kunnen jullie me helpen iverband met nimh of lipo?

• Topicstarter Topicstarter Acropilot
  • Startdatum Startdatum
A

Acropilot

Guest
ik ben aan het denken voor een lipo te kopen van 1500 mah vo 7.4 volt.
ik ga hem gebruiken voor men easystar.
nu heb ik hier een multicont x-08 van mpx liggen, mag ik daar lipo op aansluiten of niet?

en wat raden jullie me aan ik ben eigenlijk nog een "groentje" dus ben niet zeker of ik die lipos ga kunnen onderhouden... ofwel?

neem ik beter nimh dan lipo heb liefst een 1500 mah of hoger, maar als ik kijk naar de nimh wegen ze best veel of is dat geen probleem voor de easystar?

alvast bedankt!

greets sam

Gewicht is niet zoon probleem met de easystar, en je kan je lipo gewoon op die reg aansluiten.
Waarom niet een met een wat hoger mah? 2000-4000, hij kan een betje extra gewicht echt wel hebben, en langer vliegen is altijd leuk ;).
Ik heb er al een lipo in gehad van 300 gram (11.1V, 4000mah) en hij was nogsteeds ver onder het opgegeven gewicht van mpx.
Een clubgenoot vliegt hem met 2400 2s en die heeft iets lood nodig voor het zwaartepunt.

Nimh zul je later spijt van krijgen denk ik, lipo is simpelweg de toekomst.
(Wel een lipolader gebruiken natuurlijk.)

En lipo's hebben geen onderhoud nodig, je moet er gewoon een betje rustig mee omgaan.

ok ik ga denkik een 7.4 volt/2000 mah kopen voor 60 euros

maar in het EZ topic lees ik dat ze 11 volt nemen wat is het beste?

greets en alvast bedankt nando! :D

is dat een goede batterij?
en hoelang gaan die mee als je ze goed verzorgt?

of neem ik beter 2 maal 1500 mah? van 7.4 volt? is ongeveer zelfde prijs

en wat denken jullie dat het beste is voor EZ met een SPEED 400? 11.1volt of 7.4volt?

greets en alvast bedankt!

Als je niet steeds "volle gaas" vliegt kan je opteren voor 3s pakketten, maar weet dat je dan meer amperes verbruikt, dus vliegtijd is niet noodzakelijk langer, en ook levenduur van je permax 400 wordt verkort.
Wil je meer rustig rondtoeren met je Easy-Star (en daar is hij wel voor ontworpen.) dan kan je best een 2S pakket kopen. (kijk eens even op www.perba.com, Belgisch webwinkeltje, en echt goede prijzen.
http://www.perba.com/product_info.php?cPath=26&products_id=52

24 euro voor een 2200 2s pakket is een mooie prijs. (12C)
En geen invoertaksen of extra belastingen aan je broek. Ik dacht 3.5 euro verzendkosten.

Je hebt dan nog ruimte en vrij gewicht over, cameraatje mee naar boven sturen? Of "dood" lood....

Je regelaar is echter een erg beperkende factor, die geeft slechts 8 amperes, en daar ga je met 50 % over op 3s lipo's. Zelfs op 7.4 volt verstookt een permax 400 6v op een guntherpropje meer dan 8 amps. (is meer bedoeld voor speed 280 en 300 serie)
Heeft wel een automatische afslag, maar niet op lipocellen afgeregeld.

Een goed en goedkoop lipoladertje is de Garupner Lipo 4 lader. Heb je onder 20 euro aan je voeding hangen. Laadt 2 tot 4 cellen volautomatisch.

ok ik neem dus een 2 cel 7.4 volt lipo met ongeveer 3200 of 200 amh!
goed of niet goed

de lipos zijn wel van mpx zelf

greets

maar ik denk om goedkoop te beginnen dus ik dacht om #157011 Li-Batt 2/1-1500P-M6 7,4V/1500mAh of
#157012 Li-Batt 3/1-1500P-M6 11,1V/1500mAh te nemen maar welk neem ik nu? ik wil liefst geen verbrande motor dus ik zal denkik een 7.4 volt nemen? en als ik op mijn easystar dan een propje van graupner steek heb ik toch hopelijk geen kans op verbranding van motor? (het is een speed 400)

greets and plzzzzzzzzzz let me know! :help:

Beste Samuel, als je even tijd hebt, lees dit dan eens...

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11425

Ga daarna de familiebezoekjes doen, kerst en nieuwjaar, en koop dan wat je hartje verlangt. En hou het bij 7.4 lipo-cellen. Meer heeft een Permax 400 op een Güntherprop niet nodig om een Easy Star fijn te laten vliegen. Hou het in de eerste plaats zo standaard mogelijk. Later nog tijd genoeg voor fantasietjes. Succes!

raffie zei:
...Als je niet steeds "volle gaas" vliegt kan je opteren voor 3s pakketten, maar weet dat je dan meer amperes verbruikt, dus vliegtijd is niet noodzakelijk langer, en ook levenduur van je permax 400 wordt verkort...

Reken je levensduur in seconden in dat geval.
Je kan tot half gas gaan met permax 400 op 3S lipo. Geef je perongeluk even volgas trekt de motor 20A en is de motor direct doorgebrand (+accu + regelaar),

2S op de permax 400!
2S kan eventueel op een regelaar met ouderwetse 5.5V afslag.

Zie FAQ forums: "Welke sp400 met welke lipo?"
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31034

Dat zwaartepunt van de EZstar is een andere zaak. 6 of 7 penlights van rond 2500mAh zijn goedkoop te vinden. Een lipo van dat noodzakelijke gewicht is echter duur. Een lipo + lood is onzin.
Ik zou het even bij NiMh houden.

Net even nagemeten... met de Watts-up electrometer.

2S 1500 (12C) 6.7 Amp 54 Watt (spanning 7.6 volt)
2S 2200 (12C) 6.5 Amp 50 Watt (spanning 7.6 volt)

Niks aan de hand, Permax 400 heeft geen problemen. Ook niet met jou regelaar.

Nu op 3S.

3S 1000 (15C) 9.3 Amp 90 Watt (spanning 9.7 volt)
3S 2200 (10C) 13.3 Amp 135 Watt (spanning 10.7 volt)

Regelaar Castle Creations Pixie P20. Samuel, LET WEL: JOUW regelaar kan dit niet aan.

Ik denk dat ook hier niks kans maakt op snelle schade.
Nu is het zo dat deze motor absoluut niet nieuw is; heeft zeker de honderd vluchten achter de rug. (achter de buik in het geval van een Easy Star :lol: ) Een Permax 400 recht uit het doosje heb ik niet gemeten.
Oh ja, ik heb de motor destijds nat ingelopen. Is dit dan toch de sleutel tot minder slijtage?

goed ingelopen motoren helpen altijd veel, maar je bent vergeten te zeggen welke prop je gebruikt. En dat kan heel veel veranderen in de A's.

oja, het verschil tussen die 2 3s pakkette vind ik wel heeel erg groot. ben bang dat je "3S 1000 (15C)" een beetje zijn beste tijd gehad heeft. is toch geen ELE?

michiel b zei:
goed ingelopen motoren helpen altijd veel, maar je bent vergeten te zeggen welke prop je gebruikt. En dat kan heel veel veranderen in de A's.

oja, het verschil tussen die 2 3s pakkette vind ik wel heeel erg groot. ben bang dat je "3S 1000 (15C)" een beetje zijn beste tijd gehad heeft. is toch geen ELE?

Ik vlieg met standaard Günther propje, en het zijn Ele's, maar ze kwamen niet "warm van de lader", ik herinner me uit een vroeger draadje dat mijn 1000 3S ook in de 12 tot 13 Amps range zaten. Zal morgen effe bijladen en hertesten.

Back