Kwaliteit en mogelijkheden Mega ACN 22/30/4?

• Topicstarter Topicstarter johanb
  • Startdatum Startdatum
J

johanb

Guest
Hallo lezers van dit forum ik heb een zwever. Wil die motoriseren met bovenstaande motor. De kist 2.20 spanwijdte weegt nu 1400 gram zonder motor maar wel met accupakket (7 cellen 2400) en regelaar en ontvanger.
In hoeverre is deze geschikt voor deze kist en eventueel een later te kopen zwaardere kist denk dan aan spanwijdte 2.50 tot 3.30?
Hebben er lotgenoten een dergelijke motor aangeschaft? Vertel je verhaal zodat ik eventueel over kan gaan tot aankoop.

Er werd een Hacker B40-5L met vertraging aangeboden is dit iets qua vermogen, weet helaas niet welke vertraging erop zit.

PS: Heb MR Hobby gebeld voor de 16/25/3 die was goed, maar raadde mij die af als ik wilde experimenteren met props -en accupacks.

Met vriendelijke groet,

Johan Berends

In jouw geval lijkt me de MEGA 22/30/3 een betere oplossing (minder cellen) en al het moet kan je er toch nog 600W uit trekken (met vertraging :-( ) .....

mega 22/30/4
De 22/30/4 heeft 940 RPM/V en dat is een lage waarde (= grote prop) die je normaal alleen bij buitenlopers ziet.
Met 10 cellen en een 12x6 zit je op 35A. Mooi voor ook iets grotere zwevers. Motor rendement iets minder, maar prop rendement wel weer uitstekend. Voor zwever dus goede combinatie.
Ik heb er ook al naar lopen kijken voor een elipsoid.

Voor 7 cellen beperkt geschikt. Je kan er nog steeds een 13x8 prop opzetten dan, maar dan daalt het rendement echt richting 70% en dat moet je eigenlijk niet willen.

Met 14 cellen direct kan ook nog, maar dan wel met kleine 9x5 prop. Leuk voor snelle 25 - 40 kist, maar niet voor zwever.

mega 22/30/3
Een 30/3 op 7 cellen met bijv. 11x7 prop lijkt dan wel beter (35A).
Voor een grotere kist dan ook prima te gebruiken, maar dan wel met meer cellen, want veel boven 2kg wil je eigenlijk niet zitten met 7 cellen.

Met 10 cellen en 10x6 veel gebruikt in hotliners.

Met vertraging en 14 cellen (2 keer 7 cellen die je nu gebruikt) is zo'n combo goed voor een zwever van 4kg+, dus nog wat groter dan 3.3m mogelijk.

Hele universele motor die 30/3. Het maximum wat ik ermee geprobeert heb is 16 cellen, 1:2.5 vertraagd, 14x11 prop. 50A. Halfgas een kist van 3kg vertikaal omhoog. Volgas trok de motorbevestiging los :oops:

16/25/3
Directe vervanging voor speed600. Lichter, beter rendement. Toch liever niet gebruiken. Je gaat namelik niet een goedkope motor vervangen, je zoekt de beste motor voor de toepassing. De 16/25/4 kan een grotere prop aan. 7 cellen, 10x6, 28A, kilo trekkracht.
Leuke motor, zeker als je in de toekomst met lipo's gaat werken (zuinig).
Vertraagd met 14 cellen kan ook nog.
Motortje weegt de helft van een 30/3, dus de stroom wat beperken rond 25A om niet te warm te laten worden.

Ik heb meerdere mega's in gebruik (22/20/4, 22/30/3, 22/20/2 (zie avatar) en 16/25/4)

Back