Kyosho dbx ?

hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje door dit mooie forum te bladeren en heb nu een vraag die ik niet zo snel kan terugvinden. Ik ben helemaal nieuw met deze sport, wel altijd met plezier naar gekeken.

Ik heb 2dehands een kyosho dbx (model als dat er is weet ik niet) gekregen. Geen idee wat de staat is van de wagen.
Ik heb hem vandaag een keer gestart wat na een tijdje lukte. Er zal nog wel het een en ander afgesteld moeten worden denk ik, er worden druppeltjes benzine uit de uitlaat geblazen.

Nu mijn vraag, het starten, gas geven, sturen en dergelijke lukt dus, maar wanneer ik gas geef gaan de wielen niet draaien (?).
Als ik aan een wiel draai draait het wiel aan de andere kant de andere kant op. Onder de benzinetank loopt een balkje wat volgens mij ervoor zorgt dat de wielen draaien, zodra ik een wiel draai zie ik dat balkje een klein beetje bewegen en daarna niet meer, andersom precies zo. En dat geldt voor de voor en achterkant.

Is dat ook een afstelling of is er in dit gval meer kapot?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Dat is het effect van een differentieel ;) en dat is normaal. Pak eens beide achterwielen vast en draai ze allebei in dezelfde richting. Nu zouden ook de voorwielen moeten gaan meedraaien. La sdat klopt dan is je aandrijving in orde. Doen ze dat niet en blokkeert er iets dan kan het zijn dat er 1 differentieel verkeerd om zit.

M.v.g. Mark
 
Ok, weer wat geleerd :koud:

Als ik de achterwielen beide dezelfde richting op draai dan draaien de voorwielen ook, dus dat is goed.
Dank je voor je snelle reactie trouwens :thumbsup:

Ik hoop dat je nog meer ideetjes hebt wat het zou kunnen zijn
 
Als je gas geeft gaan de wielen niet draaien. Als je de kap eraf hebt moet je aan het hoofdtandwiel in het midden draaien om te kijken of die de wielen wel aandrijft. Let dan ook goed op als het metalen tandwiel aan de motor wel mee draait. De motor wil nog wel eens los komen en zo de 2 tandwielen uit elkaar schieten, vaak gaat dit ook gepaard met het vlakken van de tandjes aan het hoofdtandwiel.

Start anders de motor en kijk vanaf de motor wat er wel draait en wat niet als je gas geeft.

Als het motortandwiel al niet gaat draaien is er wat mis met de koppeling....
 
Hallo roelof,

Wanneer ik aan het hoofdtandwiel in het midden draai pakt het kleinere tandwieltje hem wel over en draaien de achterwielen wel. Wel blijft het tandwiel af en toe steken lijkt wel, dan moet ik hem een beetje terugdraaien en weer verder en gaat hij wel verder. Ik zal hem zo even proberen te starten en te kijken wat er draait vanaf de motor. Wat moet er Vervangen worden als hij niet draait na het starten? En zijn er überhaupt wel onderdelen te krijgen nog?

Als je gas geeft gaan de wielen niet draaien. Als je de kap eraf hebt moet je aan het hoofdtandwiel in het midden draaien om te kijken of die de wielen wel aandrijft. Let dan ook goed op als het metalen tandwiel aan de motor wel mee draait. De motor wil nog wel eens los komen en zo de 2 tandwielen uit elkaar schieten, vaak gaat dit ook gepaard met het vlakken van de tandjes aan het hoofdtandwiel.

Start anders de motor en kijk vanaf de motor wat er wel draait en wat niet als je gas geeft.

Als het motortandwiel al niet gaat draaien is er wat mis met de koppeling....
 
Hierbij nog een afbeelding van de bewuste wagen. Misschien dat iemand hier daaraan kan zien welke wagen dit is?
 

Bijlagen

  • 70E85596-4788-4D05-B843-42426649F09F.jpeg
    70E85596-4788-4D05-B843-42426649F09F.jpeg
    263 KB · Weergaven: 370
Als je gas geeft gaan de wielen niet draaien. Als je de kap eraf hebt moet je aan het hoofdtandwiel in het midden draaien om te kijken of die de wielen wel aandrijft. Let dan ook goed op als het metalen tandwiel aan de motor wel mee draait. De motor wil nog wel eens los komen en zo de 2 tandwielen uit elkaar schieten, vaak gaat dit ook gepaard met het vlakken van de tandjes aan het hoofdtandwiel.

Start anders de motor en kijk vanaf de motor wat er wel draait en wat niet als je gas geeft.

Als het motortandwiel al niet gaat draaien is er wat mis met de koppeling....

Heb het net geprobeerd. Het kleine tandwieltje aan de motor draait rond maar het grote tandwiel pakt hem niet over. Is dat door een nieuw tandwiel op te lossen of moet er dan meer vervangen worden? Of is het een kwestie van iets anders afstellen?
 
Dat klinkt dus dat de motor te ver van het tandwiel staat. Dan is dit gaande:

loose_mesh.jpg


Hier een aardige instructie:
Maar ik zou er geen schroeven uit halen maar alleen alle 4 (of 3?) een slag losschroeven.

Als je tandwiel er zo uit ziet:
http://transamws6.com/pics/rc/Slash 4x4/pinion and spur stripped.jpg
Dan is die inderdaad aan vervanging toe.

Als het tandwiel er nog redelijk als op het bovenste plaatje eruit ziet (met enigzins puntige toppen) gewoon de motor verzetten zoals de instructie.
 
Dat klinkt dus dat de motor te ver van het tandwiel staat. Dan is dit gaande:

loose_mesh.jpg


Hier een aardige instructie:
Maar ik zou er geen schroeven uit halen maar alleen alle 4 (of 3?) een slag losschroeven.

Als je tandwiel er zo uit ziet:
http://transamws6.com/pics/rc/Slash 4x4/pinion and spur stripped.jpg
Dan is die inderdaad aan vervanging toe.

Als het tandwiel er nog redelijk als op het bovenste plaatje eruit ziet (met enigzins puntige toppen) gewoon de motor verzetten zoals de instructie.

Ik heb een foto gemaakt, hoop dat het zo enigszins duidelijk is, ik ben er niet helemaal zeker van. Ze lijken niet puntig meer maar lijken wel nog redelijk wat profiel te hebben.
48CC6FBA-C097-46AE-B460-5684E8E3FBD2.jpeg

Ook heb ik een foto van de onderzijde gemaakt. Ik zie niet van die mooie sleufjes om de motor te verzetten heb ik het idee.

62B9077E-C638-416A-BD26-381AE32A8189.jpeg
 
Ja, ziet dat er over het hele tandwiel er zo uit?
Ik heb even op je 1e foto ingezoomd en het lijkt daar dat plastic tandwiel ver heen is......

Maar OK, de motor staat op het plaatje te ver van het grote tandwiel...
Als laatste wat je nog kunt controleren is of het lager in het motortandwiel nog wel goed is. Als je de motor los schroeft kan je speling op het lager voelen door het tandwiel even op en neer te bewegen, als daar amper speling in zit is het goed, kan je die een paar mm op en neer bewegen is het lager ook aan gort en daarmee de reden van het gesloopte tandwiel.

Overigens, hier de manuals:
http://kyosho.com/eng/support/instructionmanual/d_platform/index.html
 
Ja, ziet dat er over het hele tandwiel er zo uit?
Ik heb even op je 1e foto ingezoomd en het lijkt daar dat plastic tandwiel ver heen is......

Maar OK, de motor staat op het plaatje te ver van het grote tandwiel...
Als laatste wat je nog kunt controleren is of het lager in het motortandwiel nog wel goed is. Als je de motor los schroeft kan je speling op het lager voelen door het tandwiel even op en neer te bewegen, als daar amper speling in zit is het goed, kan je die een paar mm op en neer bewegen is het lager ook aan gort en daarmee de reden van het gesloopte tandwiel.

Overigens, hier de manuals:
http://kyosho.com/eng/support/instructionmanual/d_platform/index.html

Hartelijk dank voor de Manuals, deze had ik zelf nog niet kunnen vinden. Nu nog even uitzoeken welke ik precies heb.

Is zo’n tandwiel redelijk universeel/goed verkrijgbaar? Ik weet natuurlijk nog niet wat voor type het precies is dus weet ik ook nog niet waar ik precies op moet zoeken. Nu zoek ik op kyosho dbx maar dan krijg ik ook vliegtuigen.

Edit: het ziet er vanaf de andere kant inderdaad wel erg versleten uit. (Foto bijgevoegd) is alleen dat tandwiel te vervangen of moet er dan meteen meer vervangen worden?
24C9A716-D181-44AD-81F6-A6529CAEEBFC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Kyosho is een gerenomeerd merk en de DBX een redelijk populaire buggy. Het onderdeel dat je zoekt is TR112-46, als je er op zoekt staat ebay er vol mee en ik zag dat TopRC in Nederland hem in de shop heeft maar als je iedere winkel dat Kyosho verkoopt even mailt of belt krijg je snel genoeg antwoord of ze het voorradig hebben.
TopRC: https://www.toprc.nl/kyosho-tr112-46.html

Vervangen is niet moeilijk al moet je misschien wel veel losschroeven, ik hoop dat je schroefkunsten beter zijn dan het herkenen van een versleten tandwiel ;)

Schroeven in kunststof is gewoon vast draaien en niet verder, wat de motorbouten betreft moet je die redelijk strak aandraaien.
 
Hartelijk dank voor je hulp roelof. Ik ga zsm een nieuw tandwiel bestellen, al ben ik benieuwd wanneer ik die ga ontvangen. Toprc.nl en toemen.nl hebben beide niet echt lovende recensies. Zodra ik hem heb en heb vervangen zal ik nog laten weten of hij daarna wel rijdt.
 
Kyosho is een gerenomeerd merk en de DBX een redelijk populaire buggy. Het onderdeel dat je zoekt is TR112-46, als je er op zoekt staat ebay er vol mee en ik zag dat TopRC in Nederland hem in de shop heeft maar als je iedere winkel dat Kyosho verkoopt even mailt of belt krijg je snel genoeg antwoord of ze het voorradig hebben.
TopRC: https://www.toprc.nl/kyosho-tr112-46.html

Vervangen is niet moeilijk al moet je misschien wel veel losschroeven, ik hoop dat je schroefkunsten beter zijn dan het herkenen van een versleten tandwiel ;)

Schroeven in kunststof is gewoon vast draaien en niet verder, wat de motorbouten betreft moet je die redelijk strak aandraaien.

Hallo roelof,

Ik heb het tandwiel ontvangen van toprc.nl en heb hem vervangen. Echter wanneer ik nu de twee voorwielen dezelfde kant op draai, draaien de achterwielen niet. Andersom ook, als ik de achterwielen samen draai gaan de voorwielen niet mee. Volgens mij heb ik hem gewoon correct teruggeplaatst. Kun je me nog eenmaal de goede weg op helpen? Alvast bedankt!
 
Dat kan, draait dan wel het tandwiel?
Het blok aan dat tandwiel is namelijk ook een diff. Zeker als de rem een beetje aangetrokken is met een soepel diff kan je dat effect verwachten.
Draai eens aan het tanwiel, dan zullen wel alle 4 de wielen moeten draaien.
 
Dat kan, draait dan wel het tandwiel?
Het blok aan dat tandwiel is namelijk ook een diff. Zeker als de rem een beetje aangetrokken is met een soepel diff kan je dat effect verwachten.
Draai eens aan het tanwiel, dan zullen wel alle 4 de wielen moeten draaien.

Ik wilde net mijn bericht editen [emoji4]

Als ik aan het tandwiel draai bewegen alleen de achterwielen. Het tandwiel draait zowel bij het draaien van de achterwielen als de voorwielen. Als ik hem op de grond zet en beweeg draaien allebei de aandrijfassen maar hij rijdt wel stroef.
Voor het vervangen werkte hij wel op alle vier de wielen dus waarschijnlijk heb ik iets verkeerd geplaatst.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed een rem. trek anders even met de hand het gas open zodat je zeker weet dat die van de rem af is.
 
Back
Top