kristalen verwisselen

• Topicstarter Topicstarter mark v dijk
  • Startdatum Startdatum
M

mark v dijk

Guest
Hoi ik wilde eens vragen in hoever je kristallen van verschillende merken kunt verwisselen.
Ik heb nu een 4 kanaals techniplus zender(ap-401/40 FM)
en wil er nog een 2 kanaals zender bij kopen voor mijn Micro magic.
En het lijkt mij handig als ik de kristalen kan ruilen.

Mark

Wisselen

Ik heb een Graupner zender, die slikt alleen Graupner kristallen. Heb al een keer een ander ontvanger kristal geprobeerd, werkte mooi niet. Frequentie/kanaal zegt dus niet alles.

Beter altijd bij eigen merk blijven.

Om wat willekeurige moeilijke woorden te noemen: frekwentie verdubbeling (multiplex), boventoon resonantie (vroeger AM zenders), seriekringen, parallel kringen weet ik wat...
Omdat je meestal niet weet of een fabrikant dezelfde hoogfrekwent techniek heeft gebruikt als een ander merk, geld eigenlijk dat je zender kristallen tussen merken niet kan uitwisselen.

Bij ontvangers is veel minder spreiding in soorten techniek, dus daar gaat het vaker wel goed.
Ook hier geld echter dat je het best eigen merk kan gebruiken.
Ik heb bijvoorbeeld slechte ervaringen met futaba kristallen in multiplex ontvangers.

Sommige "merkloze" ontvangers kunnen wel diverse kristallen aan, maar die zijn daar speciaal voor ontworpen of afgeregeld.
Mijn ACT micro 6 doet het even goed met multiplex en futaba.

Als je een futaba zender hebt... en een multiplex ontvanger...

Gebruik je dan:

1. 2 futaba kristallen
  2. 1 futaba kristal & 1 multiplex kristal
  3. 2 multiplex kristallen

Lijkt me duidelijk. merk bij merk...

Een futaba zend kristal en een multiplex ontvanger kristal.

Ik heb nu wel het zelfde merk maar omdat er op 2 kanaals zender am zit ik ik hem nog niet uitwisselen met mijn andere zender 4 kanaals fm. Beetje jammer maar toch bedankt voor het advies.

mark

Hallo, ik heb hier een multiplex zender(2020), en multiplex ontvanger(pico 5/6).
Ik heb ook een kristalpaar van futaba, kan ik deze met elkaar gebruiken, het kanaal dat ik vandaag wou kopen heeft de winkel niet op voorraad, maar ik ga morgen op vakantie, dus moet ik hem voor morgen eigenlijk aan de praat hebben.
zou ik dit kunnen uitproberen ZONDER dat ik het kristalpaar, zender, ontvanger mol.(kristalpaar is van mijn vader, ook zo sneu als ik hem mol)
Alvast bedankt!!

mathijs

Lees eens hierboven??

Ander merk kristal in de zender zou ik vooral niet doen,
als dat ding dat naast of zelfs op ander kanaal gaat zenden...!!

mathijs zei:
het kanaal dat ik vandaag wou kopen heeft de winkel niet op voorraad

Nou, die service van Quartel valt niet tegen hoor!! Ze sturen hem nu vanuit het hoofdfilliaal op, en zo kan ik(als de post niet tegen zit) morgen de kristallen hebben!!
bedankt voor de reactie,

mathijs

Back