Kyosho Inferno Neo met een hightech sausje/telemetrie

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Kyosho Inferno Neo 1:8 nitro buggy. Volgens mij wel een leuke auto voor iedere hobbyist die zo nu en dan even lekker wil scheuren.

Op enkele oude elektrische (speelgoed)modellen na is dit mijn 1e brandstof auto. Nouja.. Ook de 1:1 modellen uitgezonderd.

Goed... Tot zover de 'introductie', het is tenslotte een bouwverslagen gedeelte.

Welnu, het toeval wil dat ik best wel handig ben met elektronica en alles wat daarbij komt kijken. Het leek me dan ook leuk om wat van die kunstjes toe te passen in de buggy. Dus... Zo gezegd zo gedaan en een klein overzichtje gemaakt van de sensoren en functionaliteit die ik wil gaan gebruiken en flink aan de slag gegaan met wat elektronica en bijbehorende software.

Telemetrie is een begrip wat velen van jullie wel kennen. Hoe gaaf is het om real-time data vanuit je voertuig te kunnen zien en/of achteraf te kunnen analyseren. Her en der de nodige componenten en sensoren bij elkaar gesprokkeld en aan het bouwen/testen gegaan.

Het resultaat tot op heden met wat foto'tjes. Uiteraard is dit pas het begin van mijn sausje...

Men neme 1 Kyosho Inferno Neo buggy:

De basis van het hightech sausje (voor in de auto) is een Arduino Fio boardje met een Xbee module en een eigen lipo accu'tje van 1000mAh.

De 1e 3 sensoren klaar om gemonteerd te worden. Inmiddels zijn zo goed als alle sensoren gereed en getest.

Temperatuursensor gemonteerd op een aluminium plaatje, zo dicht mogelijk bij de kop/gloeiplug voor een zo nauwkeurig mogelijke meting.

Toerenteller middels optische sensor geplaatst achter het vliegwiel.

De 1e 3 sensoren op hun plekje: motortemperatuur, brandstoftemperatuur en lucht/omgevingstemperatuur.

Het brein in een zo klein mogelijke zelfbouw behuizing van 9x3x3cm. Ja het kan nog kleiner, maar een beetje ruimte 'over' hebben is nooit weg.

En gemonteerd in de buggy. Rechts van de benzinetank, bijna in het midden, is ook de 3-assige G-kracht sensor te zien. Die krijgt later nog een klein huisje ter bescherming.

Tot zover de 1e vorderingen van dit doe-het-zelf projectje. Dekseltje op de module en gaan met die banaan!

Wordt vervolgd...

Gr. Dave

Laatst bewerkt:
okay dit is awesome... Hoe ben je van plan de data uit te lezen? en hoeveel weegt de kit bij elkaar?

Data wordt 100x per seconde gesampled en realtime gestreamd over een 2,4GHz ZigBee link (max. bereik is 1,6km). Deze modules kunnen probleemloos naast een 2,4GHz ontvanger/zender gebruikt worden zonder enige hinder van elkaar.

Middels een programma op mijn laptop kan ik realtime/live temperaturen etc. zien op een dashboard en kan ik zeer binnenkort deze data ook opnemen en afspelen ter analyse. In een later stadium maak ik nog een standalone ZigBee <-> Bluetooth gateway met een iOS/Android app. Een telefoon of tablet is iets handzamer en handiger dan een laptopje.

De module heb ik zo klein mogelijk gehouden. Wat het gewicht is? Geen idee, ik zal het zaakje eens op een weegschaal leggen.

Oja... Dit is wat er nu aan data verzonden wordt:

- Motor temperatuur
- Lucht/omgevingstemperatuur
- Brandstoftemperatuur
- G-krachten (tot 8G) X, Y en Z assen.
- Toerental motor
- Spanningsniveau ontvanger/servo's
- Spanningsniveau eigen spanningsbron (een eigen LiPo accu)

Wat er nog op het verlanglijstje staat om te kunnen meten / plaatsen:
- Luchtvochtigheid
- Air-flow luchtinlaat (die zal wel lastig worden gok ik :()
- Nauwkeurige GPS

Eerst maar eens druk aan de slag met de software en verder testen, testen, testen...

en hoeveel weegt de kit bij elkaar?

Weegmomentje: De geplaatste module heeft in zijn totaal een gewicht van 80gr. Is dat (te)veel extra gewicht? Ik had wel ietsjes meer verwacht, maar 'op het oog' valt 't wel mee.

Wat de complete auto met module weegt kan ik helaas nog niet wegen. De weegschaal hier gaat maar tot een kilo. :?

mag ik vragen hoe je het bakje gemaakt heb? ziet er gaaf uit!

Het bakje is gemaakt van 2mm polystyreen plaat en een goede (oplossende) lijm. Beetje opmeten, snijden, breken, lijmen, vijlen, schuren en in een zwart kleurtje gespoten. ;)

Als je dit goed verlijmd met elkaar wordt het stevige en 'taaie' behuizing die wel tegen een stootje kan.

Mooi, het is alleen uitkijken met die Xbee, een 2.4ghz zender naast een 2.4ghz ontvanger is vragen om een kort bereik. In het FPV deel is dit vaak gemeld met 2.4ghz videozenders en wordt daarom andere frequentiebanden gebruikt.

En telemetrie... join the club!
telemetrie

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk om te lezen. Ben er juist ook mee bezig maar dan met het kant en klare spul van Traxxas op mijn mini revo. Daar houdt het op bij temperatuur, toeren en voltage maar dit ga ik zeker volgen.

Ah, kijk aan... Een lotgenoot met leesvoer... :D

Ik heb de Xbee 2,4GHz vrij bewust gekozen. De 868 en 900MHz varianten had ik ondanks het mindere bereik liever gehad, maar helaas is de 1e hier niet/nauwelijks verkrijgbaar en gebruik van het 900MHz gebied is zelfs verboden hier en daarom nog lastiger verkrijgbaar. Zelfs bestellen in de USA wordt lastig gemaakt door de fabrikant (Digi). Er zijn genoeg alternatieven die wel hier te bestellen zijn, maar 't was allemaal net niet wat ik zocht hiervoor of ook verboden.

Dat de Xbee 2,4Ghz een probleem op gaat leveren daar ben ik (nog) niet van overtuigd, integendeel eigenlijk. Deze ZigBee modules (2e generatie) bevatten diverse technieken om dit tegen te gaan voor zowel zijn eigen ontvangst als verstoring van andere apparaten. Ook een korte check over +/- 250m (is hemelsbreed al best flink) met een 2,4GHz spectrum analyzer paraat laten zien dat de Xbee zich mooi om de 'harde' signalen heen werkt, in tegenstelling tot vele andere 2,4GHz elektronica. Ik kan aan beide zijden vrij weinig verstorende interferentie zien, zover mogelijk, en heb dit ook nog niet gemerkt.

Mocht ik alsnog enige vorm van verstoring/overspraak krijgen of ontdekken dan 'schroef' ik het vermogen nog verder terug want 63mW aan beide zijden is per definitie al nergens voor nodig. ;)

Het ZigBee 'protocol', waar de Xbee modules mee 'babbelen' zit vergeleken met diverse videozenders e.d. ietwat anders in elkaar. Deels is dat ontworpen om probleemloos te kunnen functioneren met/naast meer dan gemiddelde hoeveelheid andere 2,4GHz hardware. Veel videozenders, wireless alarmsystemen e.d. doen dat niet en leggen soms zelfs wifi in de hele wijk plat. :D

De 1e testen en checks zien er in ieder geval al goed uit, maar het kan uit voorzichtigheid geen kwaad om het zendvermogen van de zender in de auto nog iets verder terug te stellen. 300m lijkt me al meer dan genoeg bereik, als dat dan 100% storingsvrij is ben ik een gelukkig mens. :cool:

80 gram is goed te doen, weet niet zeker of je het zou willen laten zitten als je enorm hardcore gaat racen op hoog niveau maar voor gewoon huis tuin en keuken werk is het prima (nou ben ik enorm a-competitief maar ook enorm "pro shiney" dus dont take my word for it...)

Auto is inderdaad aangekocht voor wat huis tuin en keuken werk, just for fun. Het toeval wil dat ik zo'n digitaal tikje heb en dan zoiets ga toevoegen. :D

hoeveel ben je eigenlijk kwijt geweest voor die hele kit? gezien de hele kit nogal involved lijkt... In ieder geval een eind meer opties dan de gebruikelijke dingen van een MT4/ spektrum 3S

Een groot deel van de hele kit heb ik letterlijk voor een habbekrats overgenomen van een kennis die er niet mee uit de voeten kon. Ik weet wat dat spul zo ongeveer kost en het zou me niet verbazen als de huidige setup ergens richting de 100-150 euro zou kosten (of meer).

Temperatuursensoren en wat ander klein spul had ik nog 'op de plank liggen', andere sensoren komen van Pieter Floris en Reichelt.

Sparkfun.com kun je dit soort zaken inderdaad ook bestellen, lekker compleet assortiment hebben ze daar. Let wel op de invoerrechten etc. bij grotere bedragen. Nederlandse importeur van o.a. de Sparkfun producten is Antratek. Qua prijs hier in NL scheelt dat volgens mij niet zoveel met verzending vanuit de US.

Er wordt inderdaad al meer gemeten etc. dan gebruikelijk is met diverse andere systemen die ik her en der tegen ben gekomen. Goede en nauwkeurige GPS uitbreiding staat ook nog op het verlanglijstje.

Inmiddels weer wat verder en is o.a. de WiFi connectiviteit ingebakken en het begin van een webbased interface gemaakt.

Via WiFi op m'n tablet/laptop/telefoon verbinding maken met de Raspberry Pi en browsen naar het apparaatje. Simpeler kan haast niet.

Nu flink aan de slag met de software. Momenteel nog enkel realtime weergave van de sensoren (via websockets voor de techneuten onder ons). De Raspberry Pi logt echter ook ieder ontvangen datapakketje van de buggy in een database. Ook voor het teruglezen van informatie en eventuele analyse moet een handige webbased front-end een uitkomst gaan bieden.

Hier een screenshotje van de 1e testen op een Samsung Tab2. Best geinig als 't een beetje begint te werken allemaal. :D

Je zou ook eens naar een apm controller kunnen kijken. Tezamen met de mission planner kan je er een autonome wagen van maken :) Er is een Arducar firmware beschikbaar incl besturing via telemetrie link.

Die kant wil ik eigenlijk niet echt op gaan. Teveel haken en ogen en een gebrek aan ruimte om dingen snel even te kunnen testen.

Ik wil deze opstelling puur gaan gebruiken voor wat telemetry features en ga er binnenkort nog iets met (ronde)tijdregistratie aan toevoegen. Handig bij het racen op een circuit tijdens/met gebrek aan een detectiebrug en aanverwante zaken. ;)

Back