Kruiskoppelingen

hallo:D

de meeste bestuurbare scheepsmodellen hebben
tussen de schroef as en de motor als een kruiskoppeling
maar je kunt ook i.p.v een kruiskoppeling
een stukje rubberen brandstofleiding of een stukje luchtslang uit een aquarium bijvoorbeeld gebruiken

het voordeel is, het maakt geen geluid, kost weining(geloof 1 euro voor een meter) en als je schroef bijvoorbeeld eens tegen een steen of wat dan ook aan slaat , dan zal
het stukje rubberen slangetje de klap een beetje opvangen , want het blijft een beetje elastisch

ik heb het nu op 2 van mijn modelboten zitten , en het vaart geweldig , je hoort de boot haast niet, alleen het piepje in de regelaar.

ik heb het idee van mijn vader , die gebruikte het vroeger ook voor zijn boten. ventielslang geloof ik.

Jan

Klopt, werkt prima. Mijn Dolly van bijna 20 jaar oude heeft dat ook, evenals de Vegesack. Omdat de "grip" van dit soort koppelingen op de as niet enorm groot is, niet op elke schaal toepasbaar. Bij motoren die langzaam draaien met een grote schroef, en het vooral van hun koppel moeten hebben, zal zo'n "slangetje" snel gaan slippen.

Uitdroging? Vervelend om geen aandrijving te hebben met volle accu's...
regelmatig vernieuwen lijkt me. Wel mooie oplossing!

Is prima geschikt voor kleine schepen, die niet al te hard varen.
Maakt je motor echter veel toeren, dan werkt het niet: door middelpunt vliedende kracht gaat het rubberen slangetje alle kanten uit en vliegt op een moment van de motoras af.

Maar voor een Dolly, Kormoran dat soort scheepjes, werkt het prima.

bedankt voor jullie reacties!:D

klopt allemaal wat er gezegt word, ik gebruik het slangetje voor mijn reddignsbootje van 60 cm (de emile robbin van billing boats)
en voor een zeesleper van 120cm ( de wolraad woltemade)

voor de zeesleper heb ik het iets steviger aangepakt naamelijk
slang met gewefen canvas eromheen, een soor stoffen huls om de slang ,en je kunt er ook altijd nog een klein slangklemmetje omheenschijven en stevig aandraaien

Jan

doe mij maar een echte:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan,

Is een goede oplossing zeker als de schroef iets raakt maar let op wat Roel zegt ,een krachtige motor of een motor die toeren maakt loopt ooit een keer los!
Heb het in t verleden ook weleens toegepast,maar ook met een slangklemmetje eromheen gaat ie een keer loskomen en een slangklem die je kunt vastdraaien gaat slingeren,dus trillen met alle gevolgen van dien.

Ik maak er geen gebruik meer van,maar dat is voor ieder zn eigen keus natuurlijk..........en een goeduitgelijnde koppeling (motoras in lijn met schroefas) geeft ook geen herrie.

Hier twee foto's
full
van een Playmobilkotter die ik eens RC gemaakt heb.

Veel succes met je modellen!
full

Dat klopt,is geen gezicht zo....., was hier aan een grote beurt toe en om dit allemaal netjes in een Playmobilbootje te krijgen viel ook niet mee......;)

Maar t gaat hier om de koppeling en aan de buitenkant zie je er ook niets van en varen daar gaat t om doet ie als een speer........
full

En t blijft een funbootje natuurlijk........

Dat klopt,is geen gezicht zo....., was hier aan een grote beurt toe en om dit allemaal netjes in een Playmobilbootje te krijgen viel ook niet mee......;)

Maar t gaat hier om de koppeling en aan de buitenkant zie je er ook niets van en varen daar gaat t om doet ie als een speer........
full

En t blijft een funbootje natuurlijk........

Leuk bootje voor de kinderen leuk voor in bad enzo :p

Back