Kwaliteit merlin brandstof

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Cnn, 24 feb 2020.

?

Afterrun olie noodzakelijk met merlin 25%?

  1. Ja altijd, onafhankelijk het merk

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Nee, niet noodzakelijk bij kwaliteit brandstoffen

    2 stem(men)
    100,0%
  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Hallo.

    Ik ben sinds kort weer begonnen met methanol auto's.

    Is het noodzakelijk bij merlin 25% Afterrun te gebruiken? Las dat afterrun wat minder vriendelijk voor de o ringen in de motor is, boven op het feit dat als je de lagers goed in de olie wil zetten je bijna een hydrolock krijgt als je de motor wilt draaien. Met als zwakste punt de voorste lagers. Dus in hoeverre is het verstandig aro te gebruiken. En is het nodig bij merlin? Of alleen bij langere opslag?
     
  2. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Welke versie van Melin gebruik je? Bij de expert brandstof valt het mee maar de race is wat schraler dus daar zou ik het zeker bij gebruiken. Verder als je langer dan een maand niet gaat rijden gebruik ik afterrun olie.

    M.v.g. Mark
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals opgemerkt is Merlin Expert prima om geen afterrun bij te hoeven gebruiken, ik kan dat uit ervaring bevestigen. Neemt niet weg dat het gebruik van afterrun geen kwaad kan om de motor extra te beschermen, zeker als je je auto in een vochtig schuurtje stalt.
    Afterrun slecht voor de O-ringen? Er gaan wat ervaringen rond over WD40 als afterrun dat inderdaad siliconen ringen en inserts in de krukas doet opzwellen maar als jij een normaal afterrun product gebruikt moet dat vriendelijk zijn voor al je rubbers.
    Hydrolock is ook zoiets, dan heb je gewoon veel veel olie in de motor gespoten en daarbij druipt het ook weer via het voorlager naar buiten wat dan ook normaal is want lagers zijn niet vloeistof-dicht.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ik gebruik de expert versie
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Wat ik eigenlijk bedoelde Roelof was dat je zowat het carter mag vol gooien wil je het mooi in de lagers, krukas en drijfstang hebben. Abc motor die vol met olie proberen te roteren lijkt me ook niet bevorderlijk voor de drijfstang. Of zeg je paar druppels in de carb en beetje in odp bewegen is voldoende om de brandstof te neutraliseren?



    Of moet de motor in een film gehuld zijn?


    Gloeiplug erin en eruit lijkt me niet goed nml. Aluminium kopje waar je telkens een plug in vast zet. Zand wat er evt bij in valt. Of zand wat mee spoelt door de olie. Plus dat het aluminium en brons het minste is wat kan gaan oxideren.

    Dus moet alles wel via de carb of backplate.

    Lang verhaal kort. Zijn een paar druppels voldoende. Of moet de afterrun overal zitten
     
  6. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    712
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ben van mening dat de kwaliteit van de brandstof hier weining mee te maken heeft.
    In onze brandstof zit (meestal, en bij auto's altijd) een percentage Nitromethaan (Nitro).
    Bij verbranding van Nitro ontstaat salpeterzuur, samen met water (wat bij verbranding van Methanol vrij komt, en ook gewoon in onze lucht zit) word dit een heel corrosief goedje waar je lagers niet tegen kunnen.

    Lijkt mij dus dat de hoeveelheid Nitro in jou brandstof, samen met de vochtigheid in je opslag ruimte (schuur met temp variatie en dus condensering of binnen op een vaste temperatuur) het grote verschil gaat maken.
    Ik gebruik altijd after run, ik heb geen ervaring dat het niet goed is voor de O-ringen in de motor.

    Mbt tot hoeveel:
    Ik zet de gas schuif dicht en vul dan olie tot de rand van de carb, dan open ik de schuif een draai de motor.
    Dit doe ik 2 keer.
    Werkt voor mij tot nu toe voldoende.
     
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En misschien een domme vraag. Maar neem aan dat het voorste lager wel enigzins af dicht? Met het oog op valse lucht?
     
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen


    Top heel erg bedankt, dat was ook een beetje mijn redenatie qua vocht en zuur in de motor nml.

    Mvg Niels
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een film is voldoende. Als ik het gebruik is het meestal na de regen waar ik de motor dan stationair laat lopen zonder luchtfilter, dan langzaam een paar druppels in de carb gooi waarmee de motor iets zwaarder gaat lopen en meer gaat roken, en dan een klein scheutje dat de motor afslaat.
    En bij onbekende brandstof doe ik een klein beetje in de carb en doe wat startbewegingen.

    Het is meer dan alleen het zuur van verbrande nitro, als je een brandstof met alleen een synthetische olie hebt is de kans op roest groot. Veel synthetische oliën zijn hygroscopisch en nemen dus vocht op. Ricinus oliën zijn veel beter beschermend daarin, niet alleen door het niet opnemen van vocht maar ook dat het beter aan de oppervlaktes blijven plakken.

    Nee, het voorste lager is niet dicht, dan moet je een keerring op de krukas hebben en die heb je niet. De rubberen schildjes op het lager zijn alleen bedoeld om vuil buiten te houden, vloeistoffen kunnen er nog steeds er door kruipen. Valse lucht wordt ook voorkomen door een soort ontluchtingskanaaltje van het voorlager naar de carburateur toe, daardoor wordt er door druk eventuele lek en valse lucht tegengehouden. Bij de betere motoren zit er ook nog een groefje in de krukas bij het voorlager.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja dat is een een goede manier. Gewoon de motor smoren met afterrun!!

    Bedankt voor alle informatie heren.

    Mvg Niels
     

Deel Deze Pagina