Ok.
Ik heb wat opzoekingswerk verricht.
Voor de afmetingen van de vleugel moet je je concentreren op een bepaald aantal eigenschappen die terug te vinden zijn in onderstaande tabel.
Eerst moet je kiezen welke spanwijdte je wilt hebben voor je toestel. (Ik nam 60 " = +- 150 cm)
Hierna moet je kiezen welke minimale glijdingsmodulus (in deze tabellen uitgedrukt in ft/sec) het toestel mag hebben...
( 1 ft/sec voor zeer lichte zweeftoestellen op dagen zonder wind en zo..,)
( 1,25 ft/sec voor "qualiteits" toestellen... om het meest en reeel vliegbeeld te hebben.)
(1,5 ft/sec voor snelheidsduiveltjes onder de zweeftoestellen.)
Ik koos dus voor 1,25 ft/sec als minimale glijdingsmodulus.
Met de keuzes van 60" en 1,25ft/sec kom je terecht in deze tabel.
Aspect Ratio Span (inch) V @ min sink (ft/sec) Minimum Sink (ft/sec) V@L/D max (ft/sec) L/D max V@2xmin sink (ft/sec) Weight (lb) W/S (oz/sq ft)
6 60 18,9 1,25 20,4 15,3 31,5 1,19 4,6
8 60 20,5 1,25 22,6 17,1 34,4 1,22 6,2
10 60 22,9 1,25 22,9 18,3 36,1 1,21 7,8
12 60 24,7 1,25 24,7 19,7 37,3 1,18 9,0
14 60 25,8 1,25 25,8 20,6 37,2 1,10 9,9
16 60 25,5 1,25 25,5 20,4 35,9 0,94 9,6
20 60 24,9 1,25 24,9 19,9 34,1 0,72 9,2
De bedoeling is om te weten welke de goede aspect ratio is voor een zwever die ik wil bouwen.
De goede eigenschappen die ik voor mijn zwever wil, zal ik per kolom in het vet zetten.
Hieronder even wat uiteg wat de cijfertjes willen zeggen.
V @ min sink (ft/sec) = De snelheid die het toestel heeft op het moment dat het zo weinig mogelijk daalt (1,25ft/sec)
Hoe lager deze snelheid is... hoe beter, aangezien het dan meer tijd heeft om in thermiek bellen te blijven cirkelen.
Dit is dus zeer belangrijk bij HLG's aangezien die geen "eigen" aandrijving hebben, en door de thermiek in de lucht moeten blijven
V@L/D max (ft/sec) = De snelheid die je hebt wanneer het toestel een maximum aan lift creeert.
Deze snelheid mag zeker niet te laag liggen... anders kan het toestel stallen.
L/D max = De maximale lift dewelke het toestel kan creeeren. Dus hoe groter het getal,... hoe meer lift.
V@2xmin sink (ft/sec) = De snelheid die het toestel heeft wanneer het niet in thermiek zit.... (Dus wanneer het tussen 2 thermiek bellen vliegt)
Hoe sneller je dan vliegt.... hoe vlugger je een nieuwe bel kan tegenkomen.
Wanneer je nu kijkt naar de beste aspect ratio die eruit komt is dit deze.
Aspect Ratio Span (inch) V @ min sink (ft/sec) Minimum Sink (ft/sec) V@L/D max (ft/sec) L/D max V@2xmin sink (ft/sec) Weight (lb) W/S (oz/sq ft)
12 60 24,7 1,25 24,7 19,7 37,3 1,18 9,0
En met europese normen ziet dit er zo uit:
aspect ratio spanwijdte (cm) gewicht (g) draaggewicht (g/dm²)
12 152,4 536 27,46
Lijkt dit wat reeel?
(deze waarden lijken wel helemaal niet vergelijkbaar met mijn huidige zwever = montana 1800)
Martijn
Mijn tabellen zijn mooi gemaakt... maar als ik het bericht plaats staat alles op een hoopje ?