Kust is nu grootste luchthaven ter wereld

Op een vliegveld mag je met een modelvliegtuig helemaal niet vliegen!

Dus het probleem is opgelost!!!

Johannes

Dit was een slimme zet om de model hellingvliegers in een klap van de kust weg te houden.

Johannes

Dat weet ik nog zo net niet. Modelvliegtuigen mogen niet zomaar op of binnen de grenzen van een vliegveld vliegen maar het is zeker niet bij voorbaat verboden. Uit de regeling modelvliegen:

l. vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 300 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits

1° voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerd luchtvaartterrein of een terrein waarvoor een ontheffing van artikel 14 van de Luchtvaartwet is verleend, geen bezwaar bestaat bij de houder van de aanwijzing respectievelijk ontheffing;

En in artikel 2 staat:

Modelvliegen vanaf een luchtvaartterrein of een terrein met een ontheffing ex artikel 14 Luchtvaartwet is in principe ook mogelijk (omdat dit de meest extreme vorm ‘binnen een afstand van 3 km’ is). Het certificaat van het luchtvaartterrein en de planologische mogelijkheden zijn dan automatische randvoorwaarden.

Mijn post was sarcastisch bedoeld.
"De kust geldt nu als een luchthaven, die niet aan de eisen voor luchthavens hoeft te voldoen"
Als ik dit lees dan heb ik weinig vertrouwen in de regelgevers.
Maar ja, door deze kunstgreep is het duinsoaren voor delta's en paragliders nu wel formeel geregeld.
Gefeliciteerd!

Johannes

Mijn club vliegt ook op een luchtvaartterrein (voorheen militaire basis, maar nog steeds met drie zweefvliegclubs), dus waarom niet? Iets voor de KNVvL om antwoord op te geven.

Mijn club vliegt ook op een luchtvaartterrein (voorheen militaire basis, maar nog steeds met drie zweefvliegclubs), dus waarom niet? Iets voor de KNVvL om antwoord op te geven.

Waar een wil is, is een weg.

Ik wordt niet vrolijk van de steeds complexere regeltjes.
Dit kan natuurlijk in je voordeel werken maar ook zeker tegen je gebruikt worden.

Johannes

Mijn club vliegt ook op een luchtvaartterrein (voorheen militaire basis, maar nog steeds met drie zweefvliegclubs) ...
Toch nog steeds vliegen mogelijk op Valkenburg :) ? Ik dacht dat dat sinds kort niet meer kon/mocht, e.e.a. overgeleverd aan de mijnenopruimingsdienst en vervolgens aan project-ontwikkelaars.

Die plannen zijn gewijzigd (lang leve de crisis) en de toekomst is nog niet duidelijk, maar voorlopig vliegen we nog dankzij de welwillendheid van diverse instanties.

Back