloeier geladen?)
- Heb je de brandstof al doorgepompt? (primen, blazen op de drukslang, even de uitlaat dicht houden..)
- even zonder luchtfilter geprobeerd?

Ik heb contact gezocht en hij zei dat ik hier misschien even moest rondkijken.
Ik gebruik 20 procent nitro, ik zorg dat mn gloeier altijd helemaal vol is. Ik pomp altijd mn brandstof rond en des noods zuig ik even aan de slang, zonder luchtfilter help ook noet

Kijk, dat zijn de winkeliers die deze hobby een slechte naam geven. Dozen schuiven en ook de service afschuiven...

De brandstof is wel een auto brandstof? Brandstoffen voor vliegtuigen bevatten namekijk veel olie waar onze motoren lastiger op lopen.
Had je met de trim het gas al eens iets hoger gezet?

Dan is er de mogelijkheid dat de koppeling niet goed is, als je het chassis op een blok zet zodat de wielen vrij hangen kan je het nog eens proberen.

Wat wel wil helpen is:
Gloeiplug uit de motor draaien
Vinger op de uitlaat en een klein beetje gas geven (stel de trim in zodat de gasschuif een beetje openstaat -~10%)
Een keer of 5 aan de trekstarter trekken, meer mag ook, met de vinger op de uitlaat
Vinger van de uitlaat halen en nog eens een keer of 10 aan de trekstarter trekken
Gloeiplug weer monteren. Trim terug draaien zodat de gasschuif weer sluit.
Volle (!) gloeiplugsteker op de plug zetten, en ca. 3sec wachten om de plug goed op te warmen
Trim op ca 10% draaien staan en aan de trekstarter trekken.
Dan start echt vrijwel elke motor!

Als je aan de sproeier naalden hebt gedraaid en je weet niet meer hoe ze moeten, kan je als volgt een 'startbare' basis instelling vinden:
We hebben bij de meeste methanol motoren, drie stelschroeven op de carburateur:
– Een brandstoftoevoer-(hoge toeren),
– een mengregeling-(lage toeren) en,
– een stationairschroef.

Om de basis te vinden doe je het volgende:
Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo’n 2,5 tot 3 slagen zijn).
Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.
Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.

carburateur.gif

Vertaling:

Hoofdsproeier: main needle
Mengselregelschroef: Low speed needle rear (of front)
Stationairschroef: Idle adjustment screw

Gloeit de gloeiplug wel? Even de losse plug in je gloeier zetten en kijken of hij fel oranje gloeit, tegen het gele aan.
Als je gloeiplug kapot is gebeurt er helemaal niets..

Gloeiplug uit de motor draaien
Vinger op de uitlaat en een klein beetje gas geven (stel de trim in zodat de gasschuif een beetje openstaat -~10%)
Een keer of 5 aan de trekstarter trekken, meer mag ook, met de vinger op de uitlaat
Vinger van de uitlaat halen en nog eens een keer of 10 aan de trekstarter trekken

Je zult inlaat bedoelen? Zonder gloeiplug bouwt de uitlaat geen druk op....

Nee hoor, Brutus, ik bedoel echt de uitlaat... Eerst beetje brandstof de motor inpompen, en daarna de brandstof uit de motor 'trekken'...

Met Jaaps methode voorkom je dat je de motor meteen verzuipt omdat een te veel aan brandstof meteen weer uit het pluggat verdwijnt.
Op die manier blijft er wel genoeg achter om te starten zodra de plug er weer in zit maar loop je geen kans op een hydrolock.

Nee hoor, Brutus, ik bedoel echt de uitlaat... Eerst beetje brandstof de motor inpompen, en daarna de brandstof uit de motor 'trekken'...

Hoe doe je dat dan? Want nogmaals: een tweetakt motor zonder plug bouwt geen uitlaat druk op.... Carter zuigt lucht aan in de opgaande slag, neergaande slag comprimeert dat, openen van de poorten blaast het mengsel boven de zuiger. MET plug kan die lucht alleen via de uitlaatpoort de cylinder weer uit en bouw je dus uitlaatdruk op, ZONDER plug blaas je die lucht zo het pluggat uit, en gebeurt er verder niks....
Je kunt trekken tot je een ons weegt, maar hij krijgt er niet sneller (maar ook niet langzamer) brandstof door.... Hij zal het echt wel aanzuigen (die carburateur blijft gewoon hetzelfde functioneren), maar er is geen verschil tussen wel of geen vinger op de uitlaat.

Is geen geintje, is echt zo....

Met je vinger op de inlaat daarentegen, heb je met of zonder plug, dat maakt niet uit, met één enkele, rustig getrokken omwenteling al brandstof in de carburateur, daarna zonder plug een aantal keren vlot rondtrekken en je hebt precies dezelfde uitgangssituatie. Maar dan met 100% zekerheid....

Laatst bewerkt:
Koop eens een auto motortje en probeer het zelf.... Je zal zien dat wat ik schrijf werkt...
Theorie en praktijk verschillen hier enigszins.

Waarom zou ik een automotortje moeten kopen als ik er genoeg heb? Ik rij brandstofauto's sinds 1981 ongeveer....

Daarnaast: ik heb niet gezegd dat je géén brandstof in die motor krijgt op de door jou beschreven manier
(die carburateur blijft gewoon functioneren, m.a.w. die zuigt echt wel vroeg of laat brandstof aan),
ik heb alleen gezegd dat het daarbij niet uitmaakt of je de uitlaat dicht houdt of niet.
En dat weet ik uit ervaring met auto's, ondanks dat jij het tegendeel beweert...

Laatst bewerkt:
Tjee, kerel, denk aan je hart...
Je hebt vaker een stellige mening en dat maakt het probleem of de oplossing niet duidelijker.
Vaste bezoekers kennen jouw bijdragen en zelden leiden ze tot een oplossing en vaak leiden ze tot een zinloze discussie over jou zogenaamde lange, lange ervaring met gloeiplug motoren. Dus hou eens op met zeuren over tips die andere ervaren gebruikers hebben en focus je eens op het bieden van oplossingen in plaats van zinloze discussies te starten in 'normale' topics...

Test het dan zelf, in plaats van mij dat in de schoenen te schuiven met je goedkope dooddoener "koop eens een automotortje"....

Trek de slang van de carburateur, schroef de plug er uit, hou je vinger op de uitlaat en trek net zo lang tot er brandstof uit dat slangetje komt.... Kun je héél lang mee doorgaan maar je krijgt geen drup naar buiten!
Schroef daarna de plug er in en probeer het nog eens....

En wat zeik je nou over het al dan niet geven van oplossingen? Vinger op de inlaat, en je hebt die brandstof tien keer zo snel in de carb. Volgens mij een oplossing die ik gegeven heb.... Zonder plug in die motor trek je daarna ook net zo snel je motor droog....

Als je het hebt over het geven van nutteloze oplossingen, dan is het afsluiten van de uitlaat zonder gloeiplug in de motor er eentje....

Test het dan zelf, in plaats van mij dat in de schoenen te schuiven met je goedkope dooddoener "koop eens een automotortje"....

Trek de slang van de carburateur, schroef de plug er uit, hou je vinger op de uitlaat en trek net zo lang tot er brandstof uit dat slangetje komt.... Kun je héél lang mee doorgaan maar je krijgt geen drup naar buiten!
Schroef daarna de plug er in en probeer het nog eens....

En wat zeik je nou over het al dan niet geven van oplossingen? Vinger op de inlaat, en je hebt die brandstof tien keer zo snel in de carb. Volgens mij een oplossing die ik gegeven heb.... Zonder plug in die motor trek je daarna ook net zo snel je motor droog....

Als je het hebt over het geven van nutteloze oplossingen, dan is het afsluiten van de uitlaat zonder gloeiplug in de motor er eentje....

Na aanleiding van jou opmerking ff geprobeerd,

Zoals Jaap het zegt werkt gewoon !!!! Wel met een startbox, ben te lui om aan touwtjes te trekken..

En wat is de inlaat ?? Wees eens duidelijk voor TS onbekend in modelbouw en jij begint alweer met termen te gooien zonder uitleg.

Back