Kristal voor ACT DS ontvanger

Ik heb 2 ACT DS ontvangers waar ik een DS kristal voor nodig heb.

Nu heeft ACT geen 'eigen' kristallen en voor de normale ACT Superhet ontvanger werkt dat prima met 'elk' kristal.

Geldt dit ook voor DoppelSuperhet ontvangers?

Ik vraag het omdat ik 2 merken kristallen kan bestellen:

Graupner DS ontvanger kristal - 25 Euro
Multiplex DS ontvanger kristal - 15 Euro

Aangezien daar bij 2 kristalletjes 20 Euro tussen zit, wil ik graag zeker weten of er verschillen zijn. (Daarnaast wil ik als ik voor 30 of 50 Euro aan kristallen bestel wel graag weten dat het de goede zijn, ik kan ze vast niet terugbrengen)

Arthur

ik heb me laten vertellen dat U steeds het kristal moet gebruiken , van het merk van Uw zender( ik doe dit ) en ik geloof dat dat de duurste wel
GRAUPNER zijn. ikzelf heb nog nooit iets van storingen gekregen met deze formule.

Er is een zeer principieel verschil tussen graupner DS kristallen en MPX DS kristallen naar ik meen te weten. Graupner JR heeft een frequentie die 10,750 Mhz verschilt van de zendfrequentie terwijl MPX een veel lager verschil heeft doordat MPX een veel lagere eerste middenfrequentie gebruikt. Ik dacht 4,5 of 5,5 Mhz (ik weet niet helemaal zeker of bij de allernieuwste DS ontvangers van MPX de eerste MF nog steeds afwijkt van wat de standaard is)
Het is het meest waarschijnlijk dat je een Graupner kristal kan gebruiken.
Daarnaast moet je altijd het merk kristal gebruiken wat hetzelfde is als het merk van het stukje electronica waar je het kristal instopt. Graupner zender met MPX ontvanger is dus een Graupner kristal in de zender en een MPX krstal in de ontvanger. Dit is al een groot aantal keren op dit forum besproken.....

Hans Delemarre

ACT schrijft zelf voor hun DS-ontvangers (zonder PLL) de dubbelsuper kristallen van Futaba of Graupner voor. Zoals Delcam al opgeeft zijn DS kristallen van Multiplex niet bruikbaar.

Om compleet te zijn: de single conversion ontvangers van ACT werken wel op (de single conversion) kristallen van Multiplex. Tevens op de kristallen van Futaba en Graupner.

Ik heb een ACT DSQ 8 (dual conversion) ontvanger in mn Mustang liggen met een kristal van ACT in 35mhz.
Is deze DoppelSuperhet???.
Zo ja, dan heeft ACT toch wel eigen kristallen. Dit werkt namelijk perfect.

Back