kwaliteitsverschil loodgel accu?

• Topicstarter Topicstarter Eric S
  • Startdatum Startdatum
E

Eric S

Guest
Hallo

Moet voor mijn RC bootje nieuwe loodgel accu's aanschaffen. De vorige hebben de geest gegeven door te weinig gebruik (laadde deze wel 3-4 keer per jaar op...), maar ja...
Online wat rond gekeken : merken en prijzen varieren van 17-30 euro. Is er een kwaliteits verschil of gewoon voor de goedkoopste gaan. Had eerder graupner gelaccu's 2X6volt 10 Ah parallel geschakeld. Laden gebeurde met een kleine Graupner accu power lader 2 - 6 - 12volt. De accu's werden ook steeds in parallel schakeling geladen. Doe ik hier goed aan? Heb ook een c-tek 5.0 lader voor mijn rubberboot semi traktie accu 12v 105 Ah. Mag deze lader ook voor die kleine gel accu's gebruikt worden?
mvg

Of een goedkope accu net zo goed is als een duurdere, durf ik niet te zeggen. Over het algemeen geldt "alle waar is naar zijn geld".

Als je accu's parallel geschakeld gebruikt, kan je deze ook parallel laden.

Je lader is voor accu's met een spanning van 12 volt. Een accu met een spanning van 6 volt laden, gaat dan niet.

Voor meer informatie over het gebruik van loodaccu's zie :<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, ik heb het even mis. De accu's zijn serieel geschakeld : dus 2 van 6 volt leveren dan 12 volt. Deze mag ik dan ook serieel geschakeld opladen met een 12 volt lader?
Bedankt voor de zeer interessante link.

Ja dat mag maar niet met de zelfde stroom als die grote accu natuurlijk.
De maximum laadstroom voor een lood accu moet er op staan maar voor een 10Ah lood accu kan 1A geen i.i.g. geen kwaad.;)

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een laatste vraag. Wil me er 2 nieuwe aanschaffen.
Wat raden jullie me aan voor een RC boot :
De graupner 6 volt 10 Ah 27-29€
of

Ultracell VRLA Loodaccu
Onderhoudsvrij
Gesloten constructie voor optimale veiligheid
Faston 187 connectoren
6 Volt
Capaciteit 10 Ah
levensduur 200 Cycles - 1200 Cycles (afhankelijk van ontlading)
Type Ultracell UL7-6 General purpose
aximaal loodstroom 3,0 A
Behuizing: ABS
Gewicht: 1,5 kg
18€

Ultracell AGM (Absorbent Glass Mat) voor uitstekende performance
SLA batterij ( Sealed Lead Acid)
Gesloten constructie voor optimale veiligheid
Faston 187 connectoren (4,75 mm)
6 Volt
Capaciteit 10 Ah ( 20 uur - 500mA)
levensduur 200 Cycles - 1200 Cycles (afhankelijk van ontlading)
Type PowerSonic PS6100
U.L. (MH 20845) en CE gecertificeerd
Behuizing: ABS (UL94-HB)
Gewicht 1,95kg
22€

Back