Kyosho Inferno MP9 TKI4 Readyset

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Noahfem, 14 dec 2021.

  1. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Ik overweeg de aankoop van bovenstaande RTR- kit maar zit met wat vragen.

    -Welke % nitro brandstof is allround het beste/makkelijkste?
    -Welke reserve gloeipluggen bijkopen want in de online manual zie ik hier niks over staan?
    -Kan ik K&N filterolie gebruiken voor de luchtfilter of best niet?

    In een ver ver verleden een Protech Phaser 4 gehad maar brandstof en type plugs ed daar weet ik niet veel meer van....

    Het lijkt er op dat nitro brandstof in weinig winkels nog verkrijgbaar is, zeker in het Antwerpse.....
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    1) wegens nieuwe regels is alleen een brandstof met max 16% nitro is toegestaan voor vrije verkoop.

    2) https://manualzz.com/doc/54220599/kyosho-no.74031-ke21sp-engine-manual
    De plug is makkelijk bestelbaar maar gezien het een standaard Force fabrikaat motor is zit je in de richting van een nummer 3 of 4

    3) Voor foamfilters heb ik goede ervaring met Putoline (blauwe plakkerige olie) maar in principe kan je alles bedoeld foor foam gebruiken
    https://www.oliehandel.nl/putoline-action-fluid-600ml-70007-st-1
     
  3. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    1) Ik heb me laten vertellen dat het zelfs bijna zover is dat de limiet op 12,5% nitro zit. Modelbouwshop in het Antwerpse wist me dit te zeggen....

    2) Ok thanks ;-)

    3) K&N is idd voor katoen en niet voor foam filters. Bedankt voor je tip alvast
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    12.5% klopt. De 16% zoals we die kennen was altijd op basis van volume. De 16% die de EU heeft vastgelegd is op basis van gewicht en met normale oliën komt dat op ongeveer 12% op basis van volume.
     
  5. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    De MP9 readyset is besteld ;-)
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Straks moeren we MadMax gewijs met een tanker vol nitro het labd doorrijden en vijanden afslaan met gepimpte nitro voertuigen. Ik heb nog een stuk of 3 nitromodellen, maar ze staan al paar jaar op de kast...
     
  7. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Haha

    Zou nog eea willen bestellen, en dan liefst in 1 keer en bij 1 shop.

    Hier verkopen ze Merlin en Burning Fuel.
    Dat laatste merk heeft 16, 20, 25% nitro maar worden verkocht als Onroad en Offroad....de onroad is iets duurder maar kan nergens de samenstelling vinden om het verschil te ontdekken?

    De Inferno zal geen/weinig zand of stof zien en dus meestal onroad gebruikt worden, maar het is wel een offroad auto.

    Welke fuel dan best te kiezen in mijn geval?

    Is opteren voor 16% nitro en Rossi nr3 plugs een goeie keuze?

    Thanks
     
  8. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Vandaag opgehaald in winkel nr1:
    3 plugs Rossi nr3
    Luchtfilterolie
    After run olie
    Nitro startset

    In winkel nr2:
    4 liter Corally Nitro Juice 16%

    Ook hier dachten ze dat de 16% eruit zou gaan.
    Echter is RC niet hun hoofdbezigheid dus hopelijk hebben ze het mis....
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zoals eerder aangegeven zijn veel brandstoffen gemengd op basis van volume, de 16% op basis van volume gaat vervangen worden door 16% op basis van gewicht.
     
  10. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Offroad en onroad verschil nog niet tegen gekomen. Zou niet weten waarin verschil zit....
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Offroad heeft vaak een druppel extra olie.
     
  12. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
  13. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    20211221_180517.jpg
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Ik zit alleen nog met een vraag ivm fail safe.
    De handleiding zegt dat je deze moet instellen in de gewenste positie, full brake dus.
    'I case of interference' schiet deze fail safe dan in actien

    Maar is dit ook het geval als de batterijen van zender en/of ontvanger op geraken of alleen maar bij storingen van buitenaf?

    In mijn jeugdjaren was dit een simpel extra 'kastje' dat in de auto gemonteerd werd om zo de ontvangerbatterij in de gaten te houden en dat is nu niet meer het geval....

    Of best nog zo eentje bijkopen?
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een simpele failsafe zal inderdaad de servo('s) naar een voorgeprogrammeerde stand brengen als het signaal verloren gaat,, ik zelf zet hem op half rem. een betere failsafe zal ook bij een onderspanning ingrijpen maar als je het daarop laat aankomen ben je toch verkeerd bezig. Ik rij zelf in een half uur race een 500 tot 600mAh uit mijn accu. Dat weet ik omdat ik mijn accu voor zo'n finale vol laad en daarna weer vol laad, de lader laat dan zien hoeveel er weer in gaat. Dan kan je met een veilige marge wel berekenen hoe lang je met een acculading kan doen.

    Maar inderdaad, bij het plots wegvallen van de spanning doet een failsafe ook niet veel, daarvoor kan je een veer op de carburateur zetten, een zgn throttle return spring. Wil dat goed werken moet je wel een gasservo hebben die met de hand makkelijk te verdraaien is. Veel RTR servo's lopen nogal zwaar en zou je een flinke veer nodig moeten hebben wat de servo ook weer kan tegenwerken.
     
  16. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Vandaag getracht de auto voor de eerste maal te starten, ondanks de koude.

    Motor met haardroger wat verwarmd en de inloopring achter de luchtfilter gestoken.

    Glowplugheater erop, ff wachten en uiteindelijk ff aan de praat gekregen....met de throttle trim op 50%.
    Telkens ik de driver eraf haalde viel hij stil....

    Driver bleek snel leeg te zijn doordat deze moest blijven zitten...

    Die inloopring heb ik er nu terug uitgehaald, mss straks meer succes :-//

    Verschillende keren de auto verzopen met het starten ook.

    Talloze filmpjes bekeken over break-in van deze auto maar zo loopt het bij mij he-le-maal niet.

    Teleurstelling? Ja toch wel

    Iemand goede raad misschien voor mij?
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Hmmm... een inloopring? Ik heb even in de manual gekeken en verrek, een soort van smallere luchtdoorlaat. Nooit gezien en zeker nooit gebruikt maar snap wel een beetje het idee erachter. door de luchttoevoer af te knijpen zal met de basis afstelling de motor nog rijker gaan lopen.

    Teleurstelling kan ik snappen maar ik denk eerder dat het door een gebrek aan ervaring komt. De rijk/arm loop van een motor is sterk afhankelijk van een aantal factoren. Het weer is daar 1 van (temperatuur en luchtdruk) maar ook de brandsof (viscositeit en de temperatuurafhankelijkheid daar van).

    Dus ja, zeker bij de inloop moet je wel eens aan de naalden schroeven om de motor draaiend te houden. In dit geval denk ik dat die te rijk stond, maar even afwachten wat die zonder ring gaat doen, mogelijk loopt die beter. Als die blijft afslaande stationair iets inschroeven en de hoofdsproeier misschien iets in. En inschroeven meestal maar met hooguit 1/8e tot een kwart slag. Als je de motor perfect wilt afstellen praat je soms in 1 to 3 minuten verdraaiing (60 minuten is 1 volle draai) wat nodig is om tot perfectie te komen.
     
  18. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Net nog ff geprobeerd, zonder de ring dus.

    Startte vrij snel en bleef vrij goed draaien ook, zonder de driver erop. Throttle stond op 45 op de transmitter.
    Viel soms wel stil maar makkelijk opnieuw te starten. Denk dat de temperatuur er wel wat mee te maken heeft...

    Volgas rijdend denk ik max 20 km/u

    Morgen verder proberen.

    Motor warm stoken en trachten deze rijdend warm te houden en zo verder afstellen.

    Alvast dank voor de respons ;-)
     
  19. Noahfem

    Noahfem

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Antwerp
    Heb ik het bij het juiste eind als ik zeg dat de throttle trim op de transmitter uiteindelijk op 0 moet komen te staan en dat dit dan gecompenseerd moet worden met de stationairschroef door deze in te draaien en zo het toerental terug op te drijven zodat de motor blijft lopen?

    En idd, gebrek aan ervaring is zeker een feit.

    Maar op die filmpjes zag het er allemaal zo makkelijk uit. Hop, uit de doos, tanken en starten.

    Ik heb zelf ook maar nitro 16% terwijl die filmpjes allemaal 25% zijn :-/

    De zin om het allemaal goed te krijgen is er alleszins wel hoor ;-)
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Trim op 0 op de zeder moet je nu niet aan denken, alleen wanneer je een verse servo monteert en het heveltje erop wilt zetten, dan zet je alles aan en zet je de trim op 0. Dan kan je het heveltje zo goed mogelijk plaatsen en hou je daarna in beide richtingen ruimte over om met de trim de juiste middenstand in te stellen

    Nu moet je de gastrim zo ver verdraaien dat in rust de carburateur met een kleine veerdrukk is dichtgeduwd. Als je dan gas geeft zal de servo eerst iets moeten verdraaien voordat die de schuif van de carburatur mee neemt. Dit stukje speling heb je nodig om vibraties en flex in het chassis geen invloed te geven op de stationair loop. En dan kan je de stationair prima inregelen met de stationair schroef.
     

Deel Deze Pagina