kyosho calmato alpha 60 sports

Goedenavond allemaal,

vandaag vertrokken naar een winkel met het idee een sebart wind s 50E te kopen maar dan komt de verkoper plots met een calmato 60 af en hopla ik weet het weeral niet meer (iemand moet er toch eens iets aan doen, er is teveel keuze in deze hobby).

Het idee van de verkoper is dat de wind S misschien toch nog wat vroeg is en hij stelde voor van met de calmato te beginnen, omdat hij wat groter en rustiger is volgens hem en die nu ook voorzien is voor elektro aandrijving want dat heeft echt mijn voorkeur. Maar het is blijbaar een vrij recent toestel want van de sebart is zo veel te vinden op het internet maar van de calmato 60 vindt ik zo weining terug, of ben ik slecht aan het zoeken?

Dus de vraag, zijn er mensen met ervaring met dit toestel of die hun mening hierover willen geven, alle info is welkom want ik zou deze week nu toch echt wel een toestel willen aanschaffen voor mij in januari wat bezig te kunnen houden met het ineen puzzelen. (setup zal wss gewoon bij hobbyking besteld worden)

Calmato 60 is nu eenmaal minder verkocht dan de calmato 40 reeks.

Eerlijk gezegd, de Wind S is ook nog een brug te ver voor je denk ik.
Direct al 'n vrij acrobatische laagdekker, staartwiel ipv neuswiel....

Bloedmooie kist, da's wel waar...

Wil je direct staartwiel en laagdekker kijk voor een four star of iets dergelijks.
Wil je nog even bij neuswiel blijven: calmato sports (de 40).
Ben je ook wat minder kluiten kwijt aan regelaar en motor want die calmato 60 is al een grote kist (1800 mm tgo een 1500mm).

Er is ook nog de calmato ST EP 1400, heeft staartwiel, is iets kleiner dus iets wendbaarder. Lijkt me ook geen slechte keus. Ik weet wel niet of hij nog vlot verkrijgbaar is.

En daarna kan je loos gaan op zo'n mooie Sebart.

Het pleit wel voor je dat je gaat voor 'n echte vlieger (in hout) en niet voor zo'n schuimwafel :p

Dit verhaal toch even nuanceren...

Wat vlieggedrag betreft kan je echt geen betere keuze maken dan een F3A toestel. Ik heb zelf een Wind S 50, zo'n toestel vliegt uiterst neutraal. Je kan als beginner die op zoek is naar een rolroertrainer (en zelfs als gevordere) eigenlijk geen 'beter' toestel vinden. Waarom kiezen de meeste beginners dan niet voor zo'n toestel als rolroertrainer: prijs (je spreekt al snel over 800 à 1000 euro) en de toestellen zijn wat fragieler (houtbouw in ieder geval). Je moet ze ook wat sneller vliegen dan een 3 kanaals trainertje.

Veel hangt af van je vliegervaring tot nu toe (waarmee heb je tot nu toe gevlogen en hoelang vlieg je), op welke ondersteuning kan je rekenen (ben je bij een club aangesloten, kan je aan de kabel), het budget dat je kan en wil spenderen, ...

Een F3A toestel is in principe geen 3D toestel maar een acrotoestel. De uitslagen van de roeren zijn eerder beperkt (15 à 20°) waardoor ze heel gracieus vliegen. Je zou er natuurlijk ook 3D mee kunnen vliegen als je de uitslagen veel groter maakt.

Als je aangesloten bent bij een club en je kan beroep doen op een instructeur kan je gerust met een Wind S 50 gaan vliegen (in de veronderstelling dat je de basis onder de knie hebt). Als dat niet het geval is zou ik het niet doen.

Een suggestie (maar zowat het ander uiterste qua type toestel): heb je al eens Multiplex ParkMaster 3D gedacht? Ja, een schuimpje en hij ziet wat minder goed uit in vergelijking met een Wind S50... maar vliegt fantastich goed! Zo goed als neutraal, kost een pak minder, en robuust (kan al eens een tik tegen de grond verdragen, enkel opletten met het landingsgestel). Kan volledig 3D als je met grote uitslagen vliegt, maar ook heel gracieus met kleinere uitslagen. En op 2 avondjes vliegklaar. Is wel veel lichter (500 à 600 gr) waardoor hij windgevoeliger is (alhoewel ik er ook mee vlieg bij windkracht 3 à 4).

Wat niet wil zeggen dat de Calmato's geen goeie keuze zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

<edit> Naast de Parkmaster heb je ook de Multiplex AcroMaster en ik hoor ook goeie commentaren over de E-flite VisionAire die wat groter is. Al iets meer F3A achtigs, ook in schuim, is de E-flite Splendor.

Wat vliegen heeft Hans denk ik volkomen gelijk...
Maar als je schade vliegt... wordt het met de Wind stukken lastiger repareren.
En je vliegt in de leer veelal ongewild schade. Murphy's law.

Een Calmato 40 is dan zo eenvoudig uit te deuken... :-) Een opdofferje kan hij ook wel tegen. Zeker als je nog de oude versie met schuimvleugel te pakken weet te krijgen. Velen overleven als "buislijmspecial lapjeskatten" in de meest bonte kleurbezettingen...
Gr Bas

Erg bruikbare commentaar van Hans en Bas.
Dammit, krijg nu ook zin om zo'n Wind S aan te schaffen...
Ben zelf 'n herbeginner na 17 jaar aan de grond en dit seizoen gevlogen met 'n calmato hoogdekker om het gevoel terug te krijgen. Lukt prima, je verleert het eigenlijk niet.
Zit dus een beetje met dezelfde vraag als de TS.
Welke laagdekker nu? Genre fourstar, calmato...
Wind S had ik nog niet aan gedacht eigenlijk. Omdat ik van mening ben dat ik hem nog niet waard ben. Want ik vind 'm echt bloedmooi!

@Bas: ja, de fly-boy krijgt ook z'n momentum hoor. Maar niet als eerste laagdekker nu. Steek een beetje teveel liefde in de bouw ervan om dat risico te nemen :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Het hoeft niet per definitie een klasse 50 toestel te zijn. De Angel 30, de kleinere broer van de Angel 50 (de voorganger van de Wind S 50 zeg maar) vliegt ook goed. De investering is ook wat kleiner, maar hij is wel wat meer windgevoelig.

Ik heb lang getwijfeld tussen een 30 en 50 klasser. Ik heb uiteindelijk voor de grotere klasse gekozen omdat ik misschien de intentie had (en nog heb) om wedstrijden te gaan vliegen.

Een ander goed vliegend toestel is bijv. de Ripmax WOT. Er bestaat een laagdekker versie van, de ACRO WOT: in schuim voor elektro en in houtbouw voor brandstof motoren.

Hallo allemaal, andermaal dank voor de reacties. Ik lees veel dingen die ikzelf ook in gedachten had. Een van de redenen dat ik minimum voor een 50 klasse wil gaan is omdat de vliegclub nogal winderig gelegen is. Er is daar altijd wel een goed briesje vandaar dat ik liever niet te klein wilde gaan. Daarom ook dat ik oa bij de calmato met zijn 1, 8m terecht gekomen was. Ik zal normaal morgen nog eens tot W&W in DE rijden om een prijs te laten maken voor beide toestellen kijken als dat de beslissing kan helpen. Al verwacht ik daar weinig of geen verschillen.

Laatst bewerkt:
Even ter vergelijking: ik vlieg m'n calmato 40 gemakkelijk met 4 beaufort. Je leert er beter mee sturen. En idd, iets groter en zwaarder maakt het dan wel gemakkelijker.

Je zult een goede keuze maken want je denkt na, je overweegt en je vraagt!

Succes!

En post zeker een fotootje van je aankoop :D

een foto is er niet bij maar dat is niet nodig denk ik. Het is de wind s 50E van Sebart geworden. Nu een papiertje erom voor onder de kerstboom (heb wel vlug de handleiding uit de doos gesnapt) en rustig nadenken over de setup

een foto is er niet bij maar dat is niet nodig denk ik. Het is de wind s 50E van Sebart geworden. Nu een papiertje erom voor onder de kerstboom (heb wel vlug de handleiding uit de doos gesnapt) en rustig nadenken over de setup

Haal dan ook al even het plastic zakje met de hardware (hevels, schroefjes, ...) er nog uit. Ik vond het nogal een gepuzzel om uiteindelijk te weten welke schroef nu waar voor diende. Door ze uit te sorteren en de aantallen te te tellen kom je er wel uit.

Let ook op met de roerhevels er zijn 2 verschillende soorten. De foto's goed bestuderen om te weten welk type waar moet komen.

Haal dan ook al even het plastic zakje met de hardware (hevels, schroefjes, ...) er nog uit. Ik vond het nogal een gepuzzel om uiteindelijk te weten welke schroef nu waar voor diende. Door ze uit te sorteren en de aantallen te te tellen kom je er wel uit.

Let ook op met de roerhevels er zijn 2 verschillende soorten. De foto's goed bestuderen om te weten welk type waar moet komen.

Hallo Hans,
bedankt voor de adviezen ik zal dit alvast doen. Het is de eerste keer dat ik een vlieger in elkaar ga zetten dus ga zeker nog wat opzoek werk hebben hier op het forum denk ik. Daarstraks in de winkel hebben ze mij ik weet niet hoeveel soorten servo's en motoren voorgesteld maar heb dus besloten om dat nog even daar te laten en alles op het gemak te bekijken. Bedoeling is toch pas na de winter ten vroegste met deze vlieger de lucht in te gaan.

Ik ga mij nu even bezig houden met te kijken hoe het zit met de kwaliteit van turnigy motors en servo's. Daar is toch al het één en ander over geschreven, al zal dat weer zoiets zijn waar ieder zijn mening heeft, ik hoop door zoveel mogelijk te lezen een conclusie te kunnen maken. Maar wat zeker mee in rekening gebracht wordt is de raad en behulpzaamheid van de lokale handelaar, dus daar heeft hobbyking een grote achterstand. Al is dus de vraag als dat de toch wel aanzienlijke prijsverschillen verantwoord

Het is de eerste keer dat ik een vlieger in elkaar ga zetten dus ga zeker nog wat opzoek werk hebben hier op het forum denk ik.

Handleiding die erbij zit vond ik heel beperkt. Het is eigenlijk een fotoalbum zonder verdere commentaar.

Het Sebart Wind S50 draadje in het F3A forum heb je ondertussen al gevonden zie ik. Wat aandrijving betreft: de combinatie Turnigy SK3 5055 430 kV, APC 16x10 en Turnigy Plush 80A ESC werkt bij mij probleemloos.

Nog een tip als je met de bouw begint: vergeet de staartwielbevestiging in het richtingsroer zoals die standaard voorzien is. Vroeg of laat breekt die uit je richtingsroer. Bij mij zat die al los nog voor ik 1 meter getaxiëd had. Sullivan setje S 860 aanschaffen voor een degelijke oplossing.

Handleiding die erbij zit vond ik heel beperkt. Het is eigenlijk een fotoalbum zonder verdere commentaar.

Het Sebart Wind S50 draadje in het F3A forum heb je ondertussen al gevonden zie ik. Wat aandrijving betreft: de combinatie Turnigy SK3 5055 430 kV, APC 16x10 en Turnigy Plush 80A ESC werkt bij mij probleemloos.

Nog een tip als je met de bouw begint: vergeet de staartwielbevestiging in het richtingsroer zoals die standaard voorzien is. Vroeg of laat breekt die uit je richtingsroer. Bij mij zat die al los nog voor ik 1 meter getaxiëd had. Sullivan setje S 860 aanschaffen voor een degelijke oplossing.

Hallo Hans,

het staartwiel heb ik reeds op verschillende forums gelezen en zal ik dus zeker aanpassen, de motor wilde ik net bestellen maar niet op stock in europe, dus even wachten dan maar

WIND S50E ; GEWELDIG vliegtuig !! en absoluut niet moeilijk te vliegen.
Er is wél een groot verschil met een trainer ; dit model blijft liggen zoals je hem stuurt ; een trainer komt meer vanzelf terug naar z'n rechtdoor-positie.

SEBART vliegtuigen zijn erg licht gebouwd en daardoor meer kwetsbaar ; een harde landing geeft al snel wat schade ; een uitgebroken landingsgestel komt veel voor.

Kijk ook even goed naar je folie-werk ; ik had onlangs een bouwdoos (ook Wind S50E) met matig folie-werk ; waarschijnlijk door een leerling uitgevoerd ..... ik kon deze kit zonder meer omruilen voor een nieuwe. Service!

Veel plezier er mee !

Back