Kristal 35.220 mhz !!!!!!!!!

• Topicstarter Topicstarter @peter@
  • Startdatum Startdatum
@

@peter@

Guest
Ik zit met de volgende vraag :

Heb beslist om de zender mc 19 van Graupner te kopen maar mijn frequentie op de vliegclub is 35.220 mhz. Graupner leverd maar kristallen tot 35.200. Ik moet mijn kristallen dus laten slijpen bij de firma ECO. De verkoper vertelde mij dat tot 35.250mhz je je zender en ontvangers niet hoeft binnen doen om af te regelen daar zijn mekanieker het al getest heeft. Boven de 35.250 is het wel aangeraden alles te laten afstellen.

Ik repareer vliegen als beroep maar van de elektronica materie heb ik geen kaas gegeten. Zijn er hier mensen die wat elketronika letters gegeten hebben en die mij hier een antwoord kunnen op geven.

Ben heel benieuw naar jullie reacties. EEn nieuwe zender kopen en er al direkt laten aan sleutelen vind ik niet zo .........

Groeten peter

Ik vlieg nu al bijna 2 jaar op de 35.290 mhz en heb nog geen problemen ondervonden,ik heb het hier ook eens nagevraagd en er zou idd een verschil zijn met normale frequenties maar het is te verwaarlozen,en dus niets om je zorgen over te maken. Bij mij was het ook de winkelier die mij er op wees terwijl ik niemand in mijn omgeving ken die er ooit al 1 probleem mee gehad heeft. Ik laat mijn kristallen ook bij ECO slijpen en ze werken allemaal perfect.

MVG

Was die winkelier toevallig ook van de albatros ( muizen). Welk merk van zend appararuur gebruik jij?

Groeten peter

Geweldig, Bruno
futschlach.gif
.

Een absolute noodzaak is er niet om een zenderset opnieuw te laten afregelen op deze nieuwe, in België toegestane, frequenties. Het zal inderdaad wel De Albatros zijn, die dit adviseert. Niet omdat deze daaraan wat verdient, want dat doe ik alleen. Het is alleen wel een optimalisering.
Als regel worden zenders op de A-band afgeregeld op het midden van de band. Alhier gebeurt dit altijd op kanaal 71 als er geen kristallen bij de set aanwezig zijn. Als de zenderset opnieuw wordt afgeregeld op de bovenkant van de A-band (bij voorkeur met de eigen kristallen aan boord) is er altijd enige %% winst te behalen. Of je dit zelf de moeite waard vindt is natuurlijk een tweede...

Dat is een interessant gegeven! Neem nou de Almeerse situatie: Wij gebruiken de 35 kanalen 71 en hoger, terwijl onze buurclub 69 en lager gebruikt. Is het volgens jou zinvol om onze zenders na te trimmen? Ikzelf bijvoorbeeld vlieg (als ik RC :wink:) op 78 . Heb zelf te weinig (HF) hands-on ervaring om dit keihard te durven beweren....

Dit zijn voor mij vervelende vragen omdat dit ook direkt met mijn portemonnee te maken heeft. Eerlijk blijven kost mij dus geld :| .
Maar goed...
- een noodzaak om boven of onder in de A-band af te regelen is er met de in Nederland toegestane kanalen niet. De verschillen zijn zo gering, dat je er in de praktijk niets van merkt.
En dan toch:
- sets van tijd tot tijd na laten kijken en opnieuw laten afregelen is wat anders. Voor modelvliegers adviseer ik 1 keer per 2 jaar gedurende de wintermaanden (en de ontvangers uiteraard na elke crash). Bij mij eindigen de wintermaanden overigens in maart...
In de praktijk komt dit laatste er op neer, dat diegenen, waarvoor het het minst nodig is, trouw wintercontroles laten uitvoeren. De apparatuur van sloddervossen zie ik meestal pas als ze weer een vliegtuig minder hebben...

Back