Kwisvraagje voor het weekend

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Bootjebouwer 2, 30 okt 2021.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Benieuwd wie het juiste antwoord geeft.

    [​IMG]
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat daalt...
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Om te drijven verplaatst het bootje zijn eigen gewicht + het gewicht van de lading aan water (ca 1000Kg/M3).
    De geloosde rommel is bijna twee keer zwaarder dan water.
    Zodra het niet meer in het bootje zit wordt daarvoor bijna 2x minder water verplaatst.
    De boot komt hoger te liggen op de waterlijn, neemt minder plaats in en de waterlijn zelf komt lager te liggen omdat de "rommel" maar de helft van het volume in neemt.
     
  4. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Een mooi onderbouwde redenering die bijna klopt.
    Maar nee, helaas niet goed.
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Het daalt.

    Of er nu in de sluis zout of zoet water zit en of het slib zout of zoet is, dat maakt niet zo heel veel uit.
    De lading in het schip heeft een massa van 1.9 t/m3.
    Wat resulteert in een waterverplaatsing van 1.9 t per kuub lading.

    Wordt een kuub lading overboord geflikkerd, dan zal het vloeistof volume in de sluis met 1 kuub toenemen, echter de neerwaartse druk van het schip, zal met 1.9 ton afnemen.
    Met als resultaat, dat het waterpeil in de sluis daalt met 900 liter per kuub overboord geflikkerde lading.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Menno, Stel er zit 1.000 m3 zand in het beun met een gewicht van 1.900 ton. Het schip wordt door het lossen 1.900 ton lichter en verplaatst 1.900 m3 minder water. Het geloste zand verplaatst 1.000 m3 water. Na het lossen van het zand zit er 900 m3 minder water in de sluis en is het niveau gezakt. In deze berekening is geen rekening gehouden met zout of zoet water. Gr. Klaas.
     
  7. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Helaas ook niet goed.
    Volkomen logische gedachtegang, maar niet goed.

    Tip: de dichtheid van het mengsel is overbodige informatie. En of het water zoet of zout is maakt ook niet uit
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als de deuren dicht gaan tijdens het lozen gebeurt er natuurlijk niets met het waterpeil.
    Op die fiets?
     
  9. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    De deuren gaan dicht, staat in de opgave.
    Dus inderdaad op die fiets. :)

    En je antwoord is helemaal juist.
     
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.302
    Locatie:
    Noord Brabant
    Geef ons even een onderbouwing hoe dit zo kan?
    Zelfs als de nivilleerschuif vanaf de invaar richting Noordzee nog open staat, daalt het waterpeil in de sluis, als daar 1,9 t/m3 zand vanaf het schip in wordt gedumpt.
    Al is dat maar een fractie omdat er open verbinding is met de Noordzee.
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dit is helemaal juist, want ook als de deuren tijdens het lozen dichtgaan daalt het waterpeil en wel van heel de zee die via de poort verbinding maakt :)
    Hoeveel daalt de zee? wel net zo veel als ze steeg toen het zand werd opgebaggerd :D
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... dat is wel een heel bedenkelijke flauwekul...

    Het schip vaart binnen...punt
    De deuren gaan dicht...punt
    De lading wordt gedumpt...punt

    Zonder bijgevoegde expliciete opmerking dat een en ander TEGELIJK gebeurt, of al in gang gezet wordt voordat de voorgaande handeling afgesloten is, mag je er van uitgaan dat dat in de nederlandse taal betekent dat het een volgorde van gebeurtenissen is waarbij eerst het een, en daarna pas het ander gebeurt.
    Als je dat laatste "open voor interpretatie" houd, dan bestaat er geen goed of fout, dan is de probleemstelling ambigueus.

    Zoals het geschreven staat, drie losse zinnen, afgesloten met een punt, dan zijn de deuren dicht als de lading gedumpt wordt. Ik lees beroepshalve redelijk wat scheepvaartgerelateerde "incident reports"...
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    In de herkansing maar. Het schip lost in de sluis en is een onderlosser. Het zand dat in het ruim zat wordt vervangen door water. Het volume van de lading in het ruim heeft daardoor weinig invloed op het waterniveau in de sluis. Het gewicht echter wel. De baggerschuit komt omhoog, dus zal het water in de sluis moeten zakken. Of klopt er iets niet in de vraagstelling Menno? Het is wel een doordenker(tje).
    Gr. Klaas.
     
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Jemig de pemig...
    Sorry, hoor.
    Ik dacht even een leuk gebbetje te plaatsen.

    Laat maar weer dan .:(
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is wel zo sportief om de oplossing te plaatsen Menno. Dan komen we erachter waar onze denkfout zit. Gr. Klaas.
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De opsteller van dit raadseltje dacht met een dubbelzinnige woordspeling " gaat toe " de mensen op het verkeerde been te zetten, maar het waterpeil zal altijd dalen, wat ook de toestand van de poort is .
    Dat is de wet van de communiserende vaten , waters die met elkaar in verbinding staan krijgen het zelfde peil.
    Met het totaal gewicht van de bagger en de afmeting van schip en sluis kan je berekenen hoeveel het waterpeil daalt in beide gevallen, bij de poort open zal dat natuurlijk onmerkbaar zijn omdat het water oppervlek van de zee zo groot is .
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heeft volgens mij niets te maken met een open sluisdeur. Meer met het feit dat het beun van onderen open is en het volume van de lading ingenomen wordt door water. Maar Menno weet waar eventueel onze denkfout zit. Gr. Klaas.
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    los van het feit dat iemand minder gelukkig zal zijn dat er een partij rommel in de sluis is gedumpt:D
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
  20. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik raak zelf een beetje de draad kwijt met alle zijpaadjes die ter tafel komen maar het is heel simpel.

    We hangen het schip aan een gigantische unster.
    Daar komt massa X uit.
    Dat is het schip, en alles wat zich in, op en aan het schip bevindt.

    Nu leggen we hem in het water.
    Het schip zinkt in, net zoveel als de massa van het schip aan massa van water verplaatst (Inderdaad de voornoemde Wet van Archimedes)

    Terwijl het schip de sluis in vaart wordt de massa X aan water uit de sluis gedrukt.
    Er is dus op een gegeven moment evenwicht.
    De massa van het verplaatste water is na het sluiten van de sluisdeur dus gelijk aan de massa van het schip.
    En in die massa zit ook het zand.
    Maakt geen moer uit wat de dichtheid van het zand is.
    Al is het 10 ton per kuub.

    Het zand heeft zijn massa dus al aan water verplaatst.
    De sluismeester zal het niet leuk vinden, inderdaad, maar wat het schip aan volume omhoog komt doordat de massa van het zand het schip verlaat wordt weer ingenomen door het volume dat het zand inneemt in de sluis.

    Het niveau blijft dus gelijk.

    De gedachte dat het waterniveau zakt omdat het zand ten gevolge van de grotere dichtheid minder volume zou innemen dan toen het in het schip zat gaat dus niet op.
    Dat volume verplaatste het ook toen het in het schip zat.

    Het zand heeft een massa van xxton per kuub
    Een ton is een ton en een kuub is een kuub.
    Of het nu in het schip zit of in de sluis ligt.

    Zo is het mij ooit uitgelegd.

    Al moet ik zeggen dat jullie onderbouwde kijk op de zaak zeker logische zijn.
    Alleen denk je dan té ver door.
     

Deel Deze Pagina