kwalitatieve filament, tips gevraagd

Discussie in '3D Printen' gestart door ido, 16 mei 2017.

  1. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi,

    Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt en een prusa i3 mk2s besteld, nu alleen een paar weekjes wachten. Dit geeft me dan weer tijd om opzoek te gaan naar goed filament. Ik wil een aantal dingen in ABS gaan printen en ook PLA en wellicht Nylon en... nog hoop onderzoek te doen.

    Heeft iemand ervaring met betaalbaar plastic, zowel positief als negatief. Er bestaan een hoop merken, maar niet alles is even goed. Welke merken zijn aan te raden en welke niet? eventueel goede NL winkels?
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Real, bevalt me tot nu toe prima. Gebruik ook huismerk van 123-3D.

    Mooie printer! Ik heb ook even aan de originele Prusa mk2s gedacht maar 10 weken wachten kon ik niet :oops:

    Groet,
    Coen
     
  3. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    thanks, real filement is wel de goedkoopste tot nu toe. 123-3d filament heb ik ook negatieve verhalen over gelezen...
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Wat zijn de minder goede ervaringen die je hebt gelezen? Ik heb er niets over opgezocht, maar gewoon geprobeerd. Zowel voor Real als huismerk.
     
  5. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen idee meer waar ik dit heb gelezen, ik lees ook wel goede berichten. Is ook een lastig onderwerp, kan ook aan de instellingen liggen, of aan de printer zelf...
     
    coen_l vindt dit leuk.
  6. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Dag Nosmo.

    Succes alvast met de Prusa i3 mk2 s......

    Wil je af en toe wat info delen wanneer je in bezit bent van deze printer?

    Ik hoop namelijk met deze printer de komende jaren heel veel te werken,en zal het mooi vinden als ik wat "ondersteuning" krijg van mensen met de zelfde printer.

    Groet:Robin
     
  7. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    hoi Robin,

    Dat wil ik wel hoor. Tegen welke dingen loop je nu tegenaan? of is het meer print ervaringen uitwisselen?
    Hoe bevalt te printer? Ben je gegaan voor de kit of kant en klare versie?

    Ido
     
  8. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Dag Ido

    Aankomende zomervakantie ben ik in Praag om (hopelijk) een kant en klare
    kit aan te schaffen!

    Ik probeer bij het bedrijf zelf iets te regelen.......

    Omdat ik nu zo'n 2 maanden elke woensdagavond bij het Fab lab Enschede
    kom heb ik al geleerd dat elke printer+elke instelling (4 verschillende printers)
    en elk programma allemaal stuk voor stuk hun eigen minimale variaties hebben op het zelfde geprinte onderdeel.

    Als het gaat om de Prusa i3 mk2 s dan hoor ik bij het Fab lab alleen maar positieve reacties van het personeel!

    Ik hoop gewoon van jou te horen/lezen wat jij straks positief EN negatief vind werken bij jouw Prusa.Misschien komen er wel 'eigenaardigheden' naar boven
    die echt te maken hebben met het Prusa toestel zelf.....
    IMG_5422.PNG IMG_5317.JPG
    De vliegtuig romp is met de Prusa i3mk2 s gemaakt.(fantastisch)
    De hulzen(zonder kop) zijn onder 4 verschillende Fab lab printers gemaakt.

    Groet:Robin
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2017
  9. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb je de printer al wel al gereserveerd? Het is een aardig lange wachttijd op die dingen, bij de kant en klare zelfs tot 11 weken.

    Goed om te horen dat ze bij t printlab erg tevreden zijn over de printer. Dit wordt mijn eerste, en over de instellingen, dat wordt veel leren inderdaad en uitproberen. In de tijd misschien wel leuk om een prusa i3 mk2s draadje te starten, zullen er vast meer zijn met dezelfde printer.
     
  10. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    11 weken wachten?

    Geen probleem:D!
    Als het goed is kan ik in de tussentijd met een Up printer aan de slag.
    (Voor de hulzen)
    IMG_5439.JPG
    Ach,ik denk/hoop dat er nog wel ééntje voor mij in Praag voorhanden is.

    Dan zijn er straks minimaal 4 mensen met de Prusa aan het stoeien hier op het modelbouwforum:koud:

    Dat kan in potentie flink wat informatie opleveren!

    Groet:Robin
     
  11. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    mig 3 vindt dit leuk.
  12. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Heb afgelopen week contact gehad met de helpdesk van Prusa om wat info te vragen, o.a. de levertijd. De medewerker die ik sprak, zij dat ze binnenkort gaan verhuizen naar een groter pand om de productie op te kunnen voeren. Denk dat het dan wel beter zal gaan met de beschikbaarheid. 11 weken wachten vind ik te gek en ben daarom ook afgehaakt.
     
  13. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    Populariteit heeft een wachttijd, maar 11 weken is ook wel erg lang. Ik ga voor de kit, dan is de wachttijd 'maar' 7 weken. Andere optie was om te gaan voor een prusa i3 clone van Aliexpress, maar dan wacht je ook 4 weken. Dus tja... geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen :)
    Genoeg tijd om filament in te kopen, een enclosure maken (ik ga voor deze http://www.thingiverse.com/thing:2212749) en het inlezen in de materie.
     
  14. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Bij het 123 huismerk valt het me elke keer weer op dat als ik die op de printer laat zitten, hij na een tijd spontaan afbreekt (zonder dat de printer gebruikt wordt, of er iets in de buurt komt) Bij real filament nog nooit gezien. Ik heb het idee dat de kwaliteit wat brozer is. Eenmaal geprint heb ik weinig verschil kunnen merken.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Dat afbreken had ik last van bij de witte en transparante van E-Sun (Hobbyking) bij de andere kleuren van 123 gebeurt dat niet...
    123 bevalt mij beter dan E-Sun.
     
  16. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  17. mig 3

    mig 3

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    2.049
    Locatie:
    BLUB
    Ook had ik begrepen dat je voor het filament rekening moet houden met de
    luchtvochtigheidsgraad in combinatie met de extruder?
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Klopt, PLA neemt vocht op.
     
  19. gjcvro

    gjcvro

    Lid geworden:
    11 okt 2014
    Berichten:
    955
    Ik bewaar de meeste filament in een bak met daar van die silica zakjes in die je overal bij krijgt.
     
  20. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    De printer moet nog binnenkomen, maar ik ben van plan om te experimenteren met PLA, ABS en PETG.
    PLA print eenvoudig, print niet toxic en het resultaat is ook redelijk kindvriendelijk, afgezien van de kans op scherpe randjes
    ABS is stevig, print wat lastiger, is alleen niet zo gezond tijdens t printen. Moet alleen nog uitzoeken of het resultaat wel veilig is voor kids.
    PETG is ook stevig en print redelijk makkelijk (is wel zwaarder dan PLA/ABS), is vaak voedselveilig, dus ook voor kids lijkt me.

    Ik ga nog 2 dingen doen, voor mijn te maken print kast ook een filtersysteem maken op basis van actieve kool en voor de filament heb ik ook al een bak van de ikea die ik lucht dicht ga afsluiten, Tom Sanladerer heeft er een leuk filmpje over. Nu alleen nog een grote pot silica korrels vinden, iemand tips voor een winkel?

    Ik ga trouwens ook nog wat sample filament bestellen hier globalfsd.com, altijd om te kijken wat er nog meer beschikbaar is
     
    Laatst bewerkt: 20 mei 2017

Deel Deze Pagina