Kwaliteit van de Dolphyn van Corel

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Gerko511, 11 aug 2014.

  1. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor je reactie Barkman!

    Tsja, dit is weer een heel ander verhaal. Je verhaal over de Dolphyn komt wel overeen met wat ik eerder hier en daar gelezen hebt over de Dolphyn. Toch heeft een aantal mensen dit schip succesvol weten te bouwen. Ik heb er overigens geen 300 maar 209 euro voor betaald. Over het merk Corel lijken veel mensen wel erg tevreden te zijn.

    Ik heb zelf slechte ervaringen met BB en die wil ik dus voorlopig niet meer. Zeer slechte en beknopte beschrijving, een hoop werd niet benoemd zo van "zoek het maar uit" en de tekeningen waren niet altijd verhelderend. Voor een beginner een afknapper. Dat alles "laser cut" was, is in zo'n geval niet meer relevant.

    Ik ga de inhoud van de doos goed en kritisch controleren en vooral het zaagwerk van de kiel en spanten. In het ergste geval moet ik delen zelf gaan zagen etc. en daar ben ik niet vies van, maar kost natuurlijk weer extra geld.

    tzt zal ik een bouwverslag gaan beginnen in het forum en daarin zal ik de inhoud van de doos ook benoemen en hoe ik de kwaliteit zie (als beginner wel te verstaan). Ik verwacht rond het weekend van volgende week de kit binnen te hebben en zal dan een start maken met het bouwverslag.
     
  2. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik kijk uit naar het verslag Gerrit. Elke kit zal zo z'n imperfecties hebben, aan jou om er het beste van te maken. Moest je tegen zaken aanlopen is er zeker hulp van het forum te verwachten.
    Veel succes en vooral plezier.
    Grt
    Diederik


    PS:
    Ptér mengt zich volgens mij tot recent nog in discussies op Modelbrouwers. Heb wel al enige tijd geen werk meer van hem gezien...
     
  3. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt Diederik! Ik heb er wel zin in.
     
  4. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Ik vind zelf het belangrijkste wat fabrikanten aan houten modelbouw kits zouden kunnen verbeteren de handleidingen. Die zijn vaak incorrect, extreem gebrekkig. In het geval van de Friesland een aan elkaar geniet stapeltje gekopieerde A4tjes die nog getypt zijn op een ouderwetse typmachine, zonder enige witregels of paragrafen dus zeer onprettig om te lezen. Veel van de omschrijvingen zijn ook heel kort, 1 of 2 zinnen waardoor heel veel niet uitgelegd word. Moet gezegd, dit zijn geen modellen voor beginners maar zelfs met enige ervaring is het lastig werken.

    Ik denk dat de meeste beginners toch ten minste een beetje zullen begrijpen dat houtbouw enig handwerk en aanpassingen vereist. Dat is ook wat het zo leuk maakt. Eventueel een paar niet zo best passende onderdelen is dan geen probleem. Het grootste verschil kan in mijn ogen gemaakt worden met goede handleidingen. Het feit dat je er eigenlijk niet uitkomt zonder een forum als dit zegt genoeg. Ik had mijn Pinta (simpeler schip bestaat bijna niet) echt nooit kunnen afronden zonder hulp van dit forum, en bij die Amati kit was de bouwbeschrijving al zelfs zeer goed te noemen ten op zichte van wat ik nu heb van Mamoli :)
     
  5. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Daarom, ik heb ook mijn ervaringen met winkeliers en leveranciers (goede en slechte) maar kies ervoor omdat persoonlijk af te handelen. Als iemand mij in persoon vraagt wat ik van winkel A vind, dan zal ik dat zeker zeggen. Maar dit forum is niet de plek om daarover te posten. Tuurlijk mag ieder zijn mening geven,zeker online want zo worden in de huidige tijd bedrijven gemotiveerd om hun service goed te houden. Maar er is al genoeg 'gedoe' op forums zoals deze en dat leid erg af van de modelbouw zelf. Ik ben zelf ook al eens ongewenst middelpunt van zo'n relletje geweest en dat is wel het laatste waar ik op zit te wachten als ik hier iets post.
     
  6. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Kennelijk zijn de fabrikanten arrogant genoeg om geen verbeteringen aan te brengen en niet de moeite te willen nemen oude handleidingen te herschrijven. "Het werkt toch?", lijken ze te denken.

    Ik begin hoe langer hoe meer tot het besef te komen dat de fabrikanten van kits gewoon een handleiding maken rond bestaande bouwtekeningen, daaraan het materiaal aan toevoegen dat nodig is en het eventuele zaagwerk voor je doen. Dat stoppen ze in een doos en daar is je kit.

    Als je het modelbouwen van dit soort schepen eenmaal onder de knie hebt, kun je denk ik ook volstaan met het zoeken naar de juiste bouwtekeningen en het benodigde beslag en materiaal en dat is ook gewoon los te kopen bij vele winkels. Je moet dan meer uitzoekwerk doen, tekeningen omzetten naar de gewenste schaal etc... en je moet zelf meer maken maar dat is misschien voor sommigen juist de uitdaging en de lol. Maar ik denk dat je dan niet opeens tegen de 1000 euro hoeft uit te geven.

    Voor mij is het nog lang niet zo ver, als het ooit al zo ver zou komen. :D
     
  7. eagter

    eagter

    Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Berichten:
    2.117
    Locatie:
    Vlissingen
    Zo te zien zitten we aardig op 1 lijn Gerrit. Zo denk ik er ook over. Ik ben nu met een Sergal kit bezig en daar zitten ook wat haken en ogen aan. Hierna wil ik ook overstappen op tekenwerk en zelf materialen bij elkaar zoeken. Dan ben je niet meer afhankelijk van de kwaliteit van de meegeleverde materialen. Het hout van de Dolphyn was trouwens bij mij behoorlijk goed. Beetje donker naar mijn smaak en weinig reservemateriaal, maar goed te bewerken. Ik heb ook geen problemen gehad met online bestelling en levering.
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Mind you, dit is lang niet zo moeilijk als je denkt.

    Ik ben ongeveer 40 jaar geleden begonnen met de modellen van Billing Boats, en als beginner waren die helemaal niet slecht voor mij. Het "voordeel" wat je toen had was dat je alles zelf uit moest zagen uit voorgetekende planken. In feite is dat ook een vorm van scratch bouw, behalve dat je zelf niet de spanten, kiel etc. hoeft te tekenen.

    Daarna zijn de voorgezaagde dozen gekomen - en die waren blijkbaar vaak rottig uitgezaagd. Het lasergesneden spul wat je tegenwoordig hebt is beter, uiteraard, maar heeft qua maken/zagen minder charme.

    Ornamenten zijn tegenwoordig te kust en te keur te koop, en de diverse tekeningen die je op de kop kunt tikken zijn duidelijk genoeg.

    Je moet alleen de handleiding zelf bedenken - maar hier kun je in grote lijnen die van andere kits weer gebruiken.
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Het lijkt er wel op Erik ;)

    Ik hoop na een aantal schepen gebouwd te hebben, hetzelfde te doen. Alles zelf zagen en het materiaal bij elkaar kopen. Met zo'n forum als deze moet er een hoop mogelijk zijn. Ik geniet nu al heel erg van de verschillende bouwverslagen en steek daar ontzettend veel van op.

    Als je trouwens geld bespaart door niet een dure kit van rond de 1000 te kopen, heb je geld om te investeren in extra (elektrisch) gereedschap. Proxxon heeft mooie figuurzaagmachines en houtdraaibanken en meer. Maar dat is voor veel later.

    Inmiddels heb ik de meeste benodigdheden in huis; veerklemmen, lijmtangen, zaagjes, vijlen, elastieken, punaises, lijm, schuurpapier, tangetjes... legoblokjes moet ik nog ergens kopen en dan heb ik het meeste om mee te beginnen wel denk ik.

    Ondertussen bereid ik me voor met de bouwverslagen.
     
  10. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Met BB heb ik gewoon een verkeerde start gemaakt. De handleiding laat zien waar wat ongeveer moet. Maar hoe, dat staat er niet maar dat had ik misschien ook niet mogen verwachten. Ik had geen idee waar ik aan begon, en dit forum kende ik toen niet. Ik moet me mogelijk wat milder opstellen tov BB.

    Als je eenmaal weet hoe het moet, dan is het makkelijk :D
     
  11. Barkman

    Barkman

    Lid geworden:
    22 dec 2012
    Berichten:
    536
    Met de hulp van Eagter zal je er zeker een mooi schip van kunnen maken. Mijn mening over Corel was wellicht wat kort door de bocht, over de kwaliteit van Corel lees je weinig negatief's. Maar je ziet wel gelijk welk mechanisme er in werking treed na een ervaring als de mijne: één keer een slechte ervaring en het merk wordt gelijk afgeserveerd.
    Mijn mening over Mamoli blijft hetzelfde, de ervaringen van andere bouwers met beduidend duurdere kits, spreken voor zich.

    "Laser cut" is natuurlijk niet de maatstaf, uitzagen mag net zo goed. Maar er moet wel een "gezonde" basis voor je model zijn en dat begint bij een correcte romp. Zij mijn Hunter-drama.

    Een meester vond ik hem, zou een ware aanvulling voor dit forum zijn.

    Dat kunnen ze zich permiteren door bouwers zoals die o.a. op dit forum rondhangen. Het gros weet van elke miskoop een pronkstuk te maken!

    Dat is waar ik mij over verbaas! De meeste bouwers hier voeren zo veel wijzigingen door om hun model te verbeteren, dat ik mij verwonder dat de meesten niet sowieso van scratch bouwen!
     
  12. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Dacht ik me dit weekend een beetje voor te kunnen bereiden en de bouwverslagen beter te bestuderen, krijg ik bericht dat m'n kit verzonden is en ik zie dat hij gearriveerd is in mijn postbus. Dus vanmiddag na m'n werk maar even langs de postbus om de buit binnen te halen.

    Grote kans dus dat dit weekend al een start wordt gemaakt met mijn bouwverslag. Als is het alleen maar om de inhoud van de doos te controleren.

    Dan maar snel ruimte maken op m'n bureau zodat ik een begin kan maken. Wacht nog op een aantal spullen die nodig zijn.
     
  13. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777

    Gewoon de doos niet uitpakken, in de hoek zetten of anderzijds opbergen, tot je alles hier bestudeerd hebt, zoals je van plan was....

    Ik heb echter het vermoeden dat je niet kunt wachten;);)
    Ruikt overigens altijd lekker hoor zo'n "verse" doos!

    Veel plezier!
     
  14. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    :) Haha, je vermoeden is denk ik terecht. Dat wachten zal moeilijk worden.

    Ik kan toch nog niet volledig beginnen; de legoblokjes heb ik vandaag pas besteld, en een aantal dingen die besteld zijn moeten nog binnenkomen. Ik heb geduld en kan vermoedelijk al wel iets doen.
    Het lezen van alle info, handleidingen en tips is al erg veel voorpret moet ik zeggen.

    Ik laat het hier wel weten als het bouwverslag begonnen is.
     
  15. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Komt mooi uit, kun je op je gemak de doos bestuderen.
    Veel succes met de bouw en ik ga je zeker volgen.
     
  16. *Klaas*

    *Klaas*

    Lid geworden:
    13 jul 2014
    Berichten:
    1.777
    Nog een tip, als je toch moet wachten.
    Bestudeer de tekeningen en de bouw beschrijving, en probeer de onderdelen thuis te brengen.
    Zo bouw je het schip, de romp al een beetje in het hoofd.
    Vaak zie je dan al een beetje waar de moeilijkheden liggen.:)
     
  17. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    @klaas: bedankt voor de tip!
    Kleine tegenvaller met een andere levering van benodigdheden door een fout van die webshop waardoor ik die spullen elders moest bestellen en dus een vertraging. Niet heel erg, want zoals je zegt, goed inlezen en alles doornemen staat op het plan.

    De legoblokjes zullen morgen of uiterlijk maandag binnen zijn.

    De kit is binnen inmiddels en dus heb ik het bouwverslag gestart. Zie onderstaande link:
    [215952] dolphyn-1750-corel-1-50-a

    Iedereen al heel erg bedankt voor de hulp en tips tot nu toe en ik hoop er samen met velen een mooi project van te maken met een mooi eindresultaat :D:D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  18. Stp

    Stp

    Lid geworden:
    28 mei 2013
    Berichten:
    327
    Locatie:
    Vlaams Brabant, Lubbeek

    Daar kan ik je gelijk in geven. Houtgeur is heerlijk !
     

Deel Deze Pagina