Kristallen

• Topicstarter Topicstarter Harpert
  • Startdatum Startdatum
H

Harpert

Guest
Hoe zit het met kristallen? Zijn die alleen geschikt voor een bepaald type zender... Dus bijvoorbeeld kristallen (35mhz) van een Futaba kunnen niet gebruikt worden in een Graupner of andersom?

Voor zover ik weet moet elk kristal in elk type zender gebruikt kunnen worden, immers hier wordt alleen de frequentie mee bepaald (de exacte frequentie)

Wie heeft er verstand van deze zaken en kan mij hierbij helpen?

Harpert

Het ene merk werkt met de 2e harmonische, het andere met de 3e harmonische, al dan niet met frequentieverdubbeling. Het ene kristal werkt in parallel-resonantie, het andere in serie-resonantie. Er zijn bepaalde combinaties van merken mogelijk heb ik gelezen maar ik zou het risico niet nemen.

Hoewel het theoretisch niets uit zou moeten maken, is de praktijk anders...

Gebruik altijd het kristal van het merk van de zender of de ontvanger (of welke aanbevolen wordt), dit voorkomt problemen...

En doe altijd, in geval van een nieuw model en/of een nieuwe installatie in een model (of erbuiten), dus andere zender, ontvanger, kristal, schakelaar, enz een deugdelijke "range-check" of te wel reikwijdte test.

Nee dat kan niet, het is een beetje lastig uit te leggen.

Wanneer je een signaal moduleert op een hogere frequentie (dat gebeurt in je zender) dan ontstaan er twee "frequentie banden" met eigenlijk de zelfde informatie (modulatie frequentie + basis band frequentie en modulatie frequentie - basis band frequentie). Wat men dan doet is slechts een van die banden uitzenden.

Verschillende fabrikanten gebruiken verschillende banden (Mod + Basis of Mod - Basis). Hierdoor heb je verschillende kristallen voor een en het zelfde kanaal nodig voor de bovenband in het juiste kanaal te plaatsen of de onderband in het juiste kanaal te plaatsen.

Hierdoor kun je kristallen van verschillende merken niet zo maar uitwisselen.

John,

Ik begrijp weing van jou verhaal, het lijkt mij een klok en klepel verhaal.
De redenen die echt opgaan is wat Ron al genoemd heeft. Gebruik maken van verschillende harmonischen (alleen de oneven harmonischen Ron) en van verschillende oscillatoren in de zender en ontvanger.
Het wordt een heel groot verhaal om uit te gaan leggen wat dit allemaal betekend. Daar komt nog bij dat als je niets van elektronica weet is het ook niet allemaal zo simpel te begrijpen is.

van wat ik weet is john afgestudeerd in dat soort ellende en zal het ons wel de pet te boven gaan ernst :lol:

Ernst wat John probeert uit te leggen....

FM modulatie = basis frequentie.

Om er "informatie" mee te kunnen sturen verschuif je de frequentie....(=FM principe, gesnopen niet)..

Nu heb je de keuze deze erbij te tellen (positieve shift) o.a. Futaba of er af te trekken (negatieve shift) o.a. Hitec.

De ontvanger "meet" de afwijking t.o.v. basis frequentie en distileert hieruit de "informatie".....

Dit houdt in dat je optimale signaal een paar Khz verschoven ligt (maar ruim binnen het 10Khz raster)....

Voor zover ik uit metingen weet gebruikt men "normale" FM modulatie. Hier bedoel ik mee dat het modulatie signaal (de pulsen) naar de oscillator gaan en daar een kleine positive en negative verschuiving veroorzaken.
De basis frequentie is bijvoorbeeld 35.050MHz (kanaal 65) door de FM modulatie wordt het ongeveer 1 tot 1.5kHz hoger en lager gemaakt. Het totale verschil is dus maar 2 tot maximaal 3kHz. Dat men maar één kant op gaat (plus of min) lijkt mij heel onwaarschijnlijk omdat dan de kanaal scheiding in het gedrang komt. Die kanaal scheiding is namelijk niet meer dan 10kHz. Als je bijvoorbeel één zender op kanaal 65 hebt werken en die heeft een positive verschuiving. Een andere zender met negative verschuiving op kanaal 66 dan komen die twee zenders heel erg dicht bij elkaar. De afstand is dan niet meer dan 4kHz. Als er dan maar iets niet 100% is afgeregeld in de ontvangers dan heb je flinke storing van elkaar!
Zoals gezegd ik geloof het niet helemaal zeker niet omdat ik zelf met behulp van een spectrum analyzer het sigaal van diverse modelbestirungs zenders heb bekeken (Microprop, Robbe, Futaba, Simprop en Multiplex). Al die zenders maakte gebruik van zowel positive negative modulatie. Op deze manier blijft de kanaalscheiding minimaal 7kHz wat een stuk veiliger is!

John introduceert het begrip "enkel zijband modulatie" maar wellicht zonder dat zelf te beseffen. Helaas is die techniek wel een heel goede om met hetzelfde vermogen veel meer te bereiken, maar voor onze tak van industrie nooit rendabel te maken. Ernst vertelt hoe het werkelijk zit als je meet aan de apparatuur. De "positieve en negatieve shift" van het signaal heeft te maken met het feit dat in Europa alle zenders van alle merken dezelfde verschuiving van de basis frequentie gebruiken, d.w.z. dezelfde richting van verschuiving, terwijl in de U.S.A. de verschillende merken precies tegengesteld moduleren. Dat is de reden waarom in de U.S.A. de MPX zenders een extra schakelaar ingebouwd kunnen krijgen waarmee je de frequentie verschuiving kan omkeren zodat ook de daar gebruikelijke PPM ontvangers van Hitec, Airtronic, Sanwa en Futaba met de MPX zenders zijn te gebruiken.

Delcam

Hans,

Als dat in Amerika zo is, gebruikt men daar dan een grotere kanaal afstand dan 10kHz? Als dat niet zo is kom je toch echt in de problemen die ik al beschreven heb. Of je gebruikt ALLEMAAL - verschuiving of ALLEMAAL + verschuiving. Als de ene + gebruikt en de andere - is de kans op storingen van naastliggende kanalen heel groot!!!!!

Enkel zijband modulatie (SSB) is inderdaad een krachtige manier van zenden. Helaas is er een veel ingewikkeldere ontvanger nodig die ook nog eens veel afregeling nodig heeft. Voor ons modelbouwers in een zendberijk van 50km niet zinvol dus wordt deze techniek niet gebruikt. Het zou ook nog eens erg duur worden.

Die opmerking van mij was te kort door de bocht Ernst. Vaak wordt FM gezegd terwijl fase-modulatie gebruikt wordt. In RC zenders ???

Rob,

In RC zenders wordt gewoon Frequentie Modulatie gebruikt. Fase modulatie is "te ingewikkeld" voor deze vrij simpele toepassing. Fase Modulatie wordt meestal alleen gebruikt "in combinatie met". Een mooi voorbeeld zijn de modems die we gebruiken om op het internet te kunnen komen. Die modems gebruiken meestal een combinatie van fase en frequentie modulatie. Het signaal wordt frequentie gemoduleerd met tonen die weer in fase gemoduleerd worden. Op die manier kan er met één signaal meerdere data verzonden worden en zijn 56k6 modems mogelijk.
Ik stop er mee want we dwalen veel te veel af. :oops: :wink:

Dan maar weer :ontopic: .
Ik heb een vraag die ik via de zoekfunctie niet heb kunnen beantwoorden:

Heb je in een PCM ontvanger speciale kristallen nodig?

M.a.w: ik heb een Futaba FC-18 op 40Mhz met een PCM ontvanger.
Ik heb kristallen erbij met kanaal 50. Gezien ik niet vlieg wilde ik een ander kanaal: 83. Ik heb nu Futaba kristallen gekocht maar de PCM ontvanger doet niets. Stop ik het ontvangerkristal in een FM ontvanger (Hitec) dan werkt het perfect. Uiteraard staat de zender in de goede modus. (PCM bij PCM ontvanger en PPM bij FM ontvanger)

Robert.

dat ligt niet aan de PCM. vaak is een PCM ontvanger ook een Dubbel Super ontvanger. Voor dubbel super heb je wel speciale DS kristallen nodig ;) je hebt ook Dubbel Super PPM ontvangers. Dubbel Super zegt iets over de frequentie scheiding en niets over het signaal wat verstuurd wordt. PCM en PPM zijn verschillende manieren om de signalen te coderen / versturen.

Ik snap er niet veel van :oops: .
Heb ik nu wel of geen apart kristal nodig?
Op mijn "kanaal-50-kristal" dual conversion.

Robert.

Back