kunststof draaien op een draaibank

Discussie in 'Duikboten' gestart door niels polfliet, 14 mrt 2007.

  1. hey,

    Ik vraag het hier even want duikbooters hebben er vast het meeste ervaring mee. Ik wil eindeksels uit kunststof draaien voor m'n duikboot, maar het nog nooit met dit materiaal gewerkt. (enkel met alu en staal/ijzer)

    Bij het op lengte draaien van een pvc buisje heb ik gemerkt dat je snel genoeg moet verspanen voor een mooi oppervlak, maar precies ook niet te snel, en dan na een paar centimeter het materiaal zo opwarmt dat het gaat smelten. Wellicht gebruik ik het verkeerde toerental? Het leek me moeilijk om gelijk een mooi oppervlak te hebben, zonder voor elke halve milimeter 2 minuten te laten afkoelen.

    Ik wil het allemaal redelijk nauwkeurig doen, vandaar hoopte ik dat jullie me wat tips konden geven over de snijsnelheid(m/min). Van beitels gebruik ik gebruik hartmetalen wisselplaatjes, din-beitels met opgesoldeerde plaatjes en HSS. Wat zou de snelheid ongeveer moeten zijn voor een mooi oppervlak, is koeling best nodig (heb ik niet), welke beitel kan ik het beste gebuiken...

    Het materiaal dat ik heb is POM ( Polyoxymethylen ). Zou sterk, hard en zeer goed verspaanbaar zijn volgens de verkoper.

    Moet wel toegeven dat ik het nog niet gewoon eens geprobeerd heb. :oops: Zou het allemaal wel meevallen?

    Niels
     
  2. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  3. bedankt! heb ook nog wat gevonden;

    Heb ontdekt dat POM, polyacetaal, delrin, Ertacetal en Sustarin hetzelfde is. Heb ook een handleiding voor het draaien gevonden.

    http://www.kubra.nl/files/File/pdf/Fiche POM-C.pdf

    Hier zeggen ze 300 tot 600 m/min...das verrekt snel! (staal is met hss +-25m/min, alu +-80m/min (hartmetaal 100 en 200))

    M'n gevoel zo net het omgekeerde zeggen...het moet dus erg makkelijk verspaanbaar materiaal zijn. ben benieuwd dit weekend ;)

    verder nog dit:
    Kunststoffen laten zich in het algemeen goed verspanend bewerken.
    Echter kunnen kunststoffen een minder grote aanzetdruk en inklemkracht
    verdragen. Bij een te grote spaan of een stompe beitel zal
    het materiaal als gevolg van zijn elasticiteit voor de beitel uit
    worden gedrukt. In het algemeen moet voor de bewerking van
    kunststoffen de spaanhoek klein en de vrijloophoek groot zijn.
    Verder zal door hun geringe warmtegeleidbaarheid veel aandacht
    moeten worden besteed aan de warmte afvoer van het te bewerken
    produkt. Een draadvormige spaan geeft de minste warmteontwikkeling,
    koeling d.m.v. perslucht verdient aanbeveling.

    mmm, persluchtkoeling kan ik nog wel versieren;)

    Niels
     
  4. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Die hoge snelheden komt grotendeels overeen met wat ik net geleerd heb bij mn studie werktuigbouwkunde.

    Omdat kunststoffen een beetje een raar spul zijn, en op een heel andere manier "breken" als een metaal is er een hogere snijsnelheid nodig. Een scherpe beitel is zeker een pre. Bedenk wel dat die beitel als je klaar bent opeens bot is geworden. De hogere snijsnelheid betekent meestal ook een hogere beitelslijtage
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Sterker nog: het is een must!
    Het geheim van mooi draaiwerk (en niet alleen kunststoffen) zit hem vaak ik de beitel.
    Nog niet eens in het feit dat hij "scherp" is maar zitten er ook de juiste hoeken in geslepen.
    Helaas kan ik zelf geen beitels slijpen :oops:

    Ik heb zelf ooit in m'n stagetijd bij een machinefabriek gewerkt, en in m'n vrije uurtjes mocht ik daar gebruik maken van het machinepark.
    Geprobeerd om m'n messingschroeven af te toppen op een draaibank, echter met het bekende resultaat: een blad eraf.
    Tot dat er een "echte vakman" bij kwam, trok de beitel er uit, ging in de weer met een slijpsteen, toerental van de draaibank naar maximaal, en binnen vijf minuten had ik een afgetopte schroef.

    De moraal van dit verhaal. Zoek iemand die je beitel speciaal voor kunststof kan slijpen.
    Je afwerk kwaliteit wordt stukken beter, en de snijsnelheid die je mag en kan maken haal je hoogstwaarschijnlijk niet omdat die hoge toerentallen niet op je draaibank zitten.
     
  6. erikligtvoet

    erikligtvoet Guest

    Hallo
    Je kunt t beste een hss beitel pakken en zeker geen hardmetalen plaatjes, de beitel op een slijpsteen goed scherp slijpen en dan net achter t snijdende gedeelte een groef erin slijpen. hoog toerental en voeding zodat de spanen in de lucht vliegen en niet om t werkstuk gaan zitten
     
  7. Ik heb net even geprobeerd, alle paniek was voor niks, dit is het mooist verspanende materiaal dat ik totnutoe bewerkt heb :lol:

    Ik krijg het mooiste oppervlak met de harmetaal beitels? Dit is waarschijnlijk omdat ik mn hss beitel niet deftig kan slijpen, heb geen slijpsteen. Ik gebruik een klein slijpspeentje op een boormachine, maar dit is niet zo nauwkeurig. Zou zo'n dubbel slijpsteenmotortje van 15euro uit de aldi goed genoeg om HSS te slijpen? Of heb je hier een ander soort steen voor nodig? Ander moet ik maar zo eens een slijpsteentje gaan halen...

    Zoals je kan zien is de beitel opgesteld zodat de spaanhoek klein is en de vrijloophoek groot, zoals hierboven vermeld. Dit geeft idd het mooiste oppervlak. snelheid 1300rpm en voeding 0.025/omw.

    Hier zijn wat fotootjes, zie je meteen m'n bankje eens, is zo een goedkope chinese prul, maar met wat modificaties werkt hij redelijk spelingsvrij. Het is al de tweede, bij de vorige gaf de electronica de geest na een paar uurtje draaien. Gelukkig nog binnen garantie. Bij deze mankeert de electronica nu ook, om een of andere reden kan ik maar max 1300 toeren halen, terwijl dit er vroeger 3000 waren??? Aangezien ik geen garantie meer heb denk ik eraan de electronica gewoon te vervangen door een 230v dimmer van velleman. Het is tenslotte maar 350 watt. 2 printen in 3 jaar die mankeren, zegt wat over de kwaliteit van de electronica :roll:

    Dit is meteen ook de eerste keer dat ik draai met m'n zelfgemaakte dwarsspindelaflezing. Origineel zat er een digitale aflezing op, maar deze werkte op de straal wat zeer vervelend was, en ze was lang niet zo nauwkeurig als je zou denken(aflezing tot op 0.001mm, jeah right). Sinds ze vorige week volledig de geest gegeven heeft heb ik zelf maar een nonius gemaakt. Omdat de spindels niet metrisch zijn, is 1 omwenteling 2.54 mm op de diameter. Spijtig, maar stoort niet echt. De aflezing is nu tot op 0.01mm...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Niels
     
  8. erikligtvoet

    erikligtvoet Guest

    leuk draaibankje maar wat je nu in je draaibank hebt zitten is geen pvc maar HMPE of Delrin of zo en dit verspaant inderdaad beter als pvc wat aan elkaar gaat smelten. Zon slijpsteen van de Aldi vor 15 euro is niks die kun je met je vingers tegenhouden(bij wijze van spreken) Koop er dan geen of koop een goede om frustraties te voorkomen
     
  9. Inderdaad, zoals gezegd, het is POM, polyacetaal, delrin, Ertacetal en Sustarin of wat je het wil noemen;)

    Ik dacht dat dit zich ging gedragen als pvc maar niks is minder waar;)

    Niels
     
  10. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.059
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
  11. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Voor kleine draaibeitels, volstaan kleine slijpmachines. Wat je ermee kan slijpen, wordt bepaald door het soort steen dat erop zit. Voor hardmetalen beitels is het een groene steen.
     
  12. Mark34

    Mark34 Guest

    Er zijn veel verschillende kleuren stenen, gewoon even voelen, ik slijp beitels e.d. met een ferm slijpsteen (witte steen) dat gaat goed, nat slijpen is nog mooier.

    Ik zoek ook nog een tabelletje met snijsnelheden maar er moet ook altijd rekening gehouden worden met de diameter van het materiaal
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nu komt er komentaar hahahaha
    ik slijp mijn beitels op mijn draaibank
    ik heb een kleine groene fijne steen die ik in de klauw span
    maar ik leg wel een messing plaat over het bed heen zodat eventuele gensters van het slijpen niet op het bed terecht komen
    ik heb een steun gemaakt die IN de bijtelhouder past om zo wat steun te hebben als ik de beitel er op leg
    het gaat heel goed en ik kan nat slijpen daar ik de koelvloeistof van de draai bank kan gebuiken tijdens het slijpen

    ik moet wel een nieuwe afsteek bijtel gaan maken daar de vorige met het afsteken van de alu staf van 4 cm voor de bajonet sluiting is gebroken
    stom eigen schuld natuurlijk

    deze slijp ik uit een stuk hss staal op een slijpsteen (aldi/lidle)tot dat ik ongeveer de juiste maat heb en dan verder op de steen in de draaibank

    groeten raf
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Goeie tip Raf! Ik moet eigenlijk ook enkele beitels slijpen en was al op zoek naar iets goeds hiervoor. Gevonden !!

    Die steun waar je het over hebt zorgt dan voor de juiste slijphoek neem ik aan ??
     
  15. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Raf

    Dit is de tip van de week!!!

    Ik moet ook nog wat beiteltjes slijpen en ga gelijk een goede steen kopen.Het voordeel is ook nog dat je toeren geregeld kunt slijpen wat met een gewone steen niet kan.

    Gr.Joop
     
  16. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Helaas ben ik het hier niet mee eens, een goede draaibank met een geslepen bed hiervoor te gebruiken.
    Tijdens het slijpen kun je niet voorkomen dat er slijpstof overal heen blaast, en een slechter stof kun je op je draaibank niet gebruiken .(het gaat namelijk ook onder je support zitten en dit schuurd je bed goed in combinatie met de lijnbaanolie)
    Een plaat op je bed helpt dan ook maar betrekkelijk.
    Ik betwijfel ook of de draaibank het benodigde toerental kan bereiken.

    met andere woorden koop liever een slijpsteen apparaat van bv de Lidl of een andere firma, voor 16 euro heb je er al een.
    en hier koop je geen draaibank voor.

    mvg Rene
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    zie je wel hahahaha
    rene je hebt gelijk meer kan ik er niet over zeggen
    maar de keren dat ik een beitel moet slijpen door dat ik alleen maar alu en messing draai is miniem

    door de koel vloeistof te gebruiken en de afdekking van het bed probeer ik zoveel mogelijk stof van de draaibank te houden

    als je het zo wil doen probeer dan zoveel mogelijk plastiek met plakband op en onder en over je bank te plaatsen om zoveel mogelijk delen af te dekken
    en stofzuig dan eerst voor je de plastiek na het slijpen weg neemt

    ps ik heb geen geslepen bed ik heb voor deze doeleinden een emco unimat
    ik slijp ook alle beitels in 1 keer na elkaar
    zodat ik niet steeds voor 1 beitel de hele draaibank terug moet instellen



    geen haar op me kop dat er aan denkt dit op de mayfort te gaan doen

    en inderdaad de houder bestaat uit L profiel en O profiel
    dat O profiel is in dat L ijzer gelast en doordat het O profiel in de beitelhouder komt te zitten kan ik de hoek veranderen
    want niet alle beitels hebben de zelfde snijhoekken
    ik gebruik de twee kanten van het HSS staf materiaal
    ik heb dus 1 beitel met twee snijkanten spaart plaats in de lade


    groeten raf
     
  18. ---
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik denk dat frederik en anderen je daar beter mee kunnen helpen

    ik heb mijn beitels geslepen voor messing en aluminium
    het draait allemaal om de snijhoek
    ik zal eens in mijn boeken gaan snuffelen om een paar afbeeldingen te zoeken waarop je visueel kan zien wat ik bedoel
    want het doen of het uitleggen zijn twee verschillende zaken en soms begrijpt men mij verkeert :D :D :D
    en dan gaat dit draatje weer heel lang worden

    ik ga dus opzoek naar de afbeeldingen
    en ik denk dat je met deze link ook reeds een heel eindje komt
    http://www.bkwatch.nl/cursus/gereedschappen/draaibeitels.html
    toch leuk dat er nederlandse sites bestaan die je alle info kunnen geven niet ?????? :lol:


    groeten raf
     
  20. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Hier alvast wat leesvoer.
    (Hoewel voor horlogemakers, toch nuttige info)

    Wim
     

Deel Deze Pagina