KW88 Pelikaan Boomkorkotter 1:75

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kees de Mol, 30 nov 2015.

  1. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Inleiding.

    Hierbij het begin van mijn nieuwe bouwverslag. Ik heb ervoor gekozen een moderne boomkorkotter te gaan bouwen en het wordt de KW88, Pelikaan. KW staat voor registratie in Katwijk (zh). Her was eerst niet mijn bedoeling hier een verslag te schrijven omdat ik aanvankelijk alleen een statisch model zou maken. Er is inmiddels iets veranderd en het doel is om zowel een statisch als een radio bestuurd model te gaan maken.

    De geschiedenis van de kotter begint in 1998. In 1998 is het casco gebouwd bij Polnocna Shipyard in Gdansk en afgebouwd bij Maaskant in Stellendam b.nr. 559, 17-12-1998 casco te water, ingebouwd met een 1999 pk Deutz uit 1999, 10-7-1999 ingeschreven als UK 153 Lub Senior te Urk. afmetingen zijn. 42,40 x 8.50 x 5,15

    Op 6-9-2007 is ze verkocht naar Katwijk en overgenummerd naar KW 88 Pelikaan. Eind aug. 2011 omgebouwd tot pulsvisser (vissen met electriciteit) en achter voorzien van portaalmast achter.


    Het model wordt gebouwd in schaal 1/75 wat haar een lengte geeft van ong. 56cm. Het wordt een statisch model en ik ga haar bouwen zoals ze op dit moment rond vaart met alle aanpassingen van afgelopen jaren.

    Hier enkele foto's om een idee te krijgen van dit schip

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier de tekeningen die ik ga gebruiken. Een lijnenplan, een algemeenplan en tekeningen van de masten e.d.

    [​IMG]
     
  2. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo allemaal,

    Inmiddels is er heel wat werk verzet voor dit model. Veel werk zal uiteindelijk niet zichtbaar zijn maar is onontkoombaar om een juist model te krijgen. Des te heerlijker is het gevoel als je na al dat werk eindelijk een fysiek onderdeel in handen hebt wat zeer goed gelukt is. Op de foto's zie je het houten model van de romp. Je noemt dit de plug en ik ga het straks gebruiken om er een polyester mal omheen te maken zodat ik later meerdere holle rompen kan reproduceren. Ik doe dit omdat ik minimaal twee modellen wil gaan maken.

    Hier de foto's

    Hier heb ik het lijnenplan een aantal maal gekopieerd om mallen te maken van de diverse langsdoosneden
    [​IMG]

    Hier liggen de mallen klaar (gelijmd op karton) om ze te kunnen overtrekken op hout
    [​IMG]

    Het hout (triplex 3,5mm) De stukken die dezelfde breedte krijgen heb ik laten zagen door de doehetzelf-winkel
    [​IMG]

    Alle mallen over getrokken op het triplex
    [​IMG]

    Het lijmen van de langsdoorsneden. Hierbij let ik er goed op dat ze in lijn liggen en op de juiste plaats van het lijnenplan.
    [​IMG]

    En hier zie je alle doorsneden op elkaar en de bovenkant er op gelijmd.
    [​IMG]

    En dan met behulp van diverse gereedschappen en heel veel met de hand de vorm er in schuren. Dit moet je heel voorzichtig doen omdat je snel teveel weg schuurt. Ik doe het meeste met de hand omdat dit meer gevoel geeft en een beter resultaat.
    [​IMG]

    Een foto tussendoor
    [​IMG]

    En dan hoe het er na schuren, plamuren (en dit meerdere keren herhaald) uitziet. Het resultaat is heerlijk glad en klaar voor verdere afwerking.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Groeten, Kees
     
    Laatst bewerkt: 30 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Na de zomerwarmte op zolder ben ik weer begonnen aan de KW88. Ik heb de romp verder afgewerkt en glad gemaakt met epoxy en hierna ben ik begonnen aan het halfrond (de stootstrips) op de romp. Ook heb ik het bakdek gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Kees
     
  4. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik ben de romp aan het afwerken voor het maken van de mallen en heb het visnummer toegevoegd

    [​IMG]
     
  5. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Kimkoeling
    [​IMG]

    En straks verder met de mallen.
    [​IMG]
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  6. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er zoals gewoonlijk goed uit ;-)
     
  7. Coen boer

    Coen boer

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    5
    Ziet er goed uit ik wil ook een kotter gaan bouwen maar ik moet nog tekeningen zoeken
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.045
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een mooi begin Kees! Typisch dat de kimkoeling zover doorloopt in het toch wel kwetsbare gedeelte van het voorschip. Er zit natuurlijk nog een knots van een kielplaat onder en die geeft wel wat bescherming bij het aan de grond lopen. Om 2000 PK te koelen heb je wel wat lengte aan koelkanaal nodig. Maar in de pulsvisserij zal het volle vermogen nog maar zelden worden aangesproken. Hou je het visserijnummer erop bij het trekken van de mal? Succes verder met de bouw. Gr. Klaas.
     
  9. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ja dat vind ik ook maar ik heb de originele tekeningen gebruikt al weet je nooit of die nog kloppen want ze waren nog in het Pools en er is misschien veel veranderd. Op de foto waarop ze droog staat kun je het ook nog wel zien. Het visnummer blijft erop omdat ik meerdere identieke schreef schepen wil bouwen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Inmiddels weer aan het werk voor de KW88.

    De mal gereed maken om te gaan lamineren. Het wordt een tweedelige mal waarbij eerst de ene helft wordt gelamineerd. Daarna wordt de houten flens verwijderd en wordt de tweede helft gelamineerd. In theorie dan want ik heb dit nog nooit gedaan dus het wordt spannend. Het zal sowieso een paar weken in besla gaan nemen.

    aftekenen van de doorsnede
    [​IMG]

    De houten flens is vastgezet en de naad wordt afgewerkt met plasticine
    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan in de loswas zetten. Dit moet ongeveer 4 keer en tussentijds in laten trekken en uitpoetsen. Dan een week laten opstijven.
    [​IMG]

    In de was
    [​IMG]

    En omdat het allemaal wel erg lang gaat duren ben ik maar begonnen aan het achterdek en de brug. Hopelijk kan ik dat dan later op de romp plaatsen.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Leuk dat je hier toch een verslag van maakt. Ik volg alvast :)

    Jammer voor jouw dat ze hem zo strak in de lak hebben staan. Nu kun je je roest kunsten niet laten zien. ;) dat vond ik bij je andere schip wel heel gaaf om te zien.
     
  12. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Misschien bouw ik er nog eentje voor mezelf en dan komt er de nodige verwering op. Als je ze door de foto's bladert die ik heb dan is er wel één en ander aan leuke roestplekjes en verwering te zien.
     
  13. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Hallo Allemaal,

    Ik heb weer veel werk gehad aan de brug van de Pelikaan. Vooral het uitmeten van alle onderdelen, het maken van mallen en tenslotte het aftekenen en uitfrezen van de ramen kostte veel tijd. Maar het is gelukt en de brug is klaar voor verdere afwerking.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  14. Delta

    Delta

    Lid geworden:
    13 nov 2015
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hoboken
    Ziet er weer mooi uit Kees.
    Vraagje welk materiaal is dit en hoe maak je het zo mooi gebogen?
     
  15. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er uit als polystyreen( niet dat piepschuim)
    kun je wel vinden in veel modelbouw winkels
     
  16. Delta

    Delta

    Lid geworden:
    13 nov 2015
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hoboken
    Bedankt Thijs, heb al van die materialen gezien maar weet niet welke men juist gebruikt.
    Men kan er in elk geval strak mee bouwen zoals hier bij Kees:)
     
  17. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ik werk er ook mee. werkt erg fijn
    werkt voor mij veel strakker dan met hout (licht er ook wel aan waar je goed in bent)
     
  18. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Mooi werk Kees, en dat in tandem :)

    Vraagje: die frees ziet er wel erg handig uit. Is dat een zelf gefabriekt hulpstuk of is dat het opzetstuk wat je als accessoire kan krijgen voor een Dremel?
    Zat naar dat laatste al te kijken afgelopen week bij de bouwmarkt en had hem bijna meegenomen zal ik bij een volgend bezoekje maar doen ook.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    [QUOTE="
    Vraagje: die frees ziet er wel erg handig uit. Is dat een zelf gefabriekt hulpstuk of is dat het opzetstuk wat je als accessoire kan krijgen voor een Dremel?[/QUOTE]

    Ik ben ook geïnteresseerd in die info, en frees je dan uit de losse hand of gebruik je nog wat hulpmiddeltjes ?
     
  20. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik gebruik inderdaad Polystyreenplaat en dat kun je in verschillende diktes kopen en is niet duur. Buigen gaat goed maar als je wilt dat het de vorm behoudt moet je wel verwarmen. Dat kan met een fohn maar ik gebruik meestal een brandertje van Proxxon die ik op z'n kant leg. Dan het deel wat je wilt buigen er een aantal keer overheen halen en buigen over een stuk ingespannen koperen buis. Beter in 20 stappen buigen dan in 1 keer willen doen want te snel gaat meestal fout.

    Het frees-hulpstuk heb ik zelf gemaakt van stukken plexiglas en rommel uit de kringloop. De multitool had ik nog liggen maar daar kun je ieder ander merk ook voor gebruiken. Voor het vastzetten van de tool: Ik heb gewoon een ring gedraaid die net iets nauwer is dan het schroefdraad op de tool en heb de multitool er in gedraaid. Gaat nooit meer los.

    Ik wilde iets hebben om cirkels mee te frezen en rechte lijnen en heb dus zelf wat gemaakt. Nu ontdek ik steeds meer mogelijkheden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En er is nog een opzetstuk als geleider om rechte lijnen te kunnen frezen.
     
    Modelsmurf, Bert V, Zeiler en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina