Wat wel wil helpen is:
Gloeiplug uit de motor draaien
Vinger op de uitlaat en een klein beetje gas geven (stel de trim in zodat de gasschuif een beetje openstaat -~10%)
Een keer of 5 aan de trekstarter trekken, meer mag ook, met de vinger op de uitlaat
Vinger van de uitlaat halen en nog eens een keer of 10 aan de trekstarter trekken
Gloeiplug weer monteren. Trim terug draaien zodat de gasschuif weer sluit.
Volle (!) gloeiplugsteker op de plug zetten, en ca. 3sec wachten om de plug goed op te warmen
Trim op ca 10% draaien staan en aan de trekstarter trekken.
Dan start echt vrijwel elke motor!
Als je aan de sproeier naalden hebt gedraaid en je weet niet meer hoe ze moeten, kan je als volgt een 'startbare' basis instelling vinden:
We hebben bij de meeste methanol motoren, drie stelschroeven op de carburateur:
– Een brandstoftoevoer-(hoge toeren),
– een mengregeling-(lage toeren) en,
– een stationairschroef.
Om de basis te vinden doe je het volgende:
Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.
Hoofdsproeier: Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo’n 2,5 tot 3 slagen zijn).
Mengregelregelschroef: Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.
Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 2mm open staat.
Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.
Vertaling:
Hoofdsproeier: main needle
Mengselregelschroef: Low speed needle rear (of front)
Stationairschroef: Idle adjustment screw