kwaliteitsverschil tss goedkope RTF en deftige heli

Samen met enkele vrienden was ik onlangs wat naar diverse heli's aan het zien en dan vooral de genre met een rotor van 750mm of zoiets.

Nu vroegen we ons af wat het kwaliteitsverschil is tussen een goedkope RTF heli en een duurdere heli.

Zelf ben ik meer bekend met auto's en daarin heb je ook verschillende kwaliteiten. Je kan een RTR auto kopen voor 250 euro met alles erbij (auto, zender, lader,....) maar daarnaast kan je ook een deftige auto kopen voor 750 euro. De RTR zal rapper hier en daar speling krijgen terwijl de dure auto zowiezo beter zal rijden (voor de geoefende rijder dan toch). Eigenlijk kan je wel zeggen dat op de lange duur de duurdere auto wel beter is.

Ben de heli's zie ik ongeveer hetzelfde.
Ik zie diverse merken en modellen van RTF heli's met een prijs van 250euro a 300euro. Genre ESky, E-flight, X copter,...
Daarnaast zie ik ook modellen die al tegen of meer dan 500euro kosten (align, Thunder tiger,...). En misschien sommige nog meer.
Ik zal bij beide wel nog wat merken vergeten zijn.

Kan ik dan bij de heli's hetzelfde zeggen als bij de auto's? Dat een duurder model beter is dan een goedkoper model?
Ik zou misschien wel graag met een heli beginnen maar gezien mijn ervaring met auto wil ik liever niet met het goedkoopste beginnen. Ik betaal dan liever wat maar als de kwaliteit beter is.

Hallo

je hebt ergens wel een punt hoor, qua speling etc.
sommige parts van de klonen zijn gewoon minder goed.
Als je bv kijk naar de HK600 moet praktisch iedereen 3-4 parts vervangen door originele Align Trex 600 parts..

maar er is 1 groot verschil in auto rijden en heli vliegen (begrijp me niet verkeerd, niet negatief bedoeld).
Tegen dat je als beginner de kans zal hebben om het verschil te voelen of speling te krijgen heb je meestal al wa andere stukken moeten steken... ;-)

van e merk heli ben je natuurlijk wel zekerder van de kwaliteit..
Hier op mbf vind je vele 2de hands aangeboden 500 Trexen.
Ik zou voorstellen, koop je zo een! De standaard setup van e 500esp is zelfs perfect voor 3D: das DS510 servos, GP750 servo etc.. meer moet je niet hebben!

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is dat overal zo...

Zelfs in de 1:1 wereld heb je goedkope troep, en dure apparaten die hetzelfde doen, alleen minder kapot gaan.

Nu heb jij het over een rotor van ong 750 mm, dan zit je in het mini segment.
Dan zit je te denken aan een 450 maat

Bij heli's (en auto's) is het voonamelijk belangrijk dat de reservedelen goed verkrijgbaar en voorradig zijn. Bij een hoop goedkope dingen en rare merken zie je dat de heli zelf leuk vliegt, alleen dat er nergens onderdelen voor te krijgen zijn.
Dus is hij na de eerste crash total loss..

Wil je een goede heli, die met je mee groeit (dus goed voor beginner tot 3d vlieger), zul je voor een Cp moeten gaan, waarbij align (Trex serie) in mijn ogen de voorkeur heeft.
Van dit ontwerp heb je meerdere klonen, zie Copterx etc.
Of kijk naar de mini titan van Thunder tiger.
let wel op: een heli is zo goed als zijn electronica, bezuinig hier niet te veel op. Met 1 crash kun je dat prijsverschil goedmaken..

Wil je veel buiten vliegen, zul je met een 450 (of kleiner) regelmatig moeten wachten tot de wind wat is gaan liggen. Dan zul je naar een 500 of 600 moeten gaan kijken.

Moet je het nog volledig leren, en heb je een redelijk windstil plekje om te oefenen, kun je met een Fp instappen. Dit zijn heli's die van kop tot staart ong 30 cm lang zijn, maar gedragen zich redelijk hetzelfde als de Cp's.
Zoek naar de Piccolo (ikarus) of de Honeybee.
Redelijk crashbestendig, en ze zijn bijna niet stuk te krijgen.

Ik kan goed begrijpen dat ik als beginner bepaalde zaken niet zal voelen terwijl een geoefende 3D vlieger dit wel zal voelen.

Ik heb mij nu een coax aangeschaft zodat ik daar eerst mee kan oefenen.

Verder heb ik ook eens gekeken naar wat modellen en prijzen.
Ik zou niet voor een simpele en goedkope cloon willen gaan.
Ik kijk dan eerder naar de Trex 450 of thunder tiger mini titan. Beide kosten zo'n 500 euro dacht ik (heli met alle electronica, dus RTF pakket met gewone analoge zender). Toch volgens de winkels die ik nu al gezien heb. Kwestie dat het een heli is die kan meegroeien.

Als ik kijk naar de goedkope helis, dan ben ik bvb een E-flight (of zoiets) tegen gekomen van ongeveer 300 euro met een Spetrum DX6 erbij. Als deze DX6 al 150 euro kost dan kost de heli maar 150 euro. Volgens de winkelier is dit een van de beste helis die volledig 3D waardig is. Waarschijnlijk omdat hij dan maar deze verkoopt.

Als ik dan de zenders vergelijk. Kan men met een gewone analoge zender die bij een RTF pakket zit ook 3D vliegen? (niet dat ik daar al direct aan begin). Een analoge zender heeft volgens mij toch minder instelmogelijkheden dat bvb een DX6.
Als ik een simpele, analoge zender uit een RTF pakket bekijk, dan zie ik enkel knopjes om te trimmen. Dus geen mogeljikheden tot exponentieel in te stellen veronderstel ik. Een DX6 bvb kan dit wel. Met een DX6 is het dus mogelijk om de heli wat "zachter" in te stellen zodat de stickbewegingen minder brusk worden. (die exp functie gebruik ik trouwens ook in auto's) Is dit met een simpele analoge zender dan niet mogelijk om de heli zachter in te stellen?

Als ik dan toch voor een "merk" heli ga genre trex of mini titan, dan heeft het waarschijnlijk ook wel zin om direct voor een deftige zender genre DX6 te gaan.

Align en thunder tiger zijn merken waarbij de onderdelen gewoon goed te verkrijgen zijn.
Heli's uit de categorie 150 eur (cp dan) hebben vaak nogal wat werk en onderdelen nodig voor ze goed (blijven) vliegen. Na de volledige ombouw kom je er dan achter dat je stiekem beter meteen wat anders had kunnen halen.

En de zender, als je verder wilt met heli's moet je gewoon een computerzender.
Het is een beetje jammer om nu 150 eur aan een analoge zender uit te geven, om dan na een jaar opeens alsnog een computerzender aan te schaffen.
Op computerzenders kun je gewoon veel meer instellen en je kunt er meerdere modellen in kwijt.
Op een analoge kun je bijna niets instellen...

Kijk ook naar de ff7 of ff10
Zijn ook goede zenders

Ik heb zelf zo'n blade 400 van E-flite. De zender is een DX6i (groot verschil met een DX6!! let daar op!) ik ben nu aan het kijken naar een Trex kloon, van die blade zijn onderdelen moeilijk te verkrijgen (of is er iemand die ze wel heeft in NL??) en relatief duur.
kijk eerst wat je wilt. In het begin zul je met een goedkopere heli goed uit de voeten kunnen (wel goed afstellen) later zul je pas merken dat een duurdere heli strakker vliegt. Oké een strakkere heli heeft ook een iets steilere leercurve.....

Ik heb zelf zo'n blade 400 van E-flite. De zender is een DX6i (groot verschil met een DX6!! let daar op!)

Wat is het verschil tussen de DX6i en DX6?
Als ik zie op de spectrum site zie ik enkel de DX6i. Is de DX6 een oude versie?

Laatst bewerkt:
DE DX6 is min of meer de voorloper van de DX6i.
Het is geen computerzender, niet DSM2 compatible.

Ligt aan je aanleg en hoe je het vliegen benaderd.
Ben je serieus en voorzichtig genoeg, en ken je je eigen grenzen, dan heb je een groot voordeel aan kwaliteit.
Minder afstellen en minder sleutelen om hem "constant" te houden = meer vliegtijd om te oefenen.
Ben je meer iemand die graag probeert en dan zien waar het schip strand....
Dan moet je zowiezo vaak sleutelen en maakt kwaliteit een stuk minder uit omdat je continu met nieuwe onderdelen rondvliegt ;)

Dus mijn antwoord op je vraag..
Een deftige heli heeft een stabiele setup (weinig onderhoud en afstelling nodig)
Een goedkope heli heeft dat minder.

Grt,
Eric

Back