kun je met een zagi termiek vliegen

janhein

PH-SAM
Net heerlijk in de polder mij werk stress er uit staan vliegen :-). En nu ik weer wat meer vlieg begint het toch te kriebelen om er een kist bij te hebben. Ik pak nu meestal mij oude vertrouwde Graupner terry maar die begind hier en daar een beetje slijtage sporen te vertonen.

wat zijn de wensen.

speed 400 aandrijving. Die heb ik nog liggen met een paar nimh accu's

zagi of andere vleugel actige. Ik heb wel een cnc snijder maar veel te weinig tijd om te bouwen.
liefst de mogelijk heid om termiek te vliegen. Mijn Terry red het niet die is gewoon te zwaar geworden.

Max span 1.5 zo dat ik hem op de fiets mee kan nemen. en meer past er momenteel niet op de snij tafel

Vliegende vleugel, scheelt me het maken van een romp en het is weer eens wat anders.

Zo goedkoop mogelijk. word namelijk altijd een beetje zenuw achtig als ik het gevoel heb dat ik met een dure kist vlieg met alle gevolgen vandien :oops:

Wat zijn mijn vragen

Welk profiel moet ik kiezen voor een vliegende vleugel die kan termieken.

Trekt een speed 400 en dergelijke kist. Als ik er hoogte mee kan winnen is het voldoende

Kan ik de vleugel uit elapor snijden of is dat te zwaar.

Wat is het maximale gewicht voor een dergelijke kist. Ik hoef niet vertikaal omhoog maar als er opeens een polder sloot oversteekt bij de landing is het prettig om die te kunnen ontwijken.

Zijn er tekeningen van die dingen waar ik de maten af kan halen. Of kan ik gewoon een zagi nemen en die van een ander profiel voor zien.

oh, ik zie net dat ik iets te laat was met het aanpassen van mijn vorige post.

Ik moet er wel bij zeggen, echte prestaties krijg je niet met een vliegende vleugel van deze span op termiek. Maar met een mooie dag kan je wel bovenblijven.

Hier een bouwdraadje over de Zagi http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&postorder=asc&highlight=clubproject&&start=0 en als ik mij niet vergis zwerft er hier ook een tekening rond met de complete opzet van de Zagi.
Als profiel gebruik ik het ZAGI-12 voor de wortelrib en het Zagi-10 voor de tiprib met aan de tiprib een verdraaing van 3 graden. (dus de achterlijst 3 graden omhoog). Het zwaartepunt ligt bij die modellen op 20% van het MAC. Dit kun je dan voor elk model berekenen via deze link http://www.geistware.com/rcmodeling/cg_calc.htm#cg Spanwijdte si normaal iets van 120 cm.

Thermiek zweven met een Zagi is lastig, maar het gaat wel. Eigenlijk is dit een helling kistje dat weer door andere modelbouwers omgebouwd is tot electromodel.

zwaarte punt kom ik wel uit :-)

maar zijn er dan helemaal geen termiek vleugels. Ik meen die dingen toch vroeger wel eens gezien te hebben

Ik heb een Freescale SportWing. Ik heb me laten vertellen dat-ie goed kan thermieken, maar zover ben ik zelf nog niet :D
Maar ik vind het een erg mooie vleugel, met die dubbele knik, en hij vliegt lekker. Maar ziets kan je niet zelf snijden denk ik...
Bart
IMG_3186.jpg

misschien een hai de kleine versie dan bedoelt voor speed 400 zit dan wel een klein rompje aangeplak maar schijnt ook lekker te kunnen termieken.

Zo'n sportwing vliegt inderdaad prima. Ik heb vroeger iets vergelijkbaars zelf gesneden. Maar een vleugel bestaat dan al uit 6 delen. Later hebben we de tips ook vast gemaakt(depron) En nu vlieg ik ze helemaal vlak met een MH45. Het blijft allemaal goed vliegen. Niet alleen op de helling maar ook in NL.
Het is gewoon veel plezier voor weinig €$€$€

Die wing is wel erg leuk idd. Makkelijk te maken, en ik hoef me niet 4 weken in mijn bouwhok op te sluiten om het ding te bouwen. De tekeningen van de hai heb ik wel in pdf gevonden, en als er iemand is die de tekening in dxf formaat heeft dan laat ik hem snijden. (anders krijg ik hem nooit af).

De prijs van de frees pakketjes vond ik een beetje aan de hoge kant 50 euro voor een setje vinnen en de zijkanten lijkt me duur.

Back