Kristallen

• Topicstarter Topicstarter fox
  • Startdatum Startdatum
F

fox

Guest
Ik heb een nieuwe zender gekocht van Futaba (3PK)
Mijn oude zender is een Graupner (XR-6)
Kunnen de kristallen van Graupner ook in de Futabazender

hallo fox,
ik heb het ff opgezocht en dit stond er op de site van pk:

Zowel de zender als de ontvanger werken alleen goed als het kristal hoort bij de zender of de ontvanger.
Heb je een Futaba FM zender, dan moet daar een Futaba FM zendkristal in. Heb je een KoPropo FM zender, dan moet daar een KO FM zendkristal in. Hetzelfde geld voor de ontvanger: heb je een Futaba FM ontvanger, dan moet daar een Futaba FM ontvanger kristal in,

MAAR OOK ALS JE BIJVOORBEELD EEN FUTABA FM ONTVANGER MET EEN KOPROPO FM ZENDER GEBRUIKT, MOET IN DE ZENDER EEN KO KRISTAL EN IN DE ONTVANGER EEN FUTABA KRISTAL!

Nee!!!!!! Een Graupner-JR zenderkristal in een Futaba zender levert een frequentie-afwijking van enkele kHz, terwijl maximaal 0,4 kHz nog binnen de toleranties ligt. Als de ontvanger al wil werken op zo'n afwijkend zendsignaal, dan is er in ieder geval onvoldoende bereik en zijn er rare storingen.

ik heb een graupner xr-3 ( AM ! ) gehad , heb nu een futaba 2pl ofzoiets , en ik heb de kristallen van de graupner gepakt , en het werkt toch goed hoor ..

Hallo metal speedy gezien je leeftijd en naar je verhaal gelezen te hebben en de antwoorden van Corrien die het toch wel weet vindt ik jouw maar een EIGENWIJS ventje maar ja je moet ook nog het een en ander leren he

Oeps, de vraag ging over FM-zenders!!!

Bij AM-zenders ligt de situatie anders. Hier kan men vaak wel de kristallen van een ander merk gebruiken. Wel altijd goed de reikwijdte testen

F.van.Gent zei:
Hallo metal speedy gezien je leeftijd en naar je verhaal gelezen te hebben en de antwoorden van Corrien die het toch wel weet vindt ik jouw maar een EIGENWIJS ventje maar ja je moet ook nog het een en ander leren he
erhm , ik zeg niet dat Corrien verkeerd is , ik zeg alleen MIJN ERVARING , en ik had er nog duidelijk AM !!! bijgezet

ik weet NIET of dat AM en FM in zo'n gevallen hetzelfde is ..

dus probeer eerst maar eens GOED te lezen mr F.van.Gent !!

Back