kwaliteit futbaba s148 servo's bij f-14 zender?

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
A

annehoog

Guest
Hallo,

De Futaba F-14 zender kan je in twee versies kopen, de uitgeklede voor 170 euro met één s148 servo en ontvanger
en de "complete" set voor 312 euro met 3 s148 servo's de ontvanger en batterijen (9.6 V 1400 mAh en 4.8 V 1400 mAh)

Nu vraag ik mij af: Ben ik goedkoper uit om het inclusief die batterijen en die twee servo's kopen in plaats van alles apart? Zijn dat goede batterijen?
En zijn die drie servo's goed genoeg voor mijn roer en de twee zijzwaarden op mijn zeeschouw (80 cm lang)?

Namens een absoluut a-technisch persoon, bedankt!

Annemieke

Als servo doen ze het best goed maar zijn ze sterk genoeg voor wat je er mee wil doen? Die zwaarden zullen wel niet gebalanceerd zijn rond hun draaipunt (denkt een modelvlieger die niets van boten af weet) en dan kan je beter een wat sterkere (hitec) servo nemen. De accu's die je erbij koopt zullen goed zijn van kwaliteit en de capaciteit is meer dan voldoende (maar ook niet kleiener kopen).
Overweeg eerst eens rustig wat je denkt te willen op de langere termijn en koop daar je zender voor. Je geeft anders nu een bedrag uit en over een jaar wil je wat beters......
In servo's kan je bijna niet genoeg investeren dat verdient zich altijd terug in performance.
Heb je een aankoop op het oog in de Rc shop in Leiden? ZO ja vraag Dagobert dan om advies!

Hans Delemarre

Bij de firma Q te P staat de kale zender voor 42,50
Daarna kun je zelf kiezen wat voor servo`s je neemt.

Shamrock in Maastricht zou ik ook eens bellen als ik jou was.

Let wel op dat het voor een boot is dus 40 mhz !!

Voor de roer en zwaard 8O functie heb je geen dure servo`s nodig.
De s 148 zullen dus wel voldoen.

Rhelie zei:
Bij de firma Q te P staat de kale zender voor 42,50

Let wel op dat het voor een boot is dus 40 mhz !!

Da's een leuk prijsje, maar gelet op je tweede opmerking niet voor mij, de losse zender hebben ze alleen in de 35 mhz versie. :cry:

Annemieke

Wil je je zeilen niet stellen? Mijn vader zeilt met o.a. een zeeschouw (1:1 en 1:20 :)) en die haalt de zwaarden met twee servo's, en bedient het groot en fokzeil met een enkele zeilwinch. Zo krijg je zelfs zo'n logge platte bak lekker scherp aan de wind... Je kan alleen de fok niet bak halen, dus overstag gaan moet met een beetje snelheid.

Groetjes,

Ton.

Skidz zei:
Wil je je zeilen niet stellen? Mijn vader zeilt met o.a. een zeeschouw (1:1 en 1:20 :)) en die haalt de zwaarden met twee servo's, en bedient het groot en fokzeil met een enkele zeilwinch. Zo krijg je zelfs zo'n logge platte bak lekker scherp aan de wind... Je kan alleen de fok niet bak halen, dus overstag gaan moet met een beetje snelheid.

Groetjes,

Ton.

Hoi,

Staan die zeeschouwen van je vader toevallig op internet? Anders ben ik zeer geinteresseerd in eventuele fotos! :P (annehoogNOSPAM@conceptsfa.nl)

En ja, ik wil mijn zeilen stellen. Het plan is: een grote sterke zeilarm voor de grootschoot (hitec-815bb mega sail) zodat ik hem extra snel kan laten vieren met windstoten, een zeilwinch (Hitec 785hb) voor de fok en kluiver. Losse bediening van de grootschoot zodat ik een grote fok voorbij de mast kan voeren en hem bak kan laten staan 8)
en dus drie kleine servo's voor roer en de zwaarden. Bij elkaar 4 (de zeilarm en winch op een gedeelt kanaal) of 5 (toch apart en lekker bak trekken) kanalen.

Annemieke

Pa is niet zo internet-gericht ;) Ik zal eens kijken... Hij is meer van de viskotters, die hij tot in de ziekste details namaakt incl. zelf gebreide netten 8)
Je kan ook van een 785hb de twee trommels apart gebruiken, dus ene zwaard omhoog is andere omlaag. Alleen heb je dan voor de wind altijd een zwaard in het water, hoewel dat met zo'n platte bak nooit slecht is... Die dingen verleijeren als de ziekte.
Flinke bak trouwens die schouw van jou, als je er 5 niet al te kleine servo's in kwijt kan. Die van m'n pa is +/- 35 cm.

Groetjes,

Ton.

Skidz zei:
Je kan ook van een 785hb de twee trommels apart gebruiken, dus ene zwaard omhoog is andere omlaag. Alleen heb je dan voor de wind altijd een zwaard in het water, hoewel dat met zo'n platte bak nooit slecht is... Die dingen verleijeren als de ziekte.
Flinke bak trouwens die schouw van jou, als je er 5 niet al te kleine servo's in kwijt kan. Die van m'n pa is +/- 35 cm.

Da's handig te weten van de 785hb. Alleen dan denk ik niet voor de zwaarden, ergens vind ik het toch mooier om ze apart te kunnen bedienen.
Mijn schouw wordt ongeveer 80cm lang schaal 1:10 :D da's zeker met zo'n breed schip dus genoeg ruimte om een en ander te kunnen plaatsen, hoewel het allemaal wel letterlijk onder stoelen en banken moet aangezien ik de kajuit nog een leuk interieurtje wil geven ook.
Ik heb er een draadje over lopen hier: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17294

Groetjes,
Annemieke
ps: heb de complete zenderset voor een leuk prijsje gevonden en inmiddel besteld...

Bij een echte heb je de motorruimte vaak onder de kuip, dus daar zal je e.e.z. wel kwijt kunnen denk? Het vooronder kunnen dan mooi de fokkeservo en de zwaardservo's, origineel zit daar toch alleen het zeilruim.
Je zal trouwens onder je kiel behoorlijk wat lood moeten plakken om op schaal-diepgang te komen... De 1:1 van m'n Pa doet +/- 50cm geloof ik... Die 'zusatzkiel' (Nederlands woord?) zorgt in ieder geval voor goede zeileigenschappen denk ik.
Die S148 servo's zijn trouwens goed genoeg voor je doel, een beetje speling maakt niet uit en ze trekken 3,2 kg/cm bij 4,8v. Maak je de arm dan 5 cm, dan trekt de servo een touwtje (omtrek = pi*2r, dus slaglengte = pi*10cm *(360/90)) 8 cm met 0,64 kg trekkracht. Moet voldoende zijn toch?
In ieder geval succes met puzzelen...

Groetjes,

Ton.

PS mooi man, kielbalk leggen, spantenplan leggen... Vakwerk! Ik vind een vleugeltje plakken al priegelen ;)

Bedankt voor de info en het compliment!
Het model zal totaal naar schatting zo'n 5 kilo gaan wegen, waarvan zo veel mogelijk (maar naar schatting minimaal 1.5 kilo) aan de kiel komt te hangen.

Verdere info over het bootje komt in het varende zeeschouw draadje. Anders loop ik het gevaar twee draadjes tegelijk bij te houden.

Groetjes,
Annemieke

Back