Kristallen, zenders, ontvangers... hoe zit dat nou?

• Topicstarter Topicstarter Qlone
  • Startdatum Startdatum
Q

Qlone

Guest
Hoi...

Enige tijd geleden ben ik bezig geweest mijn RC wagenpark wat uit te breiden en kwam het moment dat het telkens overzetten van mijn graupner ontvangertje te vervelend werd.
Ik heb toen een extra hitec ontvanger gekocht (vanwege zijn afmetingen) en de kristallen in de frequenties die ik ook voor m'n zender heb (kanaal 56, 58 en 91). Dit werkt uitstekend, dus ik was weer even blij.
Toen kocht ik een serpent 710. Hmm... weer een auto erbij, dus weer een ontvanger. Ik ben op zoek geweest naar een passende graupner ontvanger, maar die kon ik niet vinden. Ik heb uiteindelijk een sanwa rx311 ontvangertje gekocht, maar daar zitten standaard geen kristallen bij. Eerst geprobeerd met m'n hitec kristallen, maar dat werkte niet. Toen met m'n graupner kristallen, en jawel, werkt als een speer. Het is dus kennelijk niet altijd zo dat het merk kristal in de ontvanger gelijk moet zijn aan dat van de ontvanger zelf. (Ook wel logisch, de ontvangerfabrikanten kopen ook maar 'standaard' kristallen in.)

Mijn vraag is nu eigenlijk, wat werkt er meestal wel en niet op elkaar? Ik 'weet' nu het volgende, maar kan daar ook fout in zitten:

PCM zender -> PCM ontvanger zelfde merk + kristal zelfde merk.
AM zender -> AM ontvanger, merk kristal 'maakt niet uit'.

FM zender -> FM ontvanger, maar...
... bij een single conversion ontvanger maakt het merk kristal niet uit, behalve voor hitec.
... bij een dual conversion ontvanger hoort een dual conversion kristal, maar zijn die nou wel of niet merkgebonden, of alleen type?
... en graupner/jr/robbe/futaba/sanwa/airtronics komt allemaal uit dezelfde stal en is 'dus' uitwisselbaar?

En wat is 'upshift' en 'downshift' in ontvangertermen en wat heeft dat met 455khz te maken?

Help :?:

Uiteraard is het niet merkgebonden maar technologiegebonden, maar dat vuistregeltje zorgt ervoor dat je zeker bent dat het zal werken.

Kris

ik heb ook een hitec ontvanger. een HS 05 MG. ik gebruik multiplex kristallen(vanwege mijn multiplex zender) en heb daar absoluut geen probs mee.

je mag dannog alle vuistregels toepassen, proberen moet je doen!

suc6

Hoe weet je welk kanaal wat is ?
je hebt bij mij op de club allemaal knijpers met een getal erop hoe weet je welke knijper je nodig hebt? ik heb 35.060 mhz welke heb ik dan nodig?

Bedankt.
Ik dacht altijd dat het rmvc cumulus was of licht dat aan mij ron?
Namelijk radio model vlieg club.

Allereerst even uit een ander draadje:
Corrien zei:
Alexzzz zei:
Hoofdregel; gebruik de kristallen die bij het object horen
In principe is dit juist. Toch even een nuancering:
- bij een FM-zender is het absolute noodzaak om een kristal van het eigen merk te gebruiken. Een kristal van een ander merk levert een ontoelaatbare frequentie-afwijking. In het meest ongunstige geval is deze afwijking klein genoeg om alles ogenschijnlijk goed te doen werken. Er is dan echter beslist onvoldoende bereik en er treden ook vreemde storingen op.
- in een (single conversion) FM-ontvanger stopt men bij voorkeur het eigen merk kristal. Een absolute noodzaak is dit echter niet. Tussen de diverse merken 35 en 40 MHz ontvangerkristallen zijn namelijk geen principiële verschillen (allemaal 3e boventoon en 20pF belastingswaarde). Pas echter wel op met de goedkope, merkloze kristallen die ook worden aangeboden. Deze zijn te onnauwkeurig!
- bij dual conversion FM-ontvangers ben je wel verplicht het eigen merk kristal te gebruiken.
- bij AM-apparatuur kan men wel tamelijk straffeloos zender- en ontvanger-kristallen van andere merken gebruiken. Ook hier: gebruik bij voorkeur het eigen merk kristallen.

Verder:
- het is onjuist om te veronderstellen, dat kristallen uit 1 stal komen. Alle fabrikanten hebben hun eigen hofleverancier, waar ze op eigen specificaties kristallen laten slijpen.
- een Hitec single conversion FM-kristal behoort het in een Sanwa RX-311 eigenlijk gewoon te doen (zat er in de zender wel een kristal van het eigen merk?).
- bij dual conversion ontvangers ligt het wat gecompliceerder. Het eerste middenfrequent kan verschillen: 4,5 MHz bij Multiplex en 10,7 MHz bij de andere merken. Bij de andere merken is er weer een verschil tussen 10,7 MHz lager dan de zendfrequentie (Futaba) en 10,7 MHz hoger dan de zendfrequentie (Hitec). Het 2e middenfrequent ligt altijd op 455 kHz.
- positive shift en negative shift is een nog langer verhaal. Er wordt nog wel eens een faq over kristallen geschreven en dan komt dit wat uitgebreider aan bod. Nu even kort door de bocht: als het (single conversion) ontvangerkristal 455 kHz lager ligt dan de zendfrequentie heb je als regel met positive shift te maken, ligt het 455 kHz hoger (de spiegelfrequentie) dan is het als regel negative shift. Denk er wel om, dat dit alleen 'als regel' zo is. FM-apparatuur op 27, 35 en 40 MHz werkt altijd met positive shift (m.u.v. de 3 kanaals Jamara-zenders).
- Wartexx heeft knijper 66 nodig.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Corrien, het verduidelijkt wel een paar dingen (vooral de shifts, waarvan ik dus nog helemaal niks wist :) ).

- een Hitec single conversion FM-kristal behoort het in een Sanwa RX-311 eigenlijk gewoon te doen (zat er in de zender wel een kristal van het eigen merk?).
Kennelijk niet. Ik heb het vanavond nog eens geprobeerd, en het hitec kristal werkt inderdaad in de sanwa ontvanger, net als het graupner kristal wat ik er gewoonlijk voor gebruik. Echter, het graupner kristal werkt niet in de hitec ontvanger... dus toch niet helemaal uitwisselbaar.

Wartexx zei:
Hoe weet je welk kanaal wat is ?
je hebt bij mij op de club allemaal knijpers met een getal erop hoe weet je welke knijper je nodig hebt? ik heb 35.060 mhz welke heb ik dan nodig?
Op ons frequentiebord staan kanaalnummers EN de bijbehorende frequenties.

Beruchte instinker: je zou kunnen denken dat je met frequentie 35,060MHz knijper 60 nodig hebt, niet dus, je hebt knijper 66 nodig. Daarom wordt bij ieder nieuw lid rücksichtslos het zendkristal uit de zender gehaald en de opdruk bekeken, ook al zegt het nieuwe lid dat hij weet welke knijper hij moet kiezen. Idem 35,070MHz, is kanaal 67 en niet 70, 35,080MHz is kanaal 68 en niet 80. Vandaar dus kanaalnummers en frequenties op het bord zodat iedereen het altijd kan controleren. 35,160MHz is kanaal 76 en niet kanaal 60. Idem bij 35,170 en 35,180MHz.

ron van sommeren zei:
Op ons frequentiebord staan kanaalnummers EN de bijbehorende frequenties.

Beruchte instinker: je zou kunnen denken dat je knijper 60 nodig hebt, niet dus, je hebt knijper 66 nodig. Daarom wordt bij ieder nieuw lid rücksichtslos het zendkristal uit de zender gehaald en de opdruk bekeken, ook al zegt het nieuwe lid dat hij weet welke knijper hij moet kiezen. Idem 35.070, is kanaal 67 en niet 70, 35.080 is kanaal 68 en niet 80. Vandaar dus kanaalnummers en frequenties op het bord zodat iedereen het altijd kan controleren.

En bij ons (Belgie) werken we gewoon met de frekwentie, eenvoud siert ;-) en 't is nog duidelijk ook

Kris

Dan nog even een vraag om eventuele schade in de toekomst te voorkomen...

Ik werk met 40 MHz en 35 MHz (auto resp. Heli) als ik nou ooit eens per abuis een 35 MHz kristal in de 40MHz ontvanger of zender stop, gaat er dan iets stuk of werkt het gewoon niet(goed)?

Nee hoor, er gaat niets stuk.

Als je dit met het zenderkristal uithaalt werkt er (gelukkig) niets meer.

Als je echter in een 35 MHz-ontvanger een 40 MHz-kristal stopt (en dan met een 40 MHz zender gaat werken) zul je zien, dat de ontvanger het zelfs doet. Je hebt dan alleen wel erg weinig bereik en gegarandeerd storingen. Uiteraard heb je het zelfde met een 40 MHz-ontvanger, die met een 35 MHz zender wordt aangesturud.

Zoek eens op dit forum mbv de zoekfunctie. Met wat je vindt kan je bijna een boekje vullen.......of kijk eens op mijn site onder de gepubliceerde artikelen. Daar vind je de meeste antwoorden op je vragen.

Hans Delemarre

Dank voor het antwoord... hoef ik niet bang te zijn dat ik iets mol als ik per abuis een verkeerd kristal zou plaatsen, ik wilde de kristallen namelijk in het zelfde bewaardoosjes stoppen aangezien er plaats is voor 6 paren en ik 3 40 MHz en straks 2 of 3 35 MHz paren heb.

Ik wil wel merken welke plekken voor 35 en welke voor 40 MHz zijn, maar foutje is straks (misschien een keer) snel gemaakt.

Back