kyosho calmato alpha trainer

Discussie in 'Beginners' gestart door Andre65, 22 apr 2014.

  1. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Beste lezer,

    Ik ben nieuw,vanaf 1 mei a.s wordt ik lid van een modelbouw club. Heb er mega veel zin in, mede omdat de club mij de gelegenheid geeft om 10 vlieglessen te nemen met materiaal van de club. Echter ben ik al aan het zoeken naar mijn eerste kist. De zender wordt een Spektrum 6 kanaals. Is de Kyosho trainer ten eerste een goede kist om mee te beginnen? Heeft iemand hier ervaring mee? Tevens vraag ik mij af wat de extra kosten zijn betreft elektromotor, regelaar, propellor en servo's en batterij. Het vliegtuig wordt namelijk los van deze onderdelen geleverd. Is dat meestal het zelfde bedrag als de aanschafwaarde van het vliegtuig zelf? Bij rc addict staat bijvoorbeeld geen specifieke gegevens betreft de elektromotor bijvoorbeeld.
    Ik lees het van jullie.
    Vr.groet.
    Andre
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hey Andre,
    vooreerst welkom in de mooiste hobby ter wereld. Of toch, de meest verslavende :rolling:

    Als het de hoogdekker is: prima toestel om mee te beginnen.
    (Btw: ik weet nog een Calmato staan van iemand waar ik ook wat spullen van gekocht heb, ik stuur je een pb hierover)

    Er zijn duizenden en duizenden mensen die leren vliegen met een Calmato en het toestel is er erg geschikt voor als je kan leren onder begeleiding. Als je de beschikking hebt over een piloot die opstijgt en landt voor je is het eenmaal in de lucht een zeer betrouwbare kist om circuits te leren vliegen.

    Let wel: dit is een houten toestel wat betekent dat een crash (en als je leert vliegen crash je wel eens) meestal meer brokken oplevert dan een schuimen toestel.

    Maar het is een goed vliegtuig: vrij grote vleugel dus gaat niet wegwaaien bij windkracht 2, stabiel in lucht en toch goed stuurbaar, geen vervelende vliegeigenschappen.

    Even wat brute prijzen zodat je weet wat je ongeveer kwijt zult zijn:
    Toestel +/- 130 euro nieuw
    Servo's: rond de 50 euro. S3001 servo's van Futaba, een klassieke servo voor dergelijke vliegtuigen zijn zeer geschikt. Hiervan heb je er vier nodig
    Regelaar en motor: voor een combinatie pakket betaal je ergens tussen de 60 en 150 euro. Allemaal beetje merkafhankelijk. Lees voor dit onder andere eens: motor-g46-van-turnigy-voor-calmato-alpha-40-sport en dit: database-electrovliegtuigen.
    Batterijen: In Lipo's is er zoveel keus maar voor 'n calmato hoeft het niet de topbatterij zijn. Een C-waarde van 25-30 is ruim voldoende als je batterijen neemt van rond de 4000 mAh. 4S of 5S is beetje afhankelijk van de motor (zie eerdere linkjes)

    Met 2 lipo's, ontvanger, servo's, regelaar, motor, schroef etc kom je al gauw toch aan 250 euro (excl vliegtuig zelf).

    Met zender erbij, lipo lader en voeding, lipo zakken, etc kom je toch al gauw uit op een investering van 1000 euro (en daar zit je snel aan in het begin).

    Laat je dus gerust adviseren in je club en: lees, lees, lees. Alleen al dit forum bevat een schat aan gegevens.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Okay bedankt zover, dries bedankt voor je pm.
    Vr.groet Andre
     
  5. New-bie

    New-bie

    Lid geworden:
    4 okt 2011
    Berichten:
    85
    Verder andre zou ik ,als ik jou was eena op de club informeren ,lijkt mij sterk dat er niet iemand is die de volgende stap wil maken en een trainer over heeft die je voor een redelijk bedrag kan over nemen ,zenders is een andere mogelijkheid blijf je zelf blind staren op de 6-kan die je uit heb gekozen.

    En inderdaad het is de leukste en meest verslavende hobby die je kan vinden ,zelf mensen die jaren geleden begonnen zijn en er mee gestopt zijn ,komen er op terug.

    Groeten cees
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kinderschoentjes goedkoper verslijten met simpel schuim?
     
  7. Andre65

    Andre65

    Lid geworden:
    25 mrt 2014
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Amersfoort
    Cees ga ik zeker informeren op de club voor een "tweede handsje", is het misschien beter om een goede foam kist aan te schaffen als trainers kist? Ipv de Calmato van traditionele balsa hout? De mensen en mijn instructeur op de club zullen mij wel helpen met de keuze, eerst maar eens leren vliegen toch?
     

Deel Deze Pagina