kun je evo25 met 2c laden?

crash1000

Vriend van modelbouwforum.nl
hi,

Ik dacht dat ik een tijdje terug ergens gelezen had dat je een evo25 wel met 2c mag laden...
Ik heb nu een Flighpower evo 25 1800mah... kan ik die dan met 3.6A laden i.p.v 1.8 ??!
Op flighpower site kon ik niks vinden.

groetjes,
sam

Ja, dat mag. Ik zelf laad wel mijn FP 3700mAh 5s op 7,5A.

Sneller mag ook nog, maar de levensduur zal wel steeds korter worden. Bij 2C zal dat denk ik nog nauwelijks merkbaar zijn.

Sneller dan 3C is niet aan te raden, en schiet ook niet echt op. Deze maximale laadstroom zal je niet lang volhouden omdat de maximale spanning al heel snel bereikt is. (En dan wordt de stroom teruggeregeld.)

FLIGHT POWER 25 C cellen mag je inderdaad laden met 2.5 C ,
Let Op , gelieve dit met een balancer te doen , en niet enkel de battery rechtstreeks op het laadapparaat plaatsen ..

nou ik heb hem nu met 2c geladen en verschill is ongeveer 45 minuten i.p.v 1uur laadtijd.... Ik vindt het dus niet moietewaard.

Dat is geen eerlijke vergelijking. Als je beide laadprocessen doet vanuit een lege accu, zal je merken dat het verschil wel groter is. Een Lipo op 1C laden duurt namelijk wel 1uur en ruim 10 minuten.

Dat 2C laden niet 2x zo snel gaat klopt wel. Dat komt omdat het laatste stuk van het laadproces de laadstroom afloopt. Als de laadstroom afneemt, zit de accu al rond de 90% vol! Dus voor op het veld, als je weinig tijd hebt, is het handig om bij 90% gewoon het laadproces te onderbreken. Voor de vliegtijd is die 10% toch maar klein.

Het maakt echt veel uit bij een fast mode lader, niet bij een normale lader. Ik laad ze in minder dan 30 min op ipv 50, da's echt wel de moeite waard :)

hoe bedoel je met fast-mode? Ik heb een robbe lader met flighpower balancer en zet ik het op 3.6A i.p.v 1.8 en het duurt echt meer dan 30 minuten?!!

ja klopt die bouwt langzaam de stroom af totdat hij op 0 zit en dan is hij klaar. Dat afbouwen stuk duurt het langst en op een hogere stroom begint hij ook eerder af te bouwen. Het afbouw stuk van 1C naar 0C zegmaar is even lang. Dit duurt al snel 25 min. Als je normaal 1 uur laad is dat 35min op 1C en 25min op 1-0C. Als je nu op 2C gaat laden gaat die 35 omlaag naar 15 min en gaat je 2C-0C tijd iets omhoog naar 30 min omdat je ook van 2C naar 1C moet afbouwen. Dus 30 + 15 is 45. 15 ipv 35 is wel een groot verschil.

Een fastmode heeft een hele korte tijd in het 1-0C deel. In dit laad stuk wordt maar 15% nog erbij geladen terwijl het bijna de helft extra tijd kost. Fastmode blijft 1C gepulseerd doorpompen zodat je toch nog 8-10% erbij krijgt zonder veel extra tijd. Er zijn ook laders die je kan laten piepen bij bv 93%, dat scheelt ook al snel 15 min laadtijd.

Dus een lader met fast mode zal de accu's veel sneller vol hebben op een hogere C dan een lagere C waarde. In een normale lader merk je veel minder tijd winst.

Hyperion eos 1210 bv kan een melding geven bij een bepaald accu percentage, hij laad daarna nog wel verder maar je krijgt dus al snel een melding dat je weer kunt vliegen (90% vol is genoeg en dat haal je aardig snel, 100% duurt bijna 2/3 langer). Elk gewenst percentage van 50-100% kan je ingeven. Erg handig en werkt uitstekend.

Daarnaast zit er een fast mode op de Elprog Pulsar 2. Deze pompt door met 1-2C ipv de stroom af te bouwen. Hierdoor haal je ook ongeveer 90-93% in een redelijke tijd. Deze lader stopt dan maar dat is veiliger voor je accu's omdat je doorlaad met een hoge stroom.

Er zijn meer met dit fast princiepe maar deze 2 ken ik en heb ik zelf. Beide top laders :) Voor prijzen even googlen. De hyperion is in nl en duitsland voor 160 te krijgen, de pulsar 2 wat lastiger en eerder 250 euro. Kijk goed bij de specs of er een vergelijkbaar systeem in zit.

huh? Fast mode waar Tandango het over heeft heeft bijna geen enkele lader. Wel de Pulsar2. Echter klopt het volgens mij niet met wat je zegt. Ik dacht altijd dat Fast-mode gewoon het laadproces inkorten was. Dus alleen de ingestelde stroom. Als deze stroom teruggeregeld moet worden(+-90%), zal deze lader op fast mode piepen. Een normale lader laad dus hetzelfde, alleen iets langer op lagere stroom nog door.

Over dat gepulseerd laden aan het eind van het laadproces snap ik niet. Volgens mij kan het ook niet, want dan zou de maximale laadspanning van 4,2V per cel overschreden worden!

Dit lijkt me ook een mooie lader voor weinig geld:
http://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5606
imaxb8.jpg

Maar ik ben toch gelukkiger met mijn powercube 8)

klopt echt wel hoor :) De lader blijft met een hoge stroom de accu pulseren. Hierdoor schiet hij inderdaad af en toe heel even over de 4.2V maar dat is helemaal niet erg. Zoda de laadstroom stopt zakt hij onder de 4.2 terug en dat is waar het om gaat. Met een terug geregelde pwm gebeurd dit eigenlijk ook een beetje maar veel minder. Daarom laad deze lader ook niet tot 100% door, dat zou onveilig zijn. Ik heb hier nog geen 1 accu duur zien slijten.

Back