Kun je zender opblazen met simulators ?

• Topicstarter Topicstarter helmet
  • Startdatum Startdatum
H

helmet

Guest
Hoi,
Vroeger toen ik een bakkie had werd mij ooit verteld dat je zo'n ding nooit mocht gebruiken als de antenne er niet aan zat. Je zou het apparaat kunnen opblazen. Immers het vermogen moest ergens toch heen. Broodje aap? Ik deed het altijd netjes met antenne om een bbq te voorkomen.

Nu zat ik vorige week met mijn zender aan de computer een simulator te spelen en merkte dat de zender warm werd waar het zendkristal er in zat.
De antenne had ik geheel ingeschoven omdat ik toch voor de computer zat.

Kan dit kwaad en kun je zo je zender opblazen ??

Met ingeschoven antenne wordt het hoogfrequent gedeelte van de zender wat warmer dan normaal, maar het gaat beslist niet stuk.

Aan de andere kant is het wel raadzaam om het kristal uit de zender te halen als je aan het simmen bent. Het stroomverbruik van de zender gaat daarmee enorm omlaag en de kans, dat er storing optreedt in simkabel of pc is daarmee geheel verdwenen.

Ik weet niet hoe dat met andere zenders zit (ik weet sowieso niks ;)), maar de MX-12 hoef ik niet eens aan te zetten als ik 'm aan de USB-kabel hang (of aan de leerling-kabel). Power schakelaar op OFF laten. Het machien gaat aan zodra je de kabel erin steekt, maar het HF-gedeelte (de feitelijke zender) blijft uit.

Voordelen: de zender wordt niet warm, en zoals Jan aangeeft: minder kans op storingen en het stroomverbruik is veel geringer.

peter

Als ik het ergens goed gelezen heb van Corrien, zijn er ook zenders die het zendvermogen terugbrengen bij bv. ingeschoven antenne.

Toch is het beter om gewoon het kristal er even uit te halen als je aan het simmen bent. Je stuurt anders toch een stuursignaal de lucht in, je weet nooit wie er last van heeft.

Sommige zender zenden niks uit wanneer hij aangesloten is. Dan is ook bij mijn Hitec Eclipse 7 zender. Dus dan is er niks aan de hand, de boel word toch uitgeschakeld.

Back