Kyosho caliber M24

Hallo heren van het goede leven,

Ik ben helemaal nieuw in het heli-gebeuren, maar vlieg wel al 25 jaar met modelvliegtuigen, dus wat beteft modelbouw weet ik wel iets..

Met wat geluk kon ik redelijk goedkoop aan een nieuwe Kyosho caliber m24 komen, en heb deze gekocht omdat ik altijd al eens een kleine electro-heli wilde hebben en het schaal uiterijk me erg aansprak.

Bij mijn eerste poging om te kijken of alles een beetje normaal wilde draaien, bleek dat alles bijna uit mijn handen trilt. Ik ga dus eerst maar eens de bladen balanceren aan de hand van het artikel op modelbouwforum, de tracking heb ik al gecheckt.

Mijn vraag is eigenlijk, is het normaal dat dit bij een laag toerental al gebeurt, en hoort dit bij hogere toeren te verdwijnen, of hoe moet het werken?

En..wie heeft er ervaring met deze heli en heeft tips voor me.

Wel heb ik 3s lipo's erbij gekocht.

Ik hoor graag van jullie.

Thx
The newbie ( Guido )

Vanavond in Rotterdam een indoormeeting met veel behulpzame micro-helipiloten, ook leuk om eens rond te kijken....
In Pijnacker is ook regelmatig op de woensdagavond een indoor helimeeting.
Het leren vliegen met een kleine FP heli gaat het beste in een ruime windstille sporthal :D
In de huiskamer is een coaxiale heli van 120 euri vliegklaar zoals de Esky Lama 2 erg leuk, daar vlieg je als ervaren vliegtuigpiloot zo mee weg, hiervan zijn er meestal ook wel een paar van op de meetings te zien...

Hoi Pjottr,

bedankt voor de tips.. Inderdaad een coaxiale heli is ook erg leuk, mar die heb ik al en is me och e weinig uitdaging. Op de pc heb ikme al helemaal suf ztten stuen met heli's, dus ik verwacht van een "echte" niet zo heel veel problemen.

Alleen de techniek, en het afstellen beheers ik totaal niet.
Ik kan dus ook niet inschatten wat wel en niet nog normaal is.

Ook in Hoofddorp ( voor mij een stuk dichter bij) wordt met enige regelmaat gevlogen, wellcht dat ik daar mijn licht binnenkort ga opdoen.

Staat er ergens een calender waar alle indoorevenementen op staan?

Groetjes
Guido

gugadibo zei:
Bij mijn eerste poging om te kijken of alles een beetje normaal wilde draaien, bleek dat alles bijna uit mijn handen trilt.

Mijn vraag is eigenlijk, is het normaal dat dit bij een laag toerental al gebeurt, en hoort dit bij hogere toeren te verdwijnen, of hoe moet het werken?

( Guido )

Ja guido
Als de heli op toeren is zal normaal gesproken de trilling weg moeten zijn
De rotor blade hebben zich dan gezeteld
Daarvoor mogen de bladen niet te vast in de bladhouders aangedraaid zitten (maar ook niet te los)
Door de centrifugal krachten slingeren de blade in de juisten stand
succes jan

Ja guido
Als de heli op toeren is zal normaal gesproken de trilling weg moeten zijn
De rotor blade hebben zich dan gezeteld
Daarvoor mogen de bladen niet te vast in de bladhouders aangedraaid zitten (maar ook niet te los)
Door de centrifugal krachten slingeren de blade in de juisten stand
succes jan[/quote]

Ha, bedankt, dat wilde ik horen! Ik vermoedde ook al zo iets. Voor de zekerheid zal ik de bladen nog wel even balanceren.

Kijk wel uit dat je de boel niet opblaast met de 3s lipo, eerst even zeker weten dat het board die spanning wel aankan.

Rhelie zei:
Kijk wel uit dat je de boel niet opblaast met de 3s lipo, eerst even zeker weten dat het board die spanning wel aankan.

Ik heb vanmiddag de bladen gebalanceerd en die waren perfect. Dus de boel er weer op gezet en met de standaard accu de boel late draaien.
En ja, hoor op normaal toerental geen trillingen, dus ik moest gewoon een beetje doorzetten.

Ik merkte wel dat de besturing erg ongevoelig is, je hebt grote uitslagen nodig voor correcties, IK ben niet boven de 5cm hoogte gekomen, kan de ongevoeligheid liggen aan het grondeffect? En mocht het op grotere hoogte ook zo zijn, kan ik dan gewoon een gaatje verder op de servoarm gebruiken of verkloot ik dan meteen de hele geometrie?

Bedankt voor de tip betreffende de spanning. Ik heb op een andere site gelezen dat mensen hem op LiPo vliegen zonder problemen.
Sterker nog, het schijnt de enige manier te zijn om goede resultaten te krijgen. Alleen wilhet staartmotortje het wel eens begeven onder die spanning.

Wel heb ik NOG een vraag.. Ik las ophet forum een stukje over inlopen van motoren, Nu stond er dat iemand zijn motor IN een glas water had gehangen, onder water..Klopt dit???

wederom dank voor julle wijsheid

Guido

Als je servo-armpjes in rust horizontaal staan kan je de geometrie niet verk l o t e n, de afstand word immers niet groter.
Een motor loopt in een glas water veel sneller in. Na de onder-water-behandeling wel de motor goed uitblazen en smeren!

Groetjes,

Ton

Skidz zei:
Als je servo-armpjes in rust horizontaal staan kan je de geometrie niet verk l o t e n, de afstand word immers niet groter.
Een motor loopt in een glas water veel sneller in. Na de onder-water-behandeling wel de motor goed uitblazen en smeren!

Groetjes,

Ton

Helemaal duidelijk, bedankt! :D

Kyosho Caliber M 24

Beste modelvliegers.

Ik heb sinds kort een helikopter van het merk Kyosho caliber m24. Mijn heli heeft geen goede lift, zou dit aan de afstelling kunnen liggen. Kortom ik ben helemaal nieuw in deze wereld en kom graag in contact met anderen die mijn kunnen helpen en antwoord weten op mijn vragen. Hoe stel ik mijn heli goed af !!

Groeten Marcel

Back