Kun je van twee defecte lipo's een nieuwe maken?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door WillydeWoofer, 24 mrt 2018.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vorig jaar kocht ik 3 stuks Gens Ace 6s / 5000mAh. Een rip uit mijn blijf, maar daar zou ik heel lang mee kunnen doen.
    Maar helaas, het mocht niet zo zijn. De lader herkent bij eerste lipo nog maar 3 cellen, na een crash. De tweede heb ik per ongeluk in een vliegtuig laten zitten en daar zijn 2 cellen defect. De balancer geeft error.
    De derde is nog wel heel.
    De vraag is de volgende: kun je van twee defecte lipo's een hele maken? Of vliegt hier dan het dak er af?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Nee, absoluut niet. De cellen hebben een verschillende geschiedenis. Die kan je niet samenvoegen.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zou ik inderdaad ook niet aan beginnen.

    Als je de accu er vergeten bent uit te halen (accu te leeg) kun je, als je geluk hebt, even laten laden op een NiMH (oid) programma. Wel goed in de gaten houden!
    Als de cellen boven een bepaalde voltage komen pakt de lader en gewoon weer als lipo.
    Wel even aanzien hoe de capaciteit nog is!

    Mij is het wel een keer gelukt met een vergeten accu, kwam weer gewoon bij, werd alleen meteen een stuk boller, blijf ze in de gaten houden!

    Groeten, Arnold
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat heb ik al geprobeerd Arnold, zonder resultaat. Daar gaat dan voor 250 euro de kliko in. Daar baal ik dus echt van.
    Zojuist 1,5 uur bezig geweest om bij HobbyKing andere lipo's uit te zoeken en te betalen. Dat is helaas niet gelukt.
    Het zal mijn dag wel niet zijn.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    In theorie kan je ze samenvoegen maar in de praktijk zal dat niet werken. Zoals N.P.S al aangeeft hebben die cellen een verschillende geschiedenis. Het is dus 100% zeker dat de cellen onderling verschillen. Bij het laden en ontladen zullen die verschillen problemen geven. Bij het laden zal je lader (veel) eerder de laadstroom terug gaan regelen omdat er een cel eerder vol zal zijn. De balancer zal dan zorgen dat die cel niet wordt overladen maar daarvoor mag de laadstroom niet te hoog meer zijn. Vandaar het terug regelen van die laadstroom. Het laden kan hierdoor dus behoorlijk lang duren. Hoe gek het ook mag klinken maar als je de accu met 2C gaat laden kan het wel eens langer gaan duren dan als je hem met 1C laad. Dat komt doordat een "ietwat rotte cel" bij een hoge laadstroom eerder "vol" lijkt dan bij een lagere laadstroom.
    Bij het ontladen zal het omgekeerde gebeuren, die "rotte cel" zal eerder leeg zijn dan de rest. Er zijn maar weinig regelaars die via de balance aansluiting alle cellen in de gaten houden dus die ene cel kan, bijna zeker zal, eerder leeg zijn dan de rest waardoor hij nog rotter wordt. Zo zal die accu vrij snel steeds slechter worden en daarmee gevaarlijker. Vooral tijdens het laden kan het fout gaan en kan er een cel snel gaan opbollen en barsten. In het ergste geval kan er zelfs brand ontstaan.
    Al met al gewoon niet doen, het is het gevaar niet waard!
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2018
  6. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik ga voor veiligheid Ernst. Dat gaat boven gevaar.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De Gens Ace had ik in Duitsland besteld en daar kwamen nog meerdere tientjes aan verzendkosten bij, vanwege speciaal veilig vervoer.
    De Yuki's passen niet in mijn 3 accubakjes.
     
  9. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat klinkt als een kapotte balans-stekker of draden. Je kunt trouwens wel van een 6s lipo waarvan 2 of 3 cellen kapot zijn, een 4s of 3s lipo maken door de rotte cellen er tussenuit te halen. Wel even opletten met solderen, want alles staat onder spanning natuurlijk.

    Martin
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina