Kromme assen

ik heb al een tijdje een protech jada st en zo ver ik weet waren de assen al krom,
de as die naar de voorwielen loopt en de as die naar de achter wielen loopt zijn krom
kan ik dit zo laten of moet ik de boel vervangen?
kan ik dit ook repareren zo ja hoe? alvast bedankt voor die gene die me helpt!
al moet ik de assen vervangen hoe veel gaat dat me ongeveer kosten?

de assen die in de midde van de auto liggen die naast je motor blok lopen
niet de assen waar die wielen direct aan vast zitten

volgens mij horen die recht te zijn hoor! Je kan proberen ze recht te plooien maar ik weet niet of dat zal lukken. Als ze nergens klemmen in de diff-cups en de as loopt nog vlot kan het zo gelaten worden.

Bedankt!

me auto die trilt ook als een gek als die op de start box staat normaal trilde die altijd al maar ik heb hem uit elkaar gehaald en als ik wat gas geef als die op de start box stuitert de auto ongeveer 1 cm op en neer iemand ervaring hiermee? toen ik de auto op de grond zette en er mee ging rijde om te kijken wat er gebeurde stuiterde die niet
( de auto is nu wel weer in elkaar gezet! )

haha, leest handig :P

als hij het toch goed doet, als je hem op de grond zet is er toch niks aan de hand?
Als je auto in de startbox staat hoeft je toch geen gas tegeven?? ..

Mvg

door de kromme dogbones stuiterd hij inderdaad meer
ook de banden zullen beetje onbalans hebben van het afslijten
ik heb mijn dogbones gewoon gericht met een tik van een hamer op houten ondergrond
beetje krom kan niet veel kwaad als ergste er maar uit is
nieuwe dogbones twee paar 8.75 euro bij krikke

t30053oz5.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de assen terug buigt zullen snel weer krom zijn,vervangen is denk ik de beste optie.Door de trillingen heb je ook meer kans op slijtage van andere delen.Het trillen komt voor het grootste deel uit de banden.Alke set banden/velgen die je nieuw koopt heeft onbalans al zal de ene set het meer hebben dan de ander.Als basher zal je ook hier niet echt veel van merken als je aan het rijden bent.In de off-road racerij balanseren we de wielen ook omdat hij dan minder stuitert op hoge snelheid(of dit bij onroad ook gedaan word weet ik niet maar het zal best wel zo zijn)

voor die 8.75 euro gewoon vervangen

hier klikken voor onderdelen

klik hier

Laatst bewerkt door een moderator:
ik ben er achter waarom hij stuitert
pas had ik mijn auto uit elkaar gehaald om alles schoon te maken en bleek er een schroef door gedraaid te zijn die de motor blok op de frame houd dus heb ik een andere schroef er in gedaan zodat ik er nog mee kan rijden tot dat de modelbouw winkel weer open is
maar die schroef is grooter en heeft een kleinere kop dus dan je de auto heen en weer wiebelen al staattie op de startblok

huh? waarom ou hij daardoor stuiteren? Mocht de motor los zitten, dan was je koppeling om zeep denk ik.
Ben benieuwd wat je conclusies zullen zijn.

er steekt 1 schroefje uit die komt dan op de start box en dan gaat hij wiebelen
en al geef je dan gas op startbox gaat hij heel erg wiebelen en op een bepaald moment word dat stuiteren
en de motor zit niet los omdat er maar 1 andere soort schroef in zit en de rest origineel
dus de motor zit vast met 3 origineel schroeven en 1 andere schroef
de auto doet het ook prima alleen je hoort een soort geluid hoe harder die rijd hoe hoger dat word en de motor is het niet zou het kunne dat de tandwielen te strak op elkaar staan?

er steekt 1 schroefje uit die komt dan op de start box en dan gaat hij wiebelen
en al geef je dan gas op startbox gaat hij heel erg wiebelen en op een bepaald moment word dat stuiteren
en de motor zit niet los omdat er maar 1 andere soort schroef in zit en de rest origineel
dus de motor zit vast met 3 origineel schroeven en 1 andere schroef
de auto doet het ook prima alleen je hoort een soort geluid hoe harder die rijd hoe hoger dat word en de motor is het niet zou het kunne dat de tandwielen te strak op elkaar staan?

Dit kan je toch testen als je de wielen van de grond zet en dan ff aan de wielen draaien, als je dan de tandwielen al hoort staan deze te strak. Anders even met een papiertje testen of de mesh nog goed is.
-mesh : de afstand tussen de motor(koppelingsklok) en de spur

Even een paar dingen:

- De assen raken krom door het flex in het chassis; bij harde landingen na sprongen of na crashes buigt het chassis enigzins door waardoor de assen krom raken. Dit gebeurt regelmatig bij truggy's. Even de assen richten in een bankschroef en weer monteren. Of eventueel nieuwe assen kopen.

- De motor moet altijd GOED gemonteerd zijn; speling van de tandwielen correct (niet te los en niet te vast op elkaar) en de koppeling moet vrij draaien als je aan de wielen draait. Verschillende schroeven maken weinig uit, als de motor maar spelingsvrij vast zit

- Trillen/stuiteren komt meestal door onbalans in de wielen; als de banden en wielen al wat ouder zijn kan er water en/of zand in de banden zitten, waardoor de inserts 'vol' gelopen zijn; Maak met een bodyboor (ofzo) wat gaatjes midden in het profiel midden in de banden waardoor het water en zand eruit geslingerd kan worden tijdens het rijden; dan kan er geen vocht en vuil ophopen IN de banden.
Soms zijn de insert zo vol met 'troep' dat een nieuwe set wielen en banden de enige oplossing is (of de banden van de velg koken en dan de inserts vervangen door nieuwe en de band weer op de velg lijmen...)

Suc6

Back