kunststof tandwielen schoonmaken met remmenreiniger:mag dat?

Mijn kunststof tandwielen (vooral kleine tandwielen zoals pulleys) maak ik altijd schoon door eerst even af te spoelen met remmenreiniger en daarna met een borstel goed schoon te vegen. Alle vuil die erin plakte is dan weg.

Nu vertelde er iemand dat je tandwielen niet met remmenreiniger mag schoonmaken. Klopt dit? en waarom dan wel niet?

ik gebruik het al jaren op mijn helicopters, alle maingears zijn van plastic.
nog nooit problemen gehad.

remmenreiniger is hyper vluchtig, het is zo weg.

bij mij in ieder geval kan het geen kwaad.
niet in je lagers sproeien :)

Het kan helemaal geen kwaad... Wat een onzin...
Zeker iemand die weer verteld dat de weekmakers in het plastic zodanig worden aangetast dat het plastic van de tandwielen broos wordt.... Nou wees niet bang: dat gebeurt niet! reinig gewoon je tandwielen met remmenreiniger: geen enkel probleem!

Ik kan remmenreiniger ook aanbevel. gebruik het zelf ook bij veel verschillende delen. Gebruik het bij het sleutelen aan de croosauto ook heel veel (doosje van 8 stuks in 2 weken)
is enorm goed ontvetter. even spuiten en het druipt ervan af. droogmaken en nieuw vet/olie erop.
Ik vang de substantie altijd op want hardnekkig aangekoekt vet in je diff's bijvoorbeeld kun je er dan even in laten weken. zit nog genoeg remreiniger in. na kwartiertje even spuiten en hij is helemaal schoon.

Remmenreiniger is wel slecht voor je luchtwegen hoor. tenminste hiermee bedoel ik spuit altijd van je af en het liefst in een gefentileerde ruimte of buiten. vooral als je bijvoorbeeld wat onderdelen achter elkaar gaat schoonmaken zul je merken dat het enorm op je longen slaat.

ow en t brand ook goed dus voor de pyro's onder ons kijk uit want die zwarte vlek op mijn werkplaats plafond wil je niet zien :wink:

Het kan helemaal geen kwaad... Wat een onzin...
Zeker iemand die weer verteld dat de weekmakers in het plastic zodanig worden aangetast dat het plastic van de tandwielen broos wordt

Ik heb er geen ervaring in de modelbouw mee maar op mijn werk (drukker)gebruiken we het als ontvetter en daar is het met kunstof al wel misgegaan.......vandaar

Sommige kunststoffen kunnen er niet tegen,
bijvoorbeeld lexan,
en het plastic van je ontvangerbehuizing.

Die slaan dan helemaal wit uit.
Soms is reinigen met WD40 wel handig.

ik reinig de kunststof tandwielen altijd met wasbenzine + ouwe tandeborstel, en metalen tandwielen met thinner, idem lagers (lagers voor het smeren eerst 24h uit laten dampen)

Back