krijg tail rotor hub niet los

hallo iedereen,

heb sinds kort een 2dehands copterx 250 gekocht,
die ik graag helemaal uit elkaar wil halen en reviseren.

nu heb ik een probleem met het uit elkaar halen van de staart rotor en elementjes.

ik krijg de tail rotor hub niet los van het staafje, deze zat vast met een ultra mini imbus boutje, dit heb ik los gekregen maar nu krijg ik het stukje niet van het staafje.

nu vraag ik mij af moet ik hier wat kracht op zetten of is dit op het uiteinde vastgemaakt met locktite?

iemand een idee hoe je dit los krijgt?

full

Laatst bewerkt door een moderator:
voorzichtig en iets harder heb ik reeds geprobeerd en ik merk wel dat ik het boeltje aan flarden ga trekken... :)

dus ik vrees dat het vastgemaakt is met locktite.

In dat geval verwarmen tot een graad of 80~100 (met een heel fijn brandertje of de soldeerbout o.i.d), en dan voorzichtig het asje beetpakken met een tangetje (het beste is een met lappen omwikkelde tang voorzichtig op de poeli zetten en vooral NIET te hard knijpen) en dan met een ander tangetje de rotornaaf met een draaiende beweging voorzichtig loswerken.

Bij het terug monteren opletten dat er alleen loktite op het schroefje komt, en niet tussen de naaf en de as, anders zit je de volgende keer met het zelfde probleem.

Wel een nieuw imbusschroefje gebruiken voor het terug in elkaar zetten, he?

Groet, Bert

ik heb dit ook met mijn trex 500esp gehad , de oorzaak hievan was dat ik het schroefje niet goed op het rechte vlak had gedaait hierdoor is er een braampje ontstaan (opgestuit materiaal) met als resultaat tail hub muurvast. ik heb deze met veel kracht nog los weten te krijgen.
nieuw asje erin gezet en tailhub opnieuw opgeboord want deze was van binnen beschadigt door het lostrekken.
als het locktide is kan je het inderdaad warm stoken en zou het los moeten komen .
normaal hoort het niet vast te zitten is enkel geborgd met inbus boutje deze is wel voorzien van een klein beetje loctide.
ik zou zoiezo eerst het hele asje eraf halen voor je er meer kracht op gaat zetten anders verniel je nog meer dingen die onnodig zijn even de 6 inbus boutjes losdraaien (op het blauwe gedeelte)
in iedergeval veel succes;)

gr nick

normaal hoort het niet vast te zitten is enkel geborgd met inbus boutje deze is wel voorzien van een klein beetje loctide.

Tsja, helaas zijn er mensen die niet het verschil snappen tussen een heel klein beetje loktite op het boutje doen, en een drupje loktite in het boutgat.... in dat laatste geval drukt het boutje als een soort zuigertje de loktite tussen as en naaf, en dan krijg je dit soort dingen.

Ik zie dat helaas vaak....

Groet, Bert

ok, bedankt voor de fijne reacties, als ik wat tijd heb probeer ik het nogmaals via bovenbeschreven methodes en laat weten hoe het uitpakt.

gisteren heb ik het stukje los gekregen,

heb de tail gedemonteerd om er beter aan te kunnen werken. dan heb ik even met mijn aansteker het stukje lekker warm laten worden.

tangetje op het staafje gezet en dan met een ander tangetje het stukje losgewrikt.

dus prima gelukt, fijn.

Back