kruisroeren

• Topicstarter Topicstarter sonny
  • Startdatum Startdatum
S

sonny

Guest
ik heb het plan om een dolfijn(walrus klasse) te bouwen, echter vraag ik mij af hoe de kruisroeren aangestuurd dienen te worden, welke voor richting en welke voor diepte gestuurd moeten worden?
ook is mij niet helemaal duidelijk of de voorste duikroeren op de toren moeten functioneren? :?:

hallo Roel,

bedankt voor je tip, is inderdaad mooie site.

sonny zei:
.... ook is mij niet helemaal duidelijk of de voorste duikroeren op de toren moeten functioneren? :?:

Hallo Sonny,

De torenroeren sturen bij mij tegengestelt aan de achterste roeren. Dat houd in dat ze samen dus het model voor of achterover laten hellen, en zo de vaardiepte veranderen.

De torenroeren reageren feller dan de achterste. In eerste instantie wordt de boot dus door die roeren opgetrokken of neergedrukt, waarna de achterste roeren eigenlijk meer voor het tilten zorgen. Dit vaart mooi nauwkeurig.

Of bestuurbare torenroeren echt nodig zijn? Er zijn legio boten die met vaste torenroeren ook prima varen, een vereiste is het dan ook niet. Maar ik vond het een uitdaging om die dingen juist op een relatief klein model toch te laten werken, en uiteindelijk vaart ze er erg goed mee.

Hallo Lex, Lothar,

bedankt voor jullie reactie, hier kom ik een stuk verder mee.

english is not a problem.

Back