Kristallen

• Topicstarter Topicstarter Stig001
  • Startdatum Startdatum
S

Stig001

Guest
Ik zit hier met een oude Robbe zender/ontvanger met kristallen waarop staat 27 Mhz . Nu is de vraag kan ik gewoon andere kristalen er in steken zodat ik ook op 40 Mhz kan vliegen????

Grtjes Stig

Dit lukt dus ook niet als ik in bijde andere kristallen steek dus ben ik bijna genoodzaakt om een nieuwe zender/ontvanger te kopen . Waarom steken ze dan die kristallen er in?

Hoi,

nee ook het omwisselen van beide kristallen zal niet werken. Dit omdat de zender intern ontworpen is om op de 27 MHz te werken. Je kan er wel andere kistallen instoppen zolang ze maar 27.nogwat MHz zijn. (Overigens: een zender is niet om te bouwen naar bijv. 40 MHz, tenzij je een verwisselbaar HF moduul hebt en dit nog te krijgen is maar dit is meestal alleen bij de wat modernere en duurdere zenders)

Overigens: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=34633&highlight=

Groeten,

Mark

bedankt voor jullie snel antwoord.

Weet ik weeral waarom ik elke dag "mag" gaan werken :arrow: nieuwe zender/ontvanger kopen .

Kan iemand me daar een breukbare tip voor geven . Of heeft er iemand nog op zen zolder iets liggen waar ik een vliegtuig mee naar boven en ook weer veilig naar beneden krijg ?

Alvast bedankt.

Hoi,

Wat een redelijk betrouwbare en goedkope zender + ontvanger is is de Compa-X4 van Jamara. Deze zender lijkt sterk op de Robbe Skysport maar kost inclusief (redelijk kleine) ontvanger bij Quartel geloof ik ongeveer 60 euro (35 en 40 mhz te krijgen)

Mark

Weet ik weeral waarom ik elke dag "mag" gaan werken nieuwe zender/ontvanger kopen .

Als ik het goed begrijp heb je een 27Mhz zender en een 40Mhz ontvanger?

Dan hoef je in principe maar 2 dingen te kopen: of een andere zender, of een andere ontvanger. En afhankelijk van wat je koopt, of een zenderkristal of een ontvangerkristal.

Je hoeft niet alles weg te gooien... Bovendien hoef je, als je kiest voor een 27mhz ontvanger, heus ook geen nieuwe te kopen. Het enige wat moeilijk 2e hands te krijgen is, is een kristal op precies de frequentie die jij zoekt. Maar een origineel Robbe ontvangerkristal kost ook maar 13.50 euro, nieuw...

Zo heb ik het ook gedaan. Ik had een Robbe Mars FMM gekregen van de buurman, op 35.040 mhz (kanaal 64). Via ebay duitsland een hagelnieuwe Futaba R118F ontvanger gekocht voor 31 euro, en bij Quartel hier in Zwolle een kristalletje gehaald en klaar.

Kan vast nog wel goedkoper, maar ik heb nu wel 8 kanalen tot mijn beschikking :P En dat voor een EasyStar. :D

Voor zover ik het heb begrepen heeft hij een 27 MHz zender én ontvanger terwijl hij op de 40 MHz wil gaan zitten. Dan heb je dus wel een nieuwe zender én ontvanger nodig ....

Groeten,

Mark

Klopt Markw.

Maar ik zal eerste eens zo proberen en zien wat dat geeft, als ik er toch problemen mee ondervind zal ik toch misschien eens moeten overschakelen op iets dat binnen het vleigtuigbereik ligt .

Groetjes Stig

Hoi,

Waarschijnlijk zal het bereik (met een 27 MHz FM zender) ruim voldoende zijn. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat er veel speelgoed en ook RC auto's op de 27 MHz AM band zitten wat storing kan geven.

Mark

markw zei:
zijn. Waar je alleen rekening mee moet houden is dat er veel speelgoed en ook RC auto's op de 27 MHz AM band zitten wat storing

Maar ook op de 40MHz zit "speelgoed" (rijdend/varend/vliegend) ... alleen de 35 MHz is oficieel vrijgewaard van speelgoed, heb je alleen last van locale wildvliegers .... (en de vaarders en rijders die de 35MHz ilegaal gebruiken).

De 30MHz is echt "schoon", alleen daar is de apparatuur weer lastig voor te krijgen .... (is nog wel nieuw te koop, maar relatief duur)

Conclusie het maakt niet zoveel uit op welke frequentie je zit .... ik heb zelf ook nog een 27MHz zender/ontvangers die ik voor allerlei (niet vliegende) RC experimenten gebruik, en eigenlijk nooit met abnormale storingen te maken gehad.

Back