kyosho concept 30 conversion

• Topicstarter Topicstarter niels polfliet
  • Startdatum Startdatum
N

niels polfliet

Guest
Hallo,

Heb een Kyosho concept 30 heli gekregen van een forumlid. Daar zeg je natuurlijk niet nee tegen. :) Ben zeer benieuw hoe zoiets vliegt, ben er dan ook meteen aan begonnen.

Als brandstofheli kan ik er toch niet veel mee doen, ombouwen naar electro dus!
Heb nog 16cellen pakketten liggen van 4/5H FAUP. Deze zijn ongeveer even zwaar als een 12 cellen subc-pakket, maar meer spanning en ze kunnen dezelfde stroom aan. Op zich toppakketten, maar misschien een beetje aan de lichte kant. Toch denk ik er 5-6 minuten vliegtijd mee te halen. Anders bestel ik nog wel een doos 3300sub-c's..
Phoenix 80 ligt ook klaar.

Inbouw van de motor met een alu plaatje. Dit zorgt tevens voor extra koeling.
Pinion is van meccano, uitgeboord op de draaibank, past perfect.

Motor is voorlopig een mega 22/30/2, genoeg voor 1KW piek. (had ik nog liggen)
Ging eigenlijk zelf een lrk bouwen, was er al aan bezig voor ik de heli kreeg, maar toen ik de overbrenging zag, en het groter brandstofmotorpinion leek het me leuker met een hoog motortoerental te gaan werken, met een klein motortandwiel. Zoiets als je op de Ezone als "Boxed" leest. Die "hete" mega paste dan perfect. Het meccanopinion zou me onder belasting op volgas net 1500rpm op de kop geven, genoeg om te beginnen.

afb13402.jpg

afb13403.jpg

afb13404.jpg

Wel groot zeg, zo naast m'n corona..
afb13397.jpg

afb13398.jpg

Perfect plekje voor de accu...
afb13399.jpg

nee hoor, het is niet enkel een kijktopic;

Heb er ook een paar servo's erbij gekregen. Herinner me vroeger eens gehoord te hebben dat rs700 nog altijd "de" servo is.. die graupners zijn ook betere dan standaardtypes.
Ze werken allemaal nog, maar hoe kan ik testen of ze nog volledig goed zijn? De middelste is er 1 van mij, van dat type heb ik er nog 4 splinternieuwe liggen...Welke zou ik ze gebruiken, en waar?
afb13400.jpg

nog tips voor de eerst hop?

Niels (Nog eens bedankt Jk :wink: :) )

danku :wink:

Iemand advies wat te doen met die servo's?

Niels

Die C4041 en C4051 zullen het prima doen op je heli. Als de RS600 en RS700 het goed doen zijn die ook prima. (zijn voorzien van kogellagers toch?) alleen die C512 is wel minimaal. Althans, deze heeft geen kogellager. De 3kg trekkracht die hij levert is wel genoeg voor alle functies van dit formaat heli. Monteer heveltjes op de servo's, stuur ze aan en hou de heveltjes tegen. Als ze dan gaan 'zoeken' ipv kracht zetten zou ik ze niet gebruiken natuurlijk. :) Verder voldoen ze wel verwacht ik. Je hebt er in principe maar 4 nodig aangezien je geen carburateur aan te sturen hebt. Ik zou voor de C4041 & C4051 gaan, en beide Futaba RS600/700's, mits die goed werken.

Mocht je twijfelen: S3001's zijn ook maar €14,- tegenwoordig... :)

Ja, maar S3001 is wel zeer traag, en trekt nog minder dan die C512 :wink:

De beste servo op de pitch? dit is dan de C4051 denk ik? Ik vind echt nergens info over deze types...

Niels

S3001 doet het prima op een 30-size heli. En traag? Ga je gelijk strak F3C vliegen? :?

Artikel: C4041
Getriebe: Kunststoff
Stellkraft: 4,0 kg
Stellzeit: 0,17
Kugellager: 1
Gewicht: 43 g

S3001 doet het prima op een 30-size heli

Ik heb een tijdje terug de gelegenheid gehad om eens flink te gooien en smijten met een Raptor 50 met allemaal 3001tjes, ging prima.... (het gaat, niet "echt" goed... maar het gaat! ik raad op een R50 nogsteeds iniedergeval op pitch een betere servo aan!!)

Je hebt gelijk dat snellere/sterkere servo`s fijner zijn, maar ik heb tijden gevlogen met een conceptje met allemaal 3001tjes en voor hoveren/rondvliegen zijn ze MEER DAN GOED GENOEG!

Cheers,

Rich 8)

Zo, alles is ingebouwd. De akku's zijn er nu nog maar snel opgetyrapped om te zien of in de vlucht alles ok is. Hij weegt zonder canopy 2.6kg. Is dit ok voor .30 maat? Hoeveel weegt een getankte raptor 30 ongeveer?

Welk hoofdrotortoerental zou ik nemen, is 1500 ok? Ik zet nu gewoon de regelaar op een schuiver, en regel dan aleen de pitch met de gas stick. Bij een crash ben ik dan natuurlijk heel laat bij de gasschuiver...Hoe doen andere electrohelivliegers dit? (Satoer, met je logo?)

Heb al even opgespoold tot halve gas (1000rpm denk ik) fiew...Heb er schrik van 8O

Niels :wink:

afb13549.jpg

afb13550.jpg

afb13551.jpg

ik kon dit op mijn zender instellen.

en een raptor 30 weegt volgens mij 3.5 kilo vliegklaar.

::edit:: net even gekeken op heli-kraft daar stond dat een raptor met motor exclusief electronica en brandstof 4300 gram weegt 8O

als je 30-er raptor 4300 gram weegt doe je iets heel erg fout.

vliegklaar zit ie op 3.3 a 3.4 kg

4.3kg is voor een 90-size heli ongeveer.

niels, ik zou proberen te mikken op een headspeed van iets boven de 1500, 1600 a 1650 zoiets, dan hovert ie stabiel.
ik denk dat 1500 aan de lage kant is.

en gewoon de govenor functie erop inderdaad en de pitch regelen met de gasstick.

::edit:: net even gekeken op heli-kraft daar stond dat een raptor met motor exclusief electronica en brandstof 4300 gram weegt

Dat zijn shipping gewichten.... voor de webwinkel

R30 weegt ongeveer 3,3-3,5 kg
R50 weegt ongeveer 3,5-3,7 kg
R90 weegt ongeveer 5 - 5,3 kg

1500 toeren is vrij laag, 1600 of nog tikkeltje hoger vliegt prettiger op de concept.

Cheers,

Rich 8)

niels polfliet zei:
Heb er ook een paar servo's erbij gekregen. Herinner me vroeger eens gehoord te hebben dat rs700 nog altijd "de" servo is.. die graupners zijn ook betere dan standaardtypes.
Ze werken allemaal nog, maar hoe kan ik testen of ze nog volledig goed zijn?

Die servo`s moet je bewaren voor een auto of een zwevertje, het zijn oude beestjes waarvan jij niet weet wat er ooit mee is gebeurd.

Met arendsogen volg ik het project, prachtig Niels heb je snel voor mekaar gekregen. Denk er aan is geen microheli meer. Wees voorzichtig en straks een filmpje van de eerste hoover?

Veel plezier ermee

jk

Ik heb... had, op mijn logo 2100 toeren :mrgreen:

Ik gebruik gewoon de throttle hold om de motor in 1 keer uit / aan te zetten Niels (met een vlakker throttle curve van 85%). Daarnaast heb ik standaard de motor uit, en idle up1 aan. Dus moet ik 2 schakelaars omhalen om de motor te starten. (Idle up1, en throttle hold) Puur veiligheid, ik wil nog wel eens een schakelaartje omstoten.

Die motor, die heeft toch geen conisch tandwiel? waarom staat die motor dan zo schuin op het staart-aandrijf tandwiel?

Leuk project weer Niels!

Hoi jk,
Nee hoor, laat er geen gras over groeien. Nog eens bedankt :wink:

Satoer, het motortandwiel is niet conisch, maar het tandwiel waar hij op ingrijpt wel :wink: Is niet zo ideaal, maar kom.

+-3.4kg Oh, dan zit ik met 2.6kg heel leuk kwa gewicht :) (misschien niet, windgevoeliger :? )

mmm, er was mij gezegd 1500 toeren...Met het meccanotandwiel was uitgerekend dat ik bij 16 volt net 1500rpm had.. Is een 16 cellenpakket, dus heb ik wel meer dan 16 volt, maar ik vrees dat het 100% curve wordt. Anders maar eens op zoek naar een motortandwiel, ziet er op het eerst zicht gewoon module 1 uit, of anders zelf maar een nieuwe motor bouwen :lol:

De akku staat nu te snelladen, straks even meten wat de headspeed is...En misschien de eerst hopjes :) (Nog niet op video, ben ik veel te zenuwachtig voor de eerst keer :wink: )

Niels

jihaa...net terug van de eerst hopjes. Toerenteller op de staartbuis geplakt. Op volgas heb ik net 1650 rpm. Daar vreesde ik al voor, het tandwiel moet net 1-2 tandjes groter. Zoveel zakte het toerental niet in van nul pitch tot hover pitch, maar toch zou ik met governer willen werken. Nieuw tandwiel of andere (zelfbouw) motor dus :wink:

Wow, wat is hij stabiel! Is de eerst keer dat ik met een .30 vlieg, gaat echt super "smooth".

Na 1-2 minuutjes verminderde het toerental heb heb ik dus maar geland. regelaar koud, batterij warm en motor heet! Gek dat hij warm wordt, bij zo'n laag vermogen. Hij heeft wel totaal geen koeling (verstopt onder de staartbuis), dus daar zal ik nog voor moeten zorgen.

Die 1-2 minuutjes niet te serieus nemen, pakket ligt al een paar maanden stil. Het was gewoon snel even afgetopt en eronder gehangen. de tweede vlucht zal wel een stuk langer worden :wink:

Niels

hmm... belast je die motor dan niet te veel? Als je nog 1- 2 tandjes groter gaat zal die nog heter worden.

De Hacker C50 13L motor van m'n logo is met een rotortoerental van 2100 na 15 minuten vliegen zo'n 60 graden (gemeten met een infra rood thermometer) De hacker C serie heeft wel ingebouwde koel vinnen.
HackerC50.jpg

Met 13 tanden (ipv 15) is die niet meer dan een beetje warm na 20 minuten.

niels polfliet zei:
jihaa...net terug van de eerst hopjes. Toerenteller op de staartbuis geplakt. Op volgas heb ik net 1650 rpm. Daar vreesde ik al voor, het tandwiel moet net 1-2 tandjes groter. Zoveel zakte het toerental niet in van nul pitch tot hover pitch, maar toch zou ik met governer willen werken. Nieuw tandwiel of andere (zelfbouw) motor dus :wink:

Komt ie met 1650 toeren dan niet goed van de grond af?
Ik vlieg zelf mijn Logo 20 en Logo 10 in idle-up 1 met 1400 toeren en daarmee kan je prima hooveren en rondvliegen.

Gr Hans

Ja maar jouw hacker staat wel mooi in de luchtstroom hé. 60 graden betekent toch net niet vast te houden dacht ik?

mmm, teveel belast kan hij echt niet zijn, tenzij er in de vertraging/staart nog iets te stroef draait. De staart heb ik nog niet opgengehaald, zou ik eigenlijk een moeten doen (ter controle). Heb ook geen idee hoeveel stroom hij nu trekt, zou ik eens moeten meten...
Ik denk dat het probleem een conbinatie is van geen koeling en tandwielen in de staart die misschien wat stroef draaien. Ben bezig aan een koelvinnetje nu. De mega is zelfde maat als die hacker.

Met 1650 toeren is hij zeer vinnig, komt zeker snel genoeg van de grond af hoor :wink:

Niels

niels polfliet zei:
Met 1650 toeren is hij zeer vinnig, komt zeker snel genoeg van de grond af hoor :wink:

Niels

En waarom wil je dan het motortandwiel 1 a 2 tandjes groter maken :?:

Gr Hans

Back