kwispelstaart

Als ik de head-hold van mijn Zoom-425 aan zet gaat de tail heen en weer kwispelen. Soms een beetje, soms heftig.
De giro is een NT-420. (origineel bij deze heli)

Heeft iemand het zelfde probleem al eens meegemaakt en een oplossing gevonden?

groet
Paul

Ik heb dit probleem bij m'n King2 gehad en het uiteindelijk opgelost door de onbalans in de hoofdrotor weg te halen (er zat 1 gram verschil in de bladen). Deze zorgde voor een behoorlijke trilling die (waarschijnlijk) doortrilde op de gyro.

Hierna was het kwispelen voorbij.

Misschien heb je hier wat aan, succes in ieder geval!

Bedank voor je reactie.
Het zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn.
Maar bij mij is het dan waarschijnlijk de as van de hoofd rotor die een tikje heeft gehad.
:(

Paul

Het heen en weer "kwispelen" kan ook te maken hebben met de gain instelling van de gyro. Met teveel gain wil hij de staart tevgeel corrigeren en gaat dus telkens snel naar links en naar rechts.
We noemen dat "hunten".
Zet je de gain een tikkie minder dan is het vaak al meteen beter.

De gain was ook mijn eerste reactie.
Maar dat hielp niet veel (mischien nog meer verdraaien)
Gezien het verleden geloof ik dat de onbalans de oorzaak is.
Toen ik de heli (zgan) van de eeste eigenaar over nam zaten zelfs de rotorbladen beplakt met stikkers. Stikkers verwijderd, maar er blijven dan toch sporen achter. Ook toen deed ie dat kwispelen. (helaas wist ik toen nog niet dat dat dat switchje de head-hold modus was en gebruikte het niet)
Na een schamp tegen het wegdek nieuwe rotor bladen gekocht.
Probleem weg.
Van de week een vreemde crash gehad. Kantelde om de skirt.
Nu met nieuwe rotorbladen, is het kwispelen er weer, en ik zie een kleine trilling in de rotor-as.

Paul.

ps. net gehoverd zonder head-hold. Kwispelt dan niet.
Toch wel eng om dat in de huiskamer te doen...

Hoi Maarten,

bedankt voor je reactie.
ik reageerde al eerder op je antwoord, maar ik vermoed dat het toch echt dat een onbalans in de rotor-as de oorzaak is. Als de bladen eraf zijn zie ik deze as een ook beetje trillen.
Voor de zekerheid (een as verwisselen is toch een hele operatie) zal ik de bladen wegen.
Eerst maar eens een nauwkeurige weegschaal kopen :)

Paul

Je kan de blades beter balanceren dan wegen.

Eerst statisch balanceren om te zien of het zwaartepunt van beide bladen op hetzelfde punt ligt, en daarna dynamisch balanceren zodat beide blades even zwaar zijn.

Is het een snelle beweging dat kwispelen ? Of langzaam ?

ik reageerde al eerder op je antwoord, maar ik vermoed dat het toch echt dat een onbalans in de rotor-as de oorzaak is. Als de bladen eraf zijn zie ik deze as een ook beetje trillen.

Dan zit daar waarschijnlijk inderdaad een groot deel van de oorzaak. Maar je kunt beter dingen eerst uitsluiten. De bladen even snel wegen op een weegschaal is toch iets makkelijker dan de shaft vervangen ;)

Je kan de blades beter balanceren dan wegen.

Funky heeft gelijk. Maar meestal weeg ik ze even snel om het verschil in gewicht in ieder geval uit te sluiten :)

De bladen zijn inmiddels gebalanceerd en gewogen.
Omdat ik het juiste meetgereedschap nog niet heb, heb ik een schilmesje op zijn kant gebruikt. Zwaartepunt van beide bladen lag gelijk.
Daarna met een aluminium lineaal een een bascuul gemaakt op het mesje.
Bladen erop en gewogen. Een blad bleek inderdaad zwaarder, maar het gewichtsverschil moet minder dan een gram geweest zijn.
Bladen er weer opgeschroeft (links met rechts verwisseld :) en de de trilling was al een stuk minder.
Dat kwispelen werd ook minder. Het vreemde is dat ie het soms wel en soms niet doet. (soms rustig kwispelen en soms zenuwachtig)
Toerental t.o.v de pitch iets verleggen heeft ook al invloed.

Maar goed, zolang ik in de huiskamer hoover om de juiste reflexen te krijgen de reacties van de heli te leren kennen is ermee te leven.

THX voor de adviezen.

Paul

staan je flybars wel evenver aan beide kanten van het midden?
en probeer het toch is met een nieuwe hoofd-as. zoveel werk is dat toch ook weer niet.

Met mijn MT vlieg ik binnen 5 minuten weer als die vervangen moet worden.

ohja en een nieuwe as is ook niet altijd recht! ze zitten vaak niet voor niets per 2 verpakt.

is het probleem dan nog niet opgelost. dan zal het toch je gain zijn die je verder terug moet draaien. telkens kleine stukjes tot hij recht blijft, om dat nog ff zeker te checken ff hooveren en dan veel pitch geven. als je heli-neus veeel naar links gaat dan, dan staat de gain toch te laag.

denk dat de bladen niet veel aan het kwispelen doen.

Die vijf minuten voor een rotoras geloof is meteen.
Maar voor mij is het de eeste keer. (en de Zoom-425 handleiding slaat hier een een paar stappen over)
Leuk om te weten waarom ze per set verkocht worden :)
Maar goed, het is gewoon getrokken as en geen hoogwaardig draaiwerk.

Inmiddels is het hunten over. Gewoon de stuurstang een gaatje lager op de servo gezet :)
De gain heb ik van maximaal naar minimaal gehad. Haalde niets uit.

Paul

Back