Kristal, welke fabrikant?

pompebled

Forum veteraan
Goedemiddag!

Om niet steeds de ontvanger in een ander model te moeten overzetten, heb ik een tweede ontvanger gekocht (Nano6) bij m'n MC10 met C17 ontvanger. (40 mHz FM)

Met het originele Graupner kristal in de Nano werk het perfekt, maar elke ontvanger moet natuurlijk een eigen kristal hebben...
Nu zijn die Graupner kristallen nogal prijzig vergeleken met die van o.a.) Conrad (4,95)

Kan ik een willekeurig ontvangerkristal aanschaffen of moet ik originele Graupner kristallen gebruiken?

Groeten, Jan.

Ik dacht te weten dat ze in principe gelijk waren, behalve die van futaba, die passen wel maar kunnen probs geven.

Satoer zei:
Hoi Jan, deze vraag is vele malen behandeld ;)

Bv: Kristallen

Vóórdat ik de vraag stelde, had ik me al bijkans bewusteloos gelezen m.b.v. de zoekfunctie, maar ik kan er niet uit halen of goedkopere kristallen óók functioneren in m'n Nano6 met de MC10 zender.

Ook is het lastig, dat de specifieke informatie over de eigenschappen ven de kristallen niet worden verstrekt door de fabrikant, tenminste niet zodanig, dat ik er soep van kan maken.
En dan is het erg lastig om uit te maken of een kristal van 4,95 van Conrad wél of niet zal werken...

Groeten, Jan.

Zoals gezegd hier is al tot in de treuren over geschreven. Wanneer je goed gelezen had Jan dan zou je het antwoord ook al weten. Gebruik altijd het kristal dat de fabrikant voorschrijft!
Dus NEE je kunt beter NIET zo'n goedkoop kristal kopen. De kans is groot dat het niet zal werken en als het wel werkt kan je duidelijk minder reikwijdte hebben of veel storingen ondervinden. Neem geen risico's en geef die paar euro extra nou maar uit want een crash met schade is meestal veel duurder.

Bedankt voor de antwoorden.

Een crash met een zeilboot valt over het algemeen niet zo duur uit, tenzij de boot er op open water vandoor gaat...

Groeten, Jan.

Nou, pas maar op. Onzacht met een betonnen schoeiing in aanraking komen is ook niet echt fijn. Of wat dacht je van niet meer aan de kant kunnen komen als er iemand op een jetski of in een speedboot aankomt?

Back