Kwaliteit van de Dolphyn van Corel

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Gerko511, 11 aug 2014.

  1. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi, ik ben nieuw hier en vermaak me uitstekend met het lezen van de onderwerpen en vooral de bouwverslagen. Mooie schepen zijn hier al gebouwd en door goed doorgelezen heb ik een hoop opgestoken om zelf hopelijk een nieuw succesvol begin te maken met de bouw van een schip.

    Ik was ca. 10 jaar geleden bezig met de Friese Tjalk van Billing Boats. Dit is geëindigd in een letterlijke schipbreuk doordat er een zware koffer op gevallen was. Het ding was nog lang niet af en de bouw lag al even stil, maar er ging van alles mee mis. Vooral de verschrikkelijk slechte beschrijving (zo vond ik dat) liet te veel onduidelijk voor een beginner. Ook was er nog weinig info op Internet. Op modelbouwkombuis krijgt Billing Boats slechts een 6,5 als waardering. De prijs is er misschien ook naar.

    Hoe dan ook, ik ben opnieuw geïnspireerd geraakt door dit forum en dacht medio september aan een Dolphyn te gaan beginnen.

    Nu las ik wel in dit forum dat de Dolphyn specifiek problemen had met slecht afgewerkte onderdelen, en daarom twijfel ik nog. Worden de modellen van Corel niet laser gesneden? Zijn de nieuwe kits van dit model inmiddels wel in orde of kan ik nog steeds deze problemen verwachten?

    Verder ben ik ook op zoek naar historische schilderijen van dit schip. Ik kon daar helaas niets van vinden. Wel veel zeer boeiende historische verhalen en afbeeldingen van andere schepen. Erg interessant.

    Hopelijk kunnen jullie me hier op weg helpen.

    Gerrit
     
  2. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Hallo Gerrit,

    Ik heb de Dolphyn vorig jaar gemaakt. Het was voor mij ook het tweede schip. De spanten zijn inderdaad niet lasergesneden. Kost wat meer tijd om alles te controleren, maar het viel niet tegen. Ook mijn zoektocht naar historisch materiaal heeft niet veel opgeleverd. Aan de ene kant jammer, maar het geeft je ook wat meer vrijheid om het naar eigen inzicht aan te pakken. Ik heb zo nu en dan zitten foeteren op de paketten van Corel, maar al met al was ik tevreden met het resultaat. Ik heb er een verslag van bijgehouden.
    Veel succes met je keuze. mocht je er mee verder gaan dan heb ik nog wel wat referentie verslagen e.d.
     
  3. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo Erik, bedankt voor je reactie!

    Ik had jouw verslag uitgebreid gelezen de afgelopen week. Zeer boeiend en je hebt een prachtig schip gebouwd waarvoor mijn complimenten. Je hebt het erg creatief aangepakt. Je verslag is zeer inspirerend en alle reacties en keuzes gebaseerd op bouwkundige theorieën en feiten zoals 4 planks verband van de dekdelen en het uiterlijk van de roosters etc. maken het nog boeiender.

    Toch hoop ik wat meer historische beelden over dit schip te vinden, of mogelijk een ander schip van hetzelfde type.

    Misschien al bekend maar ik vond wel bijvoorbeeld dat dit schip samen met de Bellona heeft deelgenomen aan een gevecht. Zie Beknopte historie der onlusten in de Nederlanden: sedert de onderhandelingen ... - Cornelis Rogge - Google Boeken

    Plaatsjes ontbreken helaas nog maar ik ga verder op zoek. Je hebt gelijk dat het je meer vrijheid geeft zonder de plaatjes. Maar ik hoop met de plaatjes iets meer te gaan begrijpen van het schip.

    Al met al, dit lijkt me een mooi schip om te bouwen en is niet te duur om mee te beginnen als onervaren bouwer.
     
  4. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    De Dolphyn is volgens mij een goede keuze Gerrit, en met geduld en de (eventuele) nodige zeker en mooi model om mee te geginnen.

    Succes!
     
  5. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Klaas. Ik heb er wel zin in.

    Inmiddels nog wat wetenswaardigheden gevonden. Deze schoener speelt een rol in "de keteloorlog" waarin het enige schot dat gelost werd, een schot afkomstig van Den Dolphyn, een soepketel raakte.

    Keteloorlog - Wikipedia

    Helaas levert deze nieuwe kennis me nog geen afbeeldingen van het schip. We gaan door ;)
     
  6. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ik zit nog niet zo lang in deze hobby maar wat ik ondertussen hoor van meer ervaren bouwers hier is dat Corel prima merk is.

    Toch, houd er rekening mee dat in de houten model bouw het gebruikelijk en geaccepteerd is dat onderdelen niet altijd goed en passend zijn. Bij iedere kit, zelfs een super goede zul je altijd nog problemen op moeten lossen naar eigen inzicht. Ik vind dit nog steeds vreemd vooral gezien de prijzen van sommige sets, maar omdat iedereen het als "normaal fenomeen" van houten modelbouw beschouwd word het geaccepteerd.

    Als je echt een goede set wilt blijkt Caldercraft goed te zijn, met lasergesneden materiaal dat vrijwel probleemloos past. De prijs is wel het hoogst van alle merken geloof ik.

    Goed iedereen heeft zijn eigen ervaring en een meer ervaren bouwer zal een kit als goed bestempelen omdat hij/zij weet dat je er zelf altijd wat aan moet doen en dit dus niet als problematisch ervaart maar als 'normaal'.
     
  7. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, als je eenmaal weet dat die fouten er kunnen zijn en ook weet dat je ze zelf creatief kunt oplossen (dan zijn het uitdagingen) dan kun je er vrede mee krijgen. Maar het kan zeer frustrerend zijn als je voor het eerst aan zo'n ding begint en nog niet weet hoe je dit oplossen kunt. Zo ging dat bij mijn Friese Tjalk. Ik denk dat ik inmiddels die problemen wel opgelost zou krijgen die ik er toen mee had. Vooral ook omdat er nu veel meer beschrijvingen in forums en youtube te vinden zijn.

    Caldercraft krijgt een 10 bij de modelbouwcombuis. Die rating is niet van hen zelf. Dat zijn mooie modellen idd maar verschrikkelijk duur zoals je zegt. Niet iets om mee te beginnen lijkt me. Maar wie weet late :)

    Inmiddels heb ik de Dolphyn besteld. Komt volgende week binnen, heeft geen haast want ga er pas over een paar weken aan beginnen.
     
  8. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    In dat geval wens ik je alvast succes met dit schip, doe het rustig aan, en bij vragen weet je ons te vinden.
    Stel die vragen indien nodig vóór je de boel vastlijmt;)

    We zien graag een bouwverslag met veel foto's!!
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt!

    Ik ga het zeker rustig aan doen, proberen althans maar ik ga geen overhaaste dingen doen. :cool:

    Ik zal vragen zeker stellen in het forum, alle hulp/kritiek is zeer welkom.

    Een bouwverslag zal er komen, met veel foto's. Ik heb goede voorbeelden gezien van bouwverslagen.

    Ik ben benieuwd naar jouw HMS Agamemnon en volg je verslag. Mooi schip is dat.
     
  10. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ga niet alleen af op de score op de site van Kombuis. Die worden volgens mij zelden aangepast en de scores zijn niet altijd even logisch. Zo krijgt Mamoli ook een hoge score, terwijl het zeker niet goedkope Friesland model alom bekend staat als zeer twijfelachtige kwaliteit kit. Google andere bouwers en je vind veelal kritiek.

    Naar mijn idee kun je het beste goed online lezen wat ervaringen van anderen zijn. Verder helpt het als je er gewoon vanuit gaat dat houten modelbouw met zich meebrengt dat niet alles kant en klaar is. Als je dat weet kan het minder tegenvallen denk ik. Ik heb voordat ik begon hier op het forum vragen over gesteld dus ik wist een beetje wat ik kon verwachten. Echter kunnen sommige kits dan toch tegen vallen of juist verassen in kwaliteit. Dat is niet altijd gekoppeld aan prijs of merk.
     
  11. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Beddankt voor de info Chris. Ik neem die cijfers ook met een korreltje zout hoor. Maar heb nog een hoop te lezen om een beter oordeel te kunnen geven. Jammer dat de Friesland tegenvalt. Ik heb je verslag nog niet gelezen maar zal daar snel aan beginnen. De Friesland leek mij ook wel leuk om als volgende project te nemen, maar eerst moet het komende project de Dolphyn tot een goed einde gebracht worden. ;)
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Daar alleen afhalen raad ik je aan.
    NIET online bestellen!
     
  13. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Kun je dat toelichten? :confused:
    Ik heb hem overigens elders besteld (gelukkig :|?).
     
  14. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Laat ik voorpstellen dat het niet mijn bedoeling is bepaalde merken of kits af te kraken. Ik ben lang niet zo ervaren in de hobby als anderen hier. Dit is puur hoe ik het heb ervaren:

    De Friesland van Mamoli is een kit die al sinds de jaren 80 op de markt is en word nog steeds hetzelfde vervaardigd. De onderdelen worden hand gezaagd en waren in mijn geval erg slecht en soms krom. Er is volgens mij ook nieuwere versie van de kit in omloop (met een andere doos/afbeelding erop) waarbij de spanten wel lasered zijn, echter blijft het een lastige kit, die veel mensen "over priced" vinden. Zelfs ervaren bouwers op ModelShipWorld vinden het een lastige set om te bouwen. De bouwbeschrijving is ook zeer summier te noemen. Soms zijn de meegeleverde kanonnen niet op goede lengte, het metalen beslag is zelden passend enzovoorts... Bij mijn kit zat te weinig dek hout, wat me maanden heeft gekost om via Mamoli te krijgen (wel gelukt overigens). Wellicht moet je er een beetje geluk mee hebben wie zal het zeggen?

    Het zal wel een eeuwig debat blijven ben ik bang :) Als je een bepaald model mooi vind en toegewijd bent kun je hem prachtig bouwen. Geen een fabrikant is volgens mij probleem vrij. Zoals ik probeerde uit te leggen is dat volgens mij inherent aan deze hobby. Anders dan plastic bouw waar alles steeds 100% nauwkeurig uit de persmal rolt. Ik ben van de nieuwe generatie en heb zelf een bedrijf met internationaal grote klanten, ik kan af en toe met mijn pet niet bij dat de prijs/kwaliteit en gebrekkige service op deze manier kan bestaan. Maar blijkbaar word het geaccepteerd, voor mij onbegrijpelijk.
     
  15. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Overigens word in de voorwaarden van het forum gemeld dat het niet gewenst is om over bepaalde winkels of service gerelateerde zaken te klagen. Just so you know :)
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat wil ik niet verder online.
    Google maar eens op die naam en dan met "review" of "klachten" of "oplichting".
    Op dit forum staan overigens ook genoeg ervaringen.
    Anderen zullen het een fantastische zaak vinden, maar ik geef maar aan dat dat niet altijd zo is en bij (extreem) dure pakketten kan je maar beter gewaarschuwd zijn.
     
  17. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor je uitgebreide toelichting.
    Lijkt me frustrerend als er planken te kort komen, onderdelen niet passen, te groot of krom zijn etc... Ik vind dat ook niet kunnen.

    Valt me overigens op dat veel van die fabrikanten zeer slechte, onduidelijke, onoverzichtelijke en ouderwets opgezette websites hebben.
    Kennelijk is dit nog van een generatie die niet met die dingen bezig is, laat staan moderne klantgericht denken. Ze komen er idd mee weg, mede ook doordat men er genoeg van blijft kopen. Het is misschien ook de arrogantie te weten dat ze toch wel verkopen.

    Sommige modelbouwers zullen daarom er voor kiezen alles zelf te zagen adhv tekeningen. Waarom ook niet, als je ervaring hebt moet dat goed te doen zijn. Beslag is ook voor specifieke boten los te verkrijgen.

    Maar ja, zo ver ben ik nog lang niet ;)
     
  18. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Je hebt gelijk Chris, je kunt 'n zaak om wat voor reden dan ook de grond in boren en hem daarmee de vernieling in helpen maar ik kom er al 'n paar jaar met heel veel plezier en heb er nooit problemen gehad.
    Dit wilde ik dan toch ook gezegd hebben.
     
  19. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Ok, ik zal eens speuren. Bedankt voor je waarschuwing.:)
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat schreef ik toch al, afhalen geen probleem.
    Kennis en wil genoeg.
     

Deel Deze Pagina