Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
wanneer ik een extra ontvanger wil kopen: 2 kannaals 40 MHz AM
zijn er enorme prijs verschillen b.v.
bij de conrad: BETA ontvanger 19.95 Euro
P-21 RNB ontvanger 26.95 Euro
en een orginele Acoms ontvanger iets van 40 Euro
waarin zit dit enorm prijs verschil?
kwaliteit? bereik? ...........of alleen het merk?
Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag, ook bij de 35 MHz zijn enorme prijs verschillen van bv. een Act of webra van 30,- euro tot futaba 150,- euro.
Wat is dan voor zijn geld een goede ontvanger ?
Op die vraag zul je wel nooit een eenduidig antwoord vinden. Het zijn allerlei factoren die de keuze bepalen zoals;
- merkvoorkeur
- type (AM, FM-PPM, FM-PCM etc)
- welke kristallen heb je al en passen bij de nieuwe ontvanger
- aantal kanalen (2-9)
- reikwijdte (150m tot volledig)
- kwaliteit (filters etc)
- gewicht
- antennelengte
en vast nog wel meer.
Dan komen er nog de lof of doemverhalen van anderen bij en de keuze wordt haast onmogelijk...
Rob heeft al een aadige opsomming van factoren gegeven maar hier spelen een paar belangrijke factoren IN de ontvanger mee.
Het aantal kanalen is geen grote factor, alleen moet er ruimte zijn om de aansluitingen voor de servo's op te monteren. Meer kanalen betekend meestal een grotere print en dus ook een groter kastje. Wat de elektronica aangaat kost een 8 kanaals ontvanger niets meer dan een 5 kanaals ontvanger.
De reikwijdte is wel een belangrijke factor. Voor indoor is een grote reikwijdte niet zo belangrijk en soms zelfs vervelend. Ook spelen de afmetingen en het gewicht hier een belangrijke rol. Voor deze ontvangertjes worden meestal minder gevoellige schakelingen gebruikt die ook nog eens minder onderdelen nodig hebben.
Een veel gevoeligere onvanger zal een groter reikwijdte hebben maar door die grotere gevoeligheid zal hij ook meer last van storingen hebben. Om die storingen goed buiten te houden zijn meer onderdelen nodig.
Mijn ervaring is dat de duurdere ontvangers vooral (veel) beter werken aan de randen van het zend bereik. Zwakke signalen worden veel beter verwerkt met veel minder kans op storing.
De kwaliteit van de onderdelen zal niet zo'n grote rol spelen. In een dure Futaba ontvanger wordt waarschijnlijk een duurder keramisch filter gebruikt dan in een goedkopere. Toch zal dit prijsverschil niet zo groot zijn dat het een verschil van €100 uitmaakt tussen de diverse ontvangers.
Wat is nu een goede ontvanger voor z'n prijs? Heel lastig. Ik heb vele soorten en merken ontvangers in m'n handen gehad en allemaal werkte ze redelijk tot goed. Alleen is er een serie Simprop ontvangertjes geweest die nogal veel problemen hebben gehad. Dat is echter al weer jaren geleden en die ontvangertjes zijn nu niet meer te koop. Ook de Webra ontvangertjes hebben in het verleden wel eens problemen gegeven maar dat schijnt nu ook over te zijn. Maar ook met de echte merk ontvangers heb ik diverse problemen gezien en ook gehad. Ik heb zelf hoofdzakelijk Futaba ontvangers maar ook nog een paar oude Microprop en Multiplex ontvangers. Die Multiplex ontvangers zijn heel goed maar ik heb er één die heeft zoveel ellende veroorzaakt dat ik hem op een gegeven moment zonder vleugels heb laten vliegen. Hij landde in de vuilnisbak en ik heb hem nooit meer gezien! Ook met de Microprop ontvangers heb ik problemen gehad die na een kleine aanpassing voorbij waren.
Met m'n Futaba ontvangers heb ik heel weinig problemen gehad. Slechts één heeft me een poosje voor raadsels gesteld maar die ook fout heb ik uiteindelijk gevonden en op kunnen lossen.
Dan heb ik nog één zelfbouw ontvangertje (van Engels ontwerp) dat nu zo'n jaar of twintig oud is. Na het bouwen en afregelen heb ik daar NOOIT een probleem mee gehad en ik vlieg er tot op heden nog regelmatig mee.
Mijn conclusie is dat merk ontvangers over het algemeen prima werken en dat de goedkope "B-merk" ontvangers wat vaker problemen kunnen geven.
ACT is een nieuw merk dat flink aan de weg timmert. Ik heb tot nu toe slechts twee ontvangertjes van dit merk onder handen gehad. De ene om er een nieuwe antenne aan te zetten en de tweede om hem beter af te regelen. Ze zien er netjes verzorgt uit van binnen en ook de onderdelen zijn voor zo ver ik kan zien van goede kwaliteit.
Wat je kiest hangt dus helemaal van de toepassing en je portemonnee af.
Ernst kijk dat is een duidelijk verhaal
ik denk dat als ik nieuwe ontvanger(s) koop dat ik dan wat meer uitgeef voor een bewezen goede ontvanger
tenzij blijkt dat de goedkope ook goed zijn natuurlijk
en Ernst een alinea hier en daar zou niet verkeerd wezen :wink:
In een ander berichtje vraagt iemand hoe de Conrad ontvangers zijn. Ik ben hierboven vergeten te melden dat ik ook één Conrad mini ontvanger heb. Deze ontvanger werkt prima en ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Alleen in het begin had ik een probleem, ik kon er geen passend kristal voor krijgen! Er moet een mini kristal in en ook Conrad kon die lange tijd niet leveren. Gelukkig is dat opgelost en heb ik de ontvanger nu al bijna twee jaar in gebruik.
Het lijkt mij voor de keuze die je maakt.
Ook uit te maken in wat voor model hij komt.
In een zagi ga je geen ontvanger duwen van 200 euro.
Maar in een dure schaalkist doe je er 2 in.
Het is alleen meestal wel zo dat alle waarde naar zij geld is.
Maar dat een goede ontvanger naar mijn simpele mening te duur is in verhouding naar dat hij beter is.
Vandaar dat mij die nieuwe schulze ontvangers wel wat lijken.
Maar ik heb er geen dus ik ga alleen op wat ik lees af.